ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شایعه اخذ مالیات از نقل و انتقال خودرو

هفته پیش بود که مطلبی در خصوص اخذ مالیات جدید از خرید و فروش خودرو در بودجه 99 منتشر شد. بررسی های جدید نشان می دهد که این خبر شایعه ای بیش نبوده و سبب ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

هفته پیش بود که مطلبی در خصوص اخذ مالیات جدید از خرید و فروش خودرو در بودجه 99 منتشر شد. بررسی های جدید نشان می دهد که این خبر شایعه ای بیش نبوده و سبب شده تا فعالان بازار و همچنین فروشندگان، خودروی خود را به بازار آورده تا پیش از وضع مالیات جدید بتوانند برای خودروی خود مشتری پیدا کرده و آن را بدون پرداخت مالیات به‌فروش برسانند.

این شایعه که سبب کاهش قیمت خودرو ها در بازار نیز شده است از نوع مالیات‌گیری در لایحه «مالیات عایدی سرمایه» سرچشمه گرفته است. این لایحه هنوز در حال چکش کاری در دولت است. مالیات عایدی سرمایه به این معناست که اگر سرمایه‌گذاری اقدام به فروش دارایی با قیمتی بیشتر از قیمت خرید کند، روی مازاد قیمت دارایی او مالیات وضع خواهد شد.

طی یک سال گذشته جذابیت بازارهای سرمایه‌گذاری غیر مولد مانند طلا، ارز و خودرو حجم بالایی از نقدینگی کشور را در خود مسکوت کرده است، این در شرایطی است که مالیات بر عواید سرمایه می‌تواند از مسکوت ماندن سرمایه در گردش این بازارها جلوگیری کند.

اخذ مالیات

در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار، دلالان زیادی در این بازار حضور دارند که به اعتقاد دولت مالیات بر عایدی سرمایه به نوعی از سوداگری خودرو ممانعت خواهد کرد و شایعه اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو در بودجه ۹۹ نیز از همین اعتقاد سرچشمه گرفت.

در این ارتباط محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده این کمیسیون در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با اشاره به اینکه دریافت هر مالیاتی از جمله مالیات جدید بر نقل و انتقال خودرو نیازمند مصوبه مجلس است، تاکید کرد: «تا این لحظه نه طرحی در مجلس در این زمینه مطرح شده، نه دولت در قالب لایحه‌ای ایجاد تغییرات در مالیات نقل و انتقال خودرو را از مجلس در خواست کرده است، بنابراین همچنان دریافت مالیات از نقل و انتقال خودرو به روال گذشته است و تغییری در آن ایجاد نشده است.»

کوهکن توضیح داد: «تنها اتفاقی که در ارتباط با اخذ مالیات جدید از خودرو در لایحه بودجه سال آینده دیده شده، اخذ مالیات از خودروهای لوکس است که در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شد و در این کمیسیون رای آورد تا در ردیف‌های درآمدی در بودجه ۹۹ جای داده شود.»

وی ادامه داد: «چنانچه این پیشنهاد در بررسی لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی رای بیاورد، تبدیل به قانون شده و دارندگان این خودروها باید نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود بر اساس چارچوب تعیین شده، اقدام کنند.»

این عضو کمیسیون تلفیق افزود: «کف دریافت مالیات از خودروهای لوکس یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است بنابراین با توجه به اینکه خودروهای سواری تولید داخل در بازه قیمتی زیر یک میلیارد تومان قرار می‌گیرند، این مالیات شامل حال دارندگان این خودروها نخواهد شد. این نماینده مجلس تاکید کرد این مالیات شامل خودروهای تجاری نیز نمی‌شود.»

فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی و  تلفیق مجلس نیز با تایید نظر کوهکن گفت: «در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق پیشنهادی در ارتباط با تغییر در ساز و کار اخذ مالیات از نقل و انتقال خودرو مطرح نشده است تنها اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهاد کردند دولت بتواند از محل دریافت مالیات از خودروهای لوکس برای خود درآمد جدیدی تعریف کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Xperia_Sola
    Xperia_Sola | ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

    الآن انکار می کنن بعد یک هو پنجشنبه شب اعلام می کنن بعد روحانی دو هفته بعدش جمعه می یاد می گه من خبر نداشتم تازه دیروز بهم گفتن

مطالب پیشنهادی