ترامپ که پیش از این تهدید کرده بود در صورت عدم فروش کسب و کار تیک‌تاک در ایالات متحده به شرکت‌هایی آمریکایی این اپ را ممنوع خواهد کرد، با امضای دو فرمان اجرایی نه تنها کمپانی «ByteDance»، مالک تیک‌تاک بلکه «تنتست» مالک اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت را نیز تحریم کرد.

این فرمان هرگونه مراوده مالی با این شرکت‌ها را ممنوع کرده و از ۲۵ شهریور اجرایی خواهد شد. البته کاخ سفید بعدا تاکید کرد که دستور جدید ترامپ تنها آن‌ بخش از کسب و کار تنسنت را هدف گرفته که به وی‌چت مربوط می‌شود. وی‌چت در چین محبوبیت‌ بسیار بالایی دارد و علاوه بر پیام‌رسانی قابلیت‌های گسترده دیگری را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تنسنت از بزرگترین شرکت‌های فناوری چین بوده و از دیگر اپ‌های آنها می‌توان به PUBG اشاره کرد.

هدف از تحریم ByteDance حفاظت از امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده در برابر گسترش اپ‌های تحت کنترل حکومت چین عنوان شده است. بر این اساس اپ‌های مذکور امکان راه‌اندازی کمپین‌های دروغ پراکنی را به چین می‌دهند و علاوه بر این به ابزاری برای جمع آوری داده‌های حساس کاربران نظیر اطلاعات مکانی، تاریخچه جستجو و وبگردی تبدیل شده‌اند.

این اقدام در حالی صورت گرفته که از ماه‌ها قبل تنش‌ها بین چین و آمریکا بالا گرفته بود و مقام‌های بلند پایه دولت ترامپ نظیر «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه صراحتا تیک‌تاک را تهدیدی علیه امنیت ملی عنوان کرده‌ بودند.

با این حال مشخص نیست این تحریم در کوتاه‌مدت چه تاثیری روی کسب و کار هواوی در آمریکا می‌گذارد چرا که این شرکت برخلاف هواوی و ZTE برای ادامه فعالیت نیازی به اخذ مجوز ندارد و از اپ استور و گوگل پلی هم درخواست نشده آنرا از فروشگاه خود حذف کنند. اجرای تحریم هایی از این دست توسط رییس جمهور غیرمعمول است و معمولا پس از طی فرایندهای قانونی از سوی وزارت بازرگانی اعمال می شوند؛ از اینرو انتظار می‌رود فرمان‌های ترامپ از سوی ByteDance و تنست در دادگاه به چالش کشیده شوند.