ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

ساخت واکسن یا یافتن درمان؛ کدام رویکرد در مقابله با کرونا نتیجه می‌دهد؟

دانشمندان و محققین در تلاش هستند تا هر چه زودتر درمان یا واکسن ویروس کرونا را کشف کنند. کار روی این دو مدتی است آغاز شده و با سرعت بالایی پیش می‌رود. با این حال ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

دانشمندان و محققین در تلاش هستند تا هر چه زودتر درمان یا واکسن ویروس کرونا را کشف کنند. کار روی این دو مدتی است آغاز شده و با سرعت بالایی پیش می‌رود. با این حال محققین می‌گویند تولید واکسن، فرایندی بسیار طولانی است و به همین دلیل درمان آن از اهمیت بیشتر برخوردار است و زودتر در دسترس خواهد بود.

واکسن و درمان هر دو برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، حیاتی هستند. درمان زمانی به کار می‌آید که بسیاری از افراد به ویروس مبتلا شده باشند، چیزی که در حال حاضر هم شاهد آن هستیم و محققین امیدوارند بتوانند ۱۵ درصد مبتلایان با نشانه‌های ضعیف را درمان کنند. واکسن اما در درجه اول نمی‌گذارد که شخص به ویروس کرونا مبتلا شود.

ویروس کرونا

ارائه درمان برای ویروس کرونا با سرعت زیادی در حال پیشروی است. دلیل آ‌ن هم این است که درمان و تهیه دارو برای سارس و مرس با از بین رفتن آن بیماری‌ها، متوقف شد، ولی اکنون دانشمندان می‌توانند از آ‌ن‌ها استفاده کرده و برای پیشرفت در تهیه داروی COVID-19 بهره ببرند. داروی «Remedsivir» نیز یکی از همین داروهاست که یک شرکت داروسازی به نام گلیاد آن را توسعه داده است.

تحقیقات نشان داده است که این دارو می‌تواند سلول‌های جاذب سارس و مرس در موش‌ها را مسدود کند و از آن گذشته از این دارو در برخی از آزمایشات محدود ابولا نیز استفاده شده است. در حال حاضر «Remedsivir» در حال پشت سر گذاشتن تست‌های سلامتی است تا آسیب نرساندن آن به بدن انسان تست شود. به همین دلیل است که محققین چینی و آمریکایی توانسته‌اند به سرعت آن را روی انسان‌ها تست کنند. اگر کارایی «Remedsivir» رو انسان‌ها تا اواسط فروردین مثبت اعلام شود، تولیدات انبوه آن به سرعت آغاز شده و به سراسر جهان ارسال می‌شود.

تولیدات واکسن اما ممکن است تا ۱۸ ماه نیز به طول بینجامد؛ عمومی شدن آن نیز ممکن است از این هم طولانی‌تر شود. یکی از استراتژی‌های تولید واکسن این است که بخشی از ویروس کپی شود تا سیستم ایمنی شخص واکسینه شده بتواند آنتی بادی خنثی‌کننده آن را تولید کند. در نتیجه پس از آن که شخص در معرض ویروس قرار گرفت، سیستم ایمنی بدن او به کمک آنتی بادی‌ها بتواند جلوی آن را بگیرد

ویروس کرونا

شرکت دارویی مدرنا، در این قضیه از باقی شرکت‌ها جلوتر است. آن‌ها واکسنی برای آزمایش روی ۴۵ انسان سالم تولید کرده‌اند که کارایی آن از فروردین ماه به مدت ۳ ما پایش خواهد شد. پس از آن کارایی آن روی گروه بزرگ‌تری از افراد تست می‌شود و پس از این که نتایج مثبت شد، پس از ۶ الی ۸ ماه می‌توان به سراغ تولید انبوه آن رفت.

به همین دلیل، تولید واکسن بسیار سخت است، زیرا توسعه آن همواره باید از ابتدا شروع کرد. توسعه واکسن برای ویروس کرونا بسیار چالش برانگیز است و تاکنون هیچ واکسنی برای هیچ کدام از اعضای خانواده کرونا ساخته نشده است. هیچ تجربه ساختی، پلتفرمی و هیچ تست ایمنی در این زمینه وجود ندارد. شاید ساخت واکسن برای آنفلوآنزای خوکی ساد‌ه‌تر می‌بود ولی واکسن ویروس کرونا، به این سادگی آماد نخواهد شد. تا آن موقع، باید بیشتر به درمان آن امیدوار باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

    شرکت های دارو سازی فقط به فکر منافع خودشونن و اصلا واسشون جون انسان ها مهم نیست، اصلا حاضر نیستن روی واکسن یا درمانی سرمایه گذاری کنن که بدونن ممکنه خودش از بین بره و واسشون مهم نیست که ممکنه دوباره شیوع پیدا کنه، چون یه احتماله و نمیخوان ضرر کنن، ثروتمندان هم خسیس تر از اونن که بخوان پول بدن و دولت ها هم تا به فکر ساخت و خرید سلاح هستن پول به این چیزا نمیدن

  • Arsin
    Arsin | ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

    مشکل از جای دیگری ست. مطمئن باشید اگر واکسن و داروی 100% کرونا هم پیدا بشه، باز چند روز بعد یه بیماری ناشناخته دیگه پیداش میشه. باز هم قول میدم فوری شرکت های آمریکایی خبر از تولید واکسن و دارو میدن. چند روزی که این بیماری هم فروکش کرد باز بیماری دیگری پیدایش خواهد شد و باز دور گردون این روند.همین کرونا اینقدر اسم خفاش به سر زبان ها افتاد ولی هنوز که هنوزه دانشمندان نه اعلام کرده اند که منشا ان حیوانی است مثلا از خفاش. و نه اینکه اصلا چطور به انسان منتقل شده است.

مطالب پیشنهادی