ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پوهیوکی اسپرینگز
تکنولوژی

سوپر کامپیوتر جدید اینتل مشابه مغز پستانداران کوچک عمل می‌کند

کامپیوتر‌ها به عنوان یکی از بهترین ابداعات بشر برای حل مشکلات و محاسبات سخت و پیچیده شناخته می‌شوند، اما همچنان در قیاس با چیزی که در طبیعت وجود دارد حرفی برای گفتن ندارند. مغز چه ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

کامپیوتر‌ها به عنوان یکی از بهترین ابداعات بشر برای حل مشکلات و محاسبات سخت و پیچیده شناخته می‌شوند، اما همچنان در قیاس با چیزی که در طبیعت وجود دارد حرفی برای گفتن ندارند. مغز چه در انسان و چه در موجودات دیگر، همواره به عنوان یکی از برترین ابزارهای محاسباتی شناخته می‌شود. به همین دلیل محققین به فکر ساخت کامپیوتر‌هایی افتادند که مانند مغز عمل می‌کند. اینتل به عنوان یکی از پرچمداران این عرصه از جدیدترین کامپیوتر نورومورفیک خود به نام «پوهویکی اسپرینگز» رونمایی کرده که توان محاسباتی برابر با یک پستاندار کوچک را دارد.

کامپیوتر نورومورفیک جدید اینتل یا همان پوهویکی اسپرینگز (Pohoiki Springs)، تقریبا ۱۰۰ میلیون نورون را در خود جای داده که به گفته اینتل می‌تواند با توانایی محاسباتی یک پستاندار کوچک رقابت کند. اما چرا محققین نیاز دارند تا کامپیوتری با توانایی پردازشی مشابه مغز بسازند؟ به صورت کلی کامپیوتر‌ها برای حل مسائل ریاضی و بررسی تعداد زیادی اعداد و ارقام بسیار بهتر از مغز عمل می‌کنند، اما برای درک مسائل دیگر مشکلات جدی دارند. مثلا کامپیوتر‌ها نمی‌تواند تفاوت یک گربه را از سگ تشخیص دهند؛ کاری که ما بدون فکر کردن انجام می‌دهیم.

پوهویکی اسپرینگز

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نیز برای همین کار توسعه داده شده‌اند. این کار به کمک آموزش سیستم با هزاران هزار نمونه مختلف صورت می‌گیرد تا کامپیوتر بتواند آن را تشخیص داده و به خوبی بشناسد. کامپیوتر با یادگیری الگو‌ها می‌توانند یک کار را به بهترین نحو و با درصد خطای بسیار کم انجام دهد. این دقیقا همان مدل سیستم پردازشی بوده که اینتل به سراغش رفته است.

پردازشگر نورومورفیک پوهویکی اسپرینگز، ۱۳۰ هزار نورون مصنوعی و ۱۳۰ میلیون سیناپس دارد و مشابه مغز یک انسان کار می‌کند. کامپویتر‌های معمولی یک فرایند را در یک بخش پردازش و در بخش دیگر ذخیره‌سازی می‌کنند در صورتی که مغز این دو را یک جا انجام می‌دهد. پوهویکی اسپرینگز مانند مغز عمل کرده و با انجام همزمان هر دو کار، هم در زمان و هم در انرژی صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر این، چیپست این کامپیوتر هر چند وقت یک بار سیم کشی را مجددا انجام داده که کارایی آن را افزایش می‌دهد.

اینتل می‌گوید چیپست لویهی (Loihi) در برخی از کار‌ها هزار برابر سریع‌تر و ۱۰ هزار برابر کارآمد‌تر از باقی کامپیوتر‌هاست. برای مثل همین چند وقت پیش بود که از این چیپست به کمک یک بینی الکترونیکی برای تشخیص و دسته‌بندی بو‌ استفاده شد. پوهویکی اسپرینگز نیز از ۷۶۸ چیپست لویهی استفاده کرده که در ابعادی برابر یا یک پنجم سرورهای استاندارد جای گرفته است.

پوهویکی اسپرینگز

در نهایت می‌توان گفت تعداد نورون‌های پوهویکی اسپرینگز، به ۱۰۰ میلیون می‌رسد که برابر با یک پستاندار کوچک است. نکته بهتر اینجاست که این کامپیوتر به میزان بسیار کمی انرژی نیاز دارد و مانند دیگر سرور‌ها پرمصرف نیست. این سیستم به کمک فضای ابری در دسترس جامعه تحقیقاتی نورومورفیک اینتل (INRC) قرار می‌گیرد تا به کمک آن مشکلات پیچیده را حل کنند.

مدیر INRC می‌گوید:

پوهویکی اسپرینگز، توانایی پردازشی چیپ لویهی مخصوص تحقیقات نورومورفیک را به اندازه ۷۵۰ برابر بیشتر می‌کند و با منبع تغذیه ۵۰۰ واتی کار می‌کند. این سیستم جدید به محققین ما اجازه می‌دهد تا کار‌های فعلی را با سرعت بیشتری انجام دهند که حتی از کامپیوتر‌های HPC نیز سریع‌تر است.

اینتل می‌گوید پوهویکی اسپرینگز می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها مانند پیدا کردن بهترین و سریع‌ترین راه برای ارسال مرسوله‌ها، کاهش خطرات سرمایه‌گذاری در بازارهای بورسی و زمان‌بندی ترافیک هوایی استفاده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی