ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت کوله پشتی دوربین‌دار برای سوسک‌ها [تماشا کنید]

محققان دانشگاه واشنگتن کوله پشتی کوچکی برای سوسک‌ها ساخته‌اند که از دوربینی با قابلیت فیلمبرداری زنده با نرخ ۱ تا ۵ فریم بر ثانیه و چرخش برخوردار است. به گفته محققان از این سیستم می‌توان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

محققان دانشگاه واشنگتن کوله پشتی کوچکی برای سوسک‌ها ساخته‌اند که از دوربینی با قابلیت فیلمبرداری زنده با نرخ ۱ تا ۵ فریم بر ثانیه و چرخش برخوردار است. به گفته محققان از این سیستم می‌توان علاوه بر مشاهده دنیای اطراف از چشم سوسک‌ها، برای مطالعات زیستی و کشف محیط‌های جدید نیز استفاده کرد.

پژوهشگران می‌گویند این کوله پشتی الکترونیکی برای دو گونه سوسک «Asbolus verrucosus» و «Pinacate» ساخته شده است. این سوسک‌ها توانایی حمل نیم گرم بار را دارند به همین دلیل کوله پشتی یاد شده تنها ۰.۲۵ گرم وزن دارد.

در این سیستم دوربینی سیاه و سفید با مصرف برق فوق العاده کم قرار گرفته که قابلیت چرخش تا زاویه ۶۰ درجه به کمک بازوی مکانیکی برای گرفتن تصاویر پانوراما را دارد. این بازو پس از اعمال ولتاژ خم شده و پس از حدود یک دقیقه به حالت اولیه باز می‌گردد. به گفته محققان این شیوه حرکتی، دیدی وسیع از اطراف بدون مصرف بالای انرژی را فراهم می‌کند. در این سیستم یک شتاب سنج هم قرار گرفته که دوربین را تنها با حرکت سوسک فعال می‌کند، بنابراین می‌توان با یکبار شارژ تا ۶ ساعت از دوربین استفاده کرد.

محققان همچنین با استفاده از این فناوری ربات کوچکی ساختند که با استفاده از لرزش‌ها حرکت کرده و به اندازه یک ماژول بلوتوث کم مصرف برق مصرف می‌کند. این ربات قابلیت عکسبرداری نیز داشته و برای جلوگیری از ایجاد لرزش در تصاویر به گونه‌ای ساخته‌ شده که پیش از عکس گرفتن متوقف می‌شود.

محققان قصد دارند با ساخت این کوله پشتی الکترونیکی نحوه واکنش سوسک‌ها به محرک‌های محیطی را مطالعه کنند. به گفته آن‌ها حشرات توانایی بالا رفتن از محیط‌های سنگی را دارند که از توان ربات‌های کوچک خارج است، بنابراین به کمک این سیستم می‌توان از محیط‌های صعب العبور دیدن کرده یا نمونه برداری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • نیما
    نیما | ۲۶ تیر ۱۳۹۹

    دیدیدن سوسک ها هم به درد میخورن?

مطالب پیشنهادی