ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حافظه های مغناطیسی
تکنولوژی

فوجی فیلم: ظرفیت حافظه های مغناطیسی را به ۴۰۰ ترابایت می رسانیم

فوجی فیلم که از شرکت های مطرح تولیدکننده محصولات گروه حافظه در دنیا محسوب می شود ادعا کرده نقشه راه تکنولوژی خود تا سال ۲۰۳۰ را تدوین کرده و براساس این نقشه تا آن زمان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

فوجی فیلم که از شرکت های مطرح تولیدکننده محصولات گروه حافظه در دنیا محسوب می شود ادعا کرده نقشه راه تکنولوژی خود تا سال ۲۰۳۰ را تدوین کرده و براساس این نقشه تا آن زمان حافظه های مغناطیسی با ظرفیت ۴۰۰ ترابایت به بازار می آیند.

طبق گزارشی که در نشریه Blocks and Files منتشر شده فوجی فیلم در نقشه راه خود اشاره کرده که قصد دارد با استفاده از دانه های مغناطیس فریت استرونتیوم تراکم دیتای قابل ذخیره سازی روی هر ۶.۴۵ سانتی متر مربع را به ۲۲۴ گیگابیت برساند و این یعنی ساخت درایوهای ۴۰۰ ترابایتی.

البته در سال ۲۰۱۷ شرکت های IBM و سونی از ذخیره سازی ۲۰۱ گیگابیت در هر ۶.۴۵ سانتی متر  مربع خبر داده بودند و طبق وعده آنها تکنولوژی مورد بحث در سال ۲۰۲۶ به تولید انبوه می رسد. درایوهای فعلی نسبت به آنچه فوجی فیلم یا سونی وعده داده اند ظرفیت به مراتب پایین تری دارند و نرخ ذخیره سازی دیتا در آنها ۸ گیگابیت در هر اینچ مربع (۶.۴۵ سانتی متر مربع) است با این حال نباید از یاد برد که مرحله تحقیق تا توسعه و تولید انبوه فاصله زیادی دارد.

مغناطیس فریت استرونتیوم قرار است که جایگزین فریت باریوم در کارتریج های LTO شود. استرونتیوم یک ردیف بالاتر از باریوم در جدول تناوبی است و این نشان می دهد که اتم آن به مراتب کوچک تر از باریوم است. همین مشخصه امکانی را در اختیار کارشناسان قرار میدهد که ذرات بسیار کوچک تری را درون نوارهای مغناطیسی تولیدی خود قرار دهند و آنطور که فوجی فیلم گفته فریت استرونتیوم خواصی مشابه به فریت باریوم دارد اما به مراتب متراکم تر است و کارایی بیشتری دارد.

کارتریج های LTO در حال حاضر ظرفیتی برابر با ۱۲ ترابایت دارد و در هر نسل این مقدار معمولا دوبرابر می شود. در حال حاضر نسل هشتم از این کارتریج ها ساخته شده اند؛ لذا میتوان اینطور نتیجه گرفت که LTO-13 ظرفیتی برابر با ۳۸۴ ترابایت را به ارمغان بیاورد.

نویسنده نشریه Blocks and Files بر این باور است که بازه زمانی برای تجاری سازی هر نسل از استانداردهای درایو LTO برابر دو و نیم سال است و او بر همین اساس این جدول را طراحی کرده است.

حافظه های مغناطیسی

شرکت فوجی فیلم خاطرنشان کرده که ۴۰۰ ترابایت محدوده فریت استرونتیوم است و این یعنی برای آنکه ظرفیت های بیشتر ارائه شود به مواد دیگری نیاز خواهد بود. در نظر داشته باشید که رقم ۲۲۴ گیگابیت بر هر اینچ مربع در حالی مطرح می شود که ظرفیت هارد درایوهای مکانیکی هم اکنون فراتر از هزار گیگابیت بر اینچ مربع است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • reza_jj
    reza_jj | ۱۲ تیر ۱۳۹۹

    نمیدونم کی این حافظه های مغناطیسی رو قراره بزاریم کنار

    • آریا
      آریا | ۱۲ تیر ۱۳۹۹

      درسته که نسبت به ssd ها کم سرعت ترند ولی قیمتشون به ازای ذخیره سازی هر گیگابایت به نسب اس اس دی ها خیلی ارزونتره و برای آرشیو کردن و بایگانی به صرفه تر هستند

    • ali_mlk
      ali_mlk | ۱۳ تیر ۱۳۹۹

      متاسفانه تکنولوژی اس اس دی اونقدر ظرفیت نداره که بشه از هر هارد مثلا ۱۰۰ ترابایت ظرفیت بسازند،نهایتش احتمالا بتونن تا ۳۰ ترابایت بسازن و در قبالش قیمتی که فقط دیتاسنتر ها میتونن از پس خریدش بر بیان تا شخص کاربر

      • آریا
        آریا | ۱۳ تیر ۱۳۹۹

        هر حجمی از SSD رو میتونند بسازند ولی هزینه اش بسیار بالاست

مطالب پیشنهادی