ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربوده شدن ترافیک اینترنتی گوگل، آمازون و چند شرکت دیگر توسط اپراتور روسی

اوایل هفته جاری ترافیک بیش از 200 شبکه تحویل محتوای بزرگ دنیا (CDN) و ارائه دهندگان میزبانی ابری، به طرز مشکوکی به شرکت مخابراتی «روس تلکام» (Rostelecom) هدایت شد. این اپراتور که به دولت روسیه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

اوایل هفته جاری ترافیک بیش از 200 شبکه تحویل محتوای بزرگ دنیا (CDN) و ارائه دهندگان میزبانی ابری، به طرز مشکوکی به شرکت مخابراتی «روس تلکام» (Rostelecom) هدایت شد. این اپراتور که به دولت روسیه وابسته است، در گذشته ترافیک اینترنت برخی شرکت ها را ربوده و متخصصین آنرا مشکوک قلمداد کرده اند.

این حادثه بالغ بر 8800 مسیر ترافیک اینترنت در بیش از 200 شبکه را تحت تاثیر قرار داده و شرکت های فعال در بازار CDN از جمله گوگل، آمازون، فیسبوک و شرکت های دیگری که لیست کامل آنها از این آدرس قابل مشاهده است در آن دخیل بوده اند.

این حادثه، ربودن پروتکل اینترنت (BGP Hijack) نامیده شده و هکرها می توانند به وسیله آن ترافیک اینترنت را ذخیره کرده و بعداً تحلیل و رمزگشایی کنند.

ربودن پروتکل اینترنت از اواسط دهه 90 میلادی به یکی از معضلات اینترنت تبدیل شد و محققان در طول چند سال گذشته با پروژه های مختلف به دنبال تقویت امنیت پروتکل های BGP بوده اند. البته به کارگیری پروتکل های جدید به کندی صورت گرفته و ربوده شدن مسیرهای اینترنت همچنان به طور مرتب رخ می دهند.

ربودن پروتکل اینترنت توسط اپراتور روسی

نوامبر سال 2018 یک ارائه دهنده اینترنت نیجریه ای ترافیک شبکه گوگل را ربود و ژوئن 2019 نیز مقدار قابل توجهی از ترافیک موبایل اروپا به شرکت مخابراتی «China Telecom» که به دولت چین نزدیک است، هدایت شد.

متخصصان می گویند ربودن پروتکل اینترنت در بسیاری از اوقات به دلیل خطای اپراتور در وارد کردن شماره سامانه خودگردان (ASN) رخ داده و ترافیک به طور اتفاقی ربوده می شود. البته برخی شرکت ها ربودن مسیرها را به طور مداوم انجام می دهند که به عقیده متخصصین مشکوک بوده و فراتر از یک خطای ساده هستند.

در حال حاضر اپراتور چینی «China Telecom» یکی از فعال ترین شرکت ها در زمینه ربودن پروتکل اینترنت است. اپراتور روسی «روس تلکام» نیز با اینکه به اندازه اپراتور چینی در این زمینه فعال نیست، ولی بارها دست به چنین کاری زده است. این اپراتور سال 2017 و با ربودن مسیر برخی از بزرگ ترین شرکت های مالی دنیا از جمله ویزا، مسترکارت و HSBC سر زبان ها افتاد.

بسیاری از متخصصین می گویند ربودن پروتکل اینترنت را می توان به نحوی انجام داد تا تصادفی به نظر برسد؛ به طوری که تشخیص نوع سهوی و عمدی غیر ممکن خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • digiato-2019
    digiato-2019 | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    چ پر رو شده روسیه دزد

مطالب پیشنهادی