ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صداوسیما مالکیت پیام رسان سروش را به مزایده گذاشت

سازمان صداوسیما با انتشار یک فراخوان اعلام کرده که مالکیت «پیام رسان سروش» را می‌فروشد. این احتمال مطرح است که قیمت پایه مورد نظر صداوسیما، حدود ۳۸ میلیارد تومان برای پیام رسان سروش باشد. «سید جعفر ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۸

سازمان صداوسیما با انتشار یک فراخوان اعلام کرده که مالکیت «پیام رسان سروش» را می‌فروشد. این احتمال مطرح است که قیمت پایه مورد نظر صداوسیما، حدود ۳۸ میلیارد تومان برای پیام رسان سروش باشد. «سید جعفر خورشاد»، مدیرعامل سابق و رییس هیات مدیره کنونی پیام‌ رسان سروش در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که مالکیت ۱۰۰ درصدی پیام رسان سروش متعلق به صداوسیما است و حالا این سازمان به دلایلی تصمیم گرفته است این پیام رسان را در مزایده‌ای به فروش برساند.

نکته اینجاست که هم‌اکنون پیام رسان سروش را می‌توان در قالب دو اپلیکیشن یافت. نسخه قدیمی‌تر، سروش نام دارد. اما از سال ۹۸ نسخه دیگری تحت عنوان «سروش پلاس» معرفی شد که در آن زمان «مرتضی رحیمی»، مدیرعامل سابق سروش، گفته بود یک پیام رسان جداگانه است که در آینده نامش هم تغییر خواهد کرد. اما اکنون خورشاد در پاسخ به این سوال که این مزایده برای فروش کدام یک از این پیام رسان‌هاست، به دیجیاتو می‌گوید:

«این مزایده برای کل مجموعه است. البته ما دو عدد سروش به آن معنی نداریم. کل پیام رسان سروش متعلق به صداوسیماست. شرکت «ستاک هوشمند شریف» [توسعه دهنده سروش پلاس] در زمانی که صداوسیما تصمیمی برای هزینه برای این پیام رسان نداشته، آمده و سروش پلاس را توسعه داده است. نام پلاس هم نشان دهنده همین است که محصول مرتبط با سروش و ادامه راه سروش است. هیچ وقت هم ادعا نشده که این پیام رسان متعلق به صداوسیما نیست.»

این درحالیست که «مرتضی رحیمی»، که سروش پلاس را راه‌اندازی کرد، در مرداد ۱۳۹۸ در مصاحبه‌ای با دیجیاتو رسماً اعلام کرده بود که این اپلیکیشن کاملاً مستقل از صداوسیما است. او در همان زمان گفته بود:

«سروش پلاس کاملاً به شکل جداگانه و مستقل از صداوسیما توسعه پیدا کرده و به احتمال زیاد تا پایان تابستان ری‌برند خواهد شد. این مسئله البته به تصمیمات بخش خصوصی ارتباط دارد ولی آنچه که مشخص است، این است که مسیر سروش پلاس از سروش جدا است. هرچند ما می‌خواهیم در سمت بک-اند و ارتباط داده‌ها اتفاقی بیفتد که کاربران به آرشیو خود و کانال‌هایی که دنبال می‌کردند، دسترسی داشته باشند، اما در هر صورت تکنولوژی این پیام رسان کاملاً متفاوت از سروش است.»

خورشاد اما در مواجهه با همین موضوع، اعتقاد دارد که ایجاد فاصله بین سروش پلاس و صداوسیما، شاید یک راهبرد از سوی مدیران سروش پلاس در آن زمان بوده است. رییس هیات مدیره پیام رسان سروش توضیح می‌دهد: «این شدنی نیست که شما روی طبقه اول ساختمانی که متعلق به صداوسیما است، طبقه دوم را بسازید، بعد بگویید این طبقه را من ساخته‌ام و همه‌اش متعلق به من است. در ورودی این ساختمان کجاست؟ تیم آقای رحیمی به قول خودشان احساس تکلیف کردند که اگر صداوسیما متوجه اهمیت موضوع نیست و درگیر مسائل دیگری است، ما که می‌فهمیم و ما برویم کارمان را درست انجام دهیم. نام پلاس، نشان می‌دهد که این پیام رسان هم زیرمجموعه سروش است و اکنون هم این مزایده برای کل مجموعه پیام رسان سروش است.»

