ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ربات ساخت محقق ایرانی آزمایش‌های شیمیایی را به صورت خودکار انجام می‌دهد

محققان در دانشگاه ایالتی «کارولینای شمالی» و «ایالتی نیویورک در بافلو» موفق به توسعه فناوری با نام «شیمیدان مصنوعی» شده‌اند که از هوش مصنوعی به همراه یک بازوی رباتیک برای انجام واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کند. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۳

محققان در دانشگاه ایالتی «کارولینای شمالی» و «ایالتی نیویورک در بافلو» موفق به توسعه فناوری با نام «شیمیدان مصنوعی» شده‌اند که از هوش مصنوعی به همراه یک بازوی رباتیک برای انجام واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کند.

دانشمندان آن را «یک فناوری توسعه مواد کاملا مستقل» توصیف می‌کنند که در مقایسه با سایر تکنیک‌های مورد استفاده کنونی، با سرعت بیشتری در پیدا کردن محلول فرآوری شده کمک می‌کند. محققان توسعه‌دهنده شیمیدان مصنوعی از طریق آزمون‌های اثبات مفهوم نشان دادند که دستگاه آن‌ها می‌تواند بهترین نقاط کوانتومی برای هر رنگ را در کمتر از ۱۵ دقیقه شناسایی و تولید کند.

به گفته محققان، این دستگاه می‌تواند کارایی بالاتری از نقاط کوانتومی داشته باشد. محقق ایرانی و یکی از نویسندگان این مقاله، «میلاد ابوالحسنی» درباره این ربات اعلام کرده:

«شیمیدان مصنوعی یک سیستم کاملا خودران است که می‌تواند به صورت هوشمند در دنیای شیمی حرکت کند. در حال حاضر این سیستم برای مواد فرآوری شده طراحی شده و به معنای آن است که برای موادی که با استفاده از پیش‌ماده‌های شیمیایی مایع تولید می‌شوند، کارایی دارد. این مواد شامل مواد باارزش مانند نقاط کوانتومی، نانوذرات فلزی/ اکسید فلزی و چارچوب‌های فلزی - آلی (MOFs) می‌شود.»

شیمیدان مصنوعی

شیمیدان مصنوعی به یک بازوی رباتیک به عنوان بدنه مجهز شده تا بتواند آزمایش‌ها را انجام دهد و نتایج را حس کند. در کنار این بازو، یک مغز قرار گرفته که می‌تواند اطلاعات را ثبت و سپس بر اساس آن‌ها، برای آزمایش بعدی تصمیم‌گیری کند.

برای آزمون‌های اثبات مفهوم، محققان نشان دادند که این پلتفرم می‌تواند به صورت روزانه ۵۰۰ آزمایش ترکیب نقاط کوانتومی انجام دهد که البته به اعتقاد ابوالحسنی می‌توان تعداد آن‌ها را به ۱۰۰۰ آزمایش در روز افزایش داد.

هوش مصنوعی یا مغز مورد استفاده در این دستگاه تشخیص می‌دهد که کدام واکنش‌های شیمیایی با توجه به خصوصیات مطلوب و معیارهای عملکردی، بیشترین اثربخشی را دارند. به باور ابوالحسنی، این شیمیدان مصنوعی می‌تواند آینده توسعه مواد و تولید آن‌ها را تغییر دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    مثل سریال برکینگ بد نشه برن باهاش شیشه بسازن

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    به لطف حکومت محققامون نخبه هامون همه میرن

مطالب پیشنهادی