ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیانیه رسمی سازمان فاوای شهرداری تهران درباره قطعی مرکز داده آسیاتک

سازمان فاوای شهرداری تهران نسبت به قطع شدن قسمتی از فیبر نوری شهرداری که باعث قطع ارتباط مرکز داده آسیاتک شده بود واکنش رسمی نشان داده و با انتشار یک بیانیه رسمی به جزییات آن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵

سازمان فاوای شهرداری تهران نسبت به قطع شدن قسمتی از فیبر نوری شهرداری که باعث قطع ارتباط مرکز داده آسیاتک شده بود واکنش رسمی نشان داده و با انتشار یک بیانیه رسمی به جزییات آن پرداخته است. بر این اساس به نظر می‌رسد که مقصر اصلی شهرداری تهران بوده و البته هنوز مشخص نیست تکلیف زیانی که به کسب‌وکارها وارد شده چه خواهد بود.

روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «سرقت و تخریب بخشی از مسیر فیبر نوری شهرداری در مسیر برج میلاد» علت اصلی این قطعی بوده است: «سرقت و تخریب بخشی از مسیر فیبر نوری شهرداری در مسیر برج میلاد باعث قطعی ارتباط مرکز داده آسیاتک تا مرکز LCT شد و در نتیجه خدمات و سایت‌هایی که در دیتاسنتر شرکت آسیاتک میزبانی می‌شدند، از دسترس خارج شدند.» شهرداری تهران در همین رابطه به ذکر چند نکته نیز پرداخته است تا تمام تقصیر را از دوش‌ خود بردارد و بخشی از آن را نیز متوجه کم‌کاری اپراتور و سرویس دهنده مرکز داده آسیاتک کند:

«ایجاد مسیرهای پشتیبان برای ارتباطات مهم و حیاتی از موضوعاتی است که هر اپراتور و سرویس دهنده مرکز داده باید برای آن اقدام نماید. با توجه به اینکه خدمات شهرداری در چارچوب واگذاری ظرفیت‌های مازاد و فقط در سطح زیرساخت‌های فیزیکی است و متقاضیان این ظرفیت‌های مازاد کاملاً از این موضوع مطلع‌اند، لذا پیش‌بینی مسیرهای جایگزین از طریق سایر اپراتورها بر عهده خود شرکت‌هاست. در این مورد شهرداری تهران صرفا درخواست یک لینک ارتباطی بین مراکز فوق را دریافت نموده و آن را برقرار کرد. و این در حالی است که هیچ گاه درخواست دیگری مبنی بر مسیر پشتیبان از جانب شرکت آسیاتک ارسال نشده بود.»

بر اساس آنچه در این بیانیه آمده، ترمیم فیبر اصلی همچنان در جریان است و به طور صد درصدی محقق نشده است. شهرداری اعلام کرده که این موضوع زمان‌بر بوده و به دلیل محدودیت‌های فنی و همچنین مشکلات ترافیکی در سطح معابر و شریان‌های اصلی، هنوز نتوانسته به طور صد در صدی این فیبر را تعمیر کند: «لیکن سازمان فاوای شهرداری تهران با تمام توان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکل آسیاتک اقدام کرده و از سایر مسیرهای موجود، جهت برقراری ارتباط جایگزین در اسرع وقت اقدام کرده و دسترسی به سایت‌ها همان شب برقرار شد.»

بحث سرقت کابل فیبر نوری شب گذشته پس از توییت برخی از کاربران از جمله «مصطفی امیری» مدیرعامل زرین پال در توییتر اعلام شد و تا به امروز موضع رسمی در برابر این شایعه از سوی نهادی ابلاغ نشده بود. در بیانیه شهرداری اعلام شده که مشکل از «سرقت و تخریب» این سیم بوده و همچنین تاکید شده که آسیاتک باید مسیر جایگزینی تعبیه می‌کرده که در این امر کوتاهی کرده است. در هر حال نقطه مجهول ماجرا همچنان بر سر این ماجراست که ضرر وارد شده به کسب‌وکارها از سوی چه کسی متقبل خواهد شد.

درباره حادثه‌ای که شب گذشته پیرامون مرکز داده آسیاتک در برج میلاد رخ داده می‌توانید اطلاعات مشروح بیشتری در این لینک بیابید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲۲ تیر ۱۳۹۹

    خب یه جورایی هم درست گفته،ازین دست از اتفاقات در همه جای دنیا رخ میده و مقصر فقط شهرداری نیست ،چون نمیتونه امنیت کل مسیر رو تامین کنه و باید محل قرارگیری کابل رو بهتر طراحی میکرده،ولی مقصر اصلی شرکت آسیاتک هستش که با وجود تبلیغات فراوان این مرکز داده که ادعای رقابت با دیتاسنتر های بین المللی داره،چطور فقط از طریق یک خط ارتباط کل شبکه رو انجام داده و هیچگونه مسیر پشتیبانی رو پیش‌بینی نکرده برای همچین مواقعی،فکر نمیکنم در هیچ جای دنیا یه دیتاسنتری با این حجم از ارتباط و مهم بودن فقط از یک مسیر استفاده کرده باشن و حتی یک عذرخواهی هم برای این یهل انگاریشون از کاربران نکرده باشن

  • alirezanaseri85
    alirezanaseri85 | ۲۱ تیر ۱۳۹۹

    طلبکار هم هست!

مطالب پیشنهادی