خورشاد می‌گوید این واقعیت وجود داشت که پیام رسان سروش گاهی اوقات در اولویت‌های بالای صداوسیما قرار نمی‌گرفت و از سوی دیگر، کاربران نمی‌توانستند منتظر تامین بودجه برای اضافه شدن قابلیت‌های جدید بمانند، اما اکنون پیش‌بینی می‌کند در صورت پای کار آمدن یک خریدار چابک، این پیام رسان می‌تواند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند.

تصور از وب‌چین فاوا.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد صداوسیما قیمت بالایی هم برای فروش پیام رسان سروش در نظر گرفته است. در فراخوان منتشر شده از سوی صداوسیما، می‌بینیم که میزان تضمین برای شرکت در مزایده، رقم یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. معمولاً در مزایده‌ها، تضمین شرکت کردن، ۵ درصد محاسبه می‌شود و این یعنی صداوسیما احتمالاً می‌خواهد سروش را به مبلغی بیشتر از ۳۸ میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان به فروش برساند. خورشاد درباره رقم، اظهار نظری نمی‌کند اما اعلام می‌کند که بیشتر از این مبلغ‌ها، خرج پیام رسان سروش شده است و احتمالاً رقم نهایی از این هم بالاتر باشد: «بستگی دارد ارزش در چه دیده شود. در دارایی‌های شرکت یا کاربران، سخت‌افزار، نرم‌افزار و... این‌ها بحث دیگری است. اما اگر یک مجموعه چابک جلو بیاید روند رشد سروش به شدت مثبت خواهد شد.»

در حال حاضر پیام رسان سروش ۵۰۰ هزار کاربر فعال و پیام رسان سروش پلاس، ۲ میلیون کاربر فعال در کافه بازار دارد. «مرتضی رحیمی»، مدیر سروش پلاس که در مرداد ماه اعلام کرده بود سروش پلاس کاملاً مستقل از صداوسیما توسعه داده شده، در پاسخ به دیجیاتو برای شفاف‌سازی در مورد ابهام‌های بسیار زیادی که اکنون وجود دارند، متن ذیل را در اختیار دیجیاتو قرار داده است. نظرات رحیمی در این متن، چندان با نظرات مدیران سازمان صداوسیما هم‌راستا به نظر نمی‌رسند:

«پیام‌رسان سروش‌پلاس از همان ابتدا و با توجه به عدم فهم درست صداوسیما از موضوع و عدم سرمایه‌گذاری صحیح یا حتی شراکت منصفانه با سرمایه‌گذار جدید، توسط سهامدار خصوصی شرکت تفرس و بصورت مستقل توسعه پیدا کرد. جهت احترام به کاربران سروش‌پلاس، ارتباط پلاس با سابقه گفتگوها و کانال‌های سروش حفظ شد.

در شرایط کنونی که نیاز به سرمایه‌گذاری اصولی در پیام‌رسان کاملا احساس شده‌است، جدا شدن صدا و سیما بر هر منفعت دیگری ترجیح دارد لذا ما با هر سرمایه‌گذار جدیدی از حوزه بانکی یا اپراتورهای تلفن همراه، همکاری کامل خواهیم کرد. همانطور که قبلا هم گفتیم سروش‌پلاس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسعه پیدا کرده‌است و این سرمایه‌گذار نیز پذیرفته‌است که موضوع را با خریدار جدید تفاهم کند. به هر حال ما از خروج صداوسیما از کل این ماجرا بسیار استقبال می‌کنیم و امیدواریم این مزایده به سرانجام خوبی برسد.»

اکنون باید دید سرنوشت این مزایده، سروش، سروش پلاس و اختلاف‌های بزرگی که در این تیم وجود دارد به کجا خواهد کشید. آنچه مشخص است اینکه بحث مالکیت بر «سروش» تازه قرار است آغاز شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • Yarleader یاررهبری
    Yarleader یاررهبری | ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

    سروش پلاس بهترین پیام رسان جهانی هست و خواهد بود ✌👏👌

    مرگ بر آمریکا👊✊

  • Yarleader یاررهبری
    Yarleader یاررهبری | ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

    کسانی که این پیام رسان بومی را مسخره می کنند آمریکایی و اسرائیلی هستند 😂 دیگه خوددانید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی