ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شیائومی می ۱۰
نقد و بررسی‌

بررسی شیائومی می ۱۰؛ پرچمدار بی‌ادعا [تماشا کنید]

شیائومی یکی از برندهاییست که روزبه‌روز در کشورمان محبوب‌تر می‌شود و سهم بیشتری را از بازار به‌دست می‌آورد. این شرکت چینی در تمام رده‌ها نماینده شایسته‌ای دارد؛ از گوشی‌های اقتصادی دو-سه میلیونی گرفته تا پرچمداران ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

شیائومی یکی از برندهاییست که روزبه‌روز در کشورمان محبوب‌تر می‌شود و سهم بیشتری را از بازار به‌دست می‌آورد. این شرکت چینی در تمام رده‌ها نماینده شایسته‌ای دارد؛ از گوشی‌های اقتصادی دو-سه میلیونی گرفته تا پرچمداران بیست و چند میلیونی. ما این‌بار سراغ شیائومی می ۱۰ رفتیم، پرچمداری که حدود شش ماه از معرفی‌اش می‌گذرد اما یکی از قوی‌ترین گوشی‌های بازار ایران است و از شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کند.

خانواده می ۱۰ شیائومی فعلاً سه پرچمدار و دو میان‌رده قدرتمند دارد. از می ۱۰ اولترا که همین چند روز قبل معرفی شد و می ۱۰ پرو که بگذریم، می ۱۰ معمولی با چیپست اسنپدراگون ۸۶۵، دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و نمایشگر سوپر امولد ۹۰ هرتزی یکی از بهترین گوشی‌های بازار و یکی از ارزان‌ترین پرچمداران سازگار با شبکه 5G محسوب می‌شود که هم‌اکنون حدود ۱۹ میلیون تومان قیمت دارد. مشخصات اصلی این گوشی را در ادامه می‌بینید.

مشخصات شیائومی می ۱۰
  • بدنه شیشه‌ای با فریم آلومینیومی
  • نمایشگر سوپرامولد ۶.۶۷ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ رفرش ۹۰ هرتز
  • چیپست اسنپدراگون ۸۶۵
  • ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی چهارگانه با سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی
  • سیستم‌عامل اندروید ۱۰ به‌همراه رابط کاربری MIUI 12
  • باتری ۴۷۸۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • وزن ۲۰۸ گرم
  • قیمت حدود ۱۹ میلیون تومان

شیائومی می ۱۰ مجموعه کاملی از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در اختیار شما قرار می‌دهد که به‌سختی می‌توان همه آنها را یک‌جا در گوشی دیگری پیدا کرد. البته خود می ۱۰ هم در بازار به‌سختی پیدا می‌شود و شرکت تسک‌میران نماینده رسمی شیائومی در ایران این گوشی را برای بررسی در اختیار ما قرار داد. در ادامه با بررسی این پرچمدار جذاب همراه ما باشید.

بررسی ویدیویی شیائومی می ۱۰

تماشای ویدیو با کیفیت عالی در کانال یوتوب دیجیاتو

طراحی و کیفیت ساخت

شیائومی می ۱۰ با بدنه فلزی-شیشه‌ای اگرچه به‌راحتی چشم‌ها را به خودش خیره نمی‌کند ولی کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد. نمایشگر گوشی تقریباً تمام فضای جلو را اشغال کرده و انحنای لبه‌ها نیز به زیبایی کار افزوده است. دوربین سلفی درون حفره‌‌ای بالای صفحه قرار گرفته و مزاحمت زیادی برای تماشای محتوا ایجاد نمی‌کند، هرچند می‌توانست کوچک‌تر باشد.

پنل شیشه‌ای پشت گوشی در هر چهار طرف خمیده است و افکت مشخصی برای بازتاب نور ندارد. رنگ خاکستری گوشی در زوایای مختلف کمی به آبی می‌زند و شیائومی نام «خاکستری گرگ‌ومیش» را برایش انتخاب کرده است. ماژول دوربین طبق استانداردهای سال ۲۰۲۰ کوچک محسوب می‌شود و بیرون‌زدگی کمی هم دارد اما نمی‌دانیم چرا دوتکه شده. با یک نگاه می‌توان دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی را با لنز بزرگش تشخیص داد اما شیائومی در کمال تعجب دوربین ۲ مگاپیکسلی عمق‌سنج را با حلقه نقره‌ای رنگ از بقیه متمایز کرده و زیر آن عبارت 108MP را درج نموده. لوگوی شیائومی و کلمه 5G که به پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل اشاره دارد هم بخش پایینی پنل پشتی را اشغال کرده‌اند.

فریم آلومینیومی می ۱۰ پهنای مناسبی دارد تا ارگونومی دستگاه را بهبود دهد. لبه سمت راست دکمه‌های پاور و ولوم قرار دارند و لبه سمت چپ خالیست. شیائومی این گوشی را به دو اسپیکر اختصاصی برای پخش صدا مجهز کرده تا صدای استریو را به شکل متوازن از لبه‌های بالا و پایین پخش کنند. فرستنده مادون قرمز که عضو جدایی‌ناپذیر گوشی‌های ساخت چین است نیز روی لبه بالایی گوشی قرار گرفته و درگاه سیم‌کارت نیز لبه پایینی را اشغال کرده است.

شیائومی می ۱۰ با بیش از ۱۶ سانتی‌متر ارتفاع و ۹ میلی‌متر ضخامت، گوشی ایده‌آلی برای دست‌های کوچک نیست و با ۲۰۸ گرم وزن در دسته سنگین‌وزن‌ها قرار می‌گیرد. اگرچه پشت و روی بدنه با گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود ولی بهتر است برای اطمینان خاطر و بهبود ارگونومی، از قاب محافظ استفاده کنید. جای خالی استاندارد IP68 در این گوشی به‌شدت احساس می‌شود.

نمایشگر

شیائومی می ۱۰ یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای موبایل را در اختیار دارد: پنل سوپرامولد ۶.۶۷ اینچی با نرخ رفرش ۹۰ هرتز که همه‌چیز را زیبا و جذاب نشان می‌دهد. رزولوشن صفحه تمام اچ‌دی (۱۰۸۰×۲۳۴۰ پیکسل) است که اگرچه به پای کهکشانی‌های سامسونگ نمی‌رسد اما با تراکم ۳۸۶ پیکسل در هر اینچ تصاویر واضح و شفافی را به نمایش درمی‌آورد.

کیفیت کلی نمایشگر فوق‌العاده است و با کنتراست بی‌نهایت و غلظت رنگ بالا هر محتوایی را به زیبایی به تصویر می‌کشد. البته شیائومی سلیقه‌های مختلف را هم در نظر گرفته و گزینه‌های مختلفی را برای نحوه نمایش تصویر در اختیار شما می‌گذارد. در منوی تنظیمات می‌توانید حالت نمایش تصویر را به دلخواه خود انتخاب کنید. حالت پیش‌فرض یعنی Auto وضعیت رنگ‌ها را بر اساس نور محیط تنظیم می‌کند، حالت Saturated اشباع رنگ‌ها را به حداکثر می‌رساند، و حالت Original Color دقیق‌ترین رنگ‌ها را بر اساس فضای رنگی وسیع DCI-P3 تولید می‌کند. در منوی Advanced نیز حالت‌های Saturated و Original و P3 و sRGB به‌چشم می‌خورند. در هرکدام از این حالت‌ها امکان تنظیم مجزای رنگ‌های اصلی (قرمز، سبز، آبی)، میزان اشباع، کنتراست و گاما را نیز دارید. در واقع می‌توان گفت شیائومی از آن سوی بام افتاده چون بعید می‌دانیم کسی به این همه گزینه نیاز داشته باشد. پیشنهاد ما را می‌خواهید؟ یا همان Auto را انتخاب کنید یا Original Color که با دقت بالا کالیبره شده است.

استفاده از اندروید روی صفحه ۹۰ هرتزی تجربه لذت‌بخشی است که بازگشت به صفحه‌های معمولی ۶۰ هرتزی را دشوار می‌کند. گزینه‌ای هم برای تنظیم نرخ رفرش روی ۶۰ هرتز وجود دارد ولی دلیل موجهی برای انتخابش به ذهن ما نمی‌رسد، مگر این‌که بخواهید دو حالت را با یکدیگر مقایسه کنید. البته باید اشاره کنیم که نرخ رفرش ۹۰ هرتز ثابت نیست و گوشی به‌طور هوشمند تصمیم می‌گیرد هنگام اجرای برنامه‌های خاص، نرخ رفرش را پایین بیاورد. این موضوع روی شارژدهی گوشی تأثیر زیادی دارد.

اگر مثل ما دنبال تنظیم زمان خاموش شدن خودکار صفحه می‌گردید، باید به منوی نمایشگر همیشه روشن و لاک‌اسکرین سر بزنید. در این قسمت امکان تنظیم نحوه نمایش ساعت و نوتیفیکیشن‌ها بر اساس تم‌های مختلف وجود دارد که همگی به زیبایی طراحی شده‌اند.

حداکثر روشنایی نمایشگر می ۱۰ در حالت دستی به حدود ۵۲۰ نیت می‌رسد که برای یک گوشی پرچمدار رقم مناسبی نیست، اما در حالت خودکار یا با فعال کردن گزینه Sunlight Mode حداکثر روشنایی به بالای ۸۰۰ نیت می‌رسد و حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید نیز می‌توانید به‌راحتی از گوشی استفاده کنید.

نمایشگر شیائومی می ۱۰ از فناوری +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند که البته محتوای مناسبش به‌سختی گیر می‌آید و احتمالاً کاربرد زیادی در ایران نخواهد داشت.

نرم‌افزار و رابط کاربری

می ۱۰ با اندروید ۱۰ و نسخه جدید رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 12 به دست ما رسید. رابط کاربری MIUI به‌قدری امکانات دارد که اگر کاربر قدیمی شیائومی نباشید، تا مدت‌ها چیزهای جدیدی در آن کشف می‌کنید. از طرفی ممکن است برخی گزینه‌های معمول و پرکاربرد را در منوی تنظیمات شلوغ و ناآشنای گوشی پیدا نکنید.

طراحی آیکن‌ها در MIUI 12 یک‌دست و زیباست و احتمالاً با سلیقه شما هم جور درمی‌آید. تمام اپ‌ها در صفحه‌های متوالی قرار می‌گیرند مگر اینکه از منوی تنظیمات هوم اسکرین، کشوی اپلیکیشن‌ها را فعال کنید. در این حالت با سوایپ به بالا از هر قسمت صفحه وارد کشوی اپلیکیشن‌ها می‌شوید. برنامه‌ها در گروه‌های مختلف مانند ابزارهای ارتباطی، سرگرمی، عکاسی، بازی و غیره دسته‌بندی می‌شوند. تصاویری از رابط کاربری می ۱۰ را در ادامه می‌بینید.

می ۱۰ به‌شکل پیش‌فرض دو تم اصلی و ده‌ها پس‌زمینه زیبا دارد اما حالت جدید و جذابی به‌نام سوپر والپیپر نیز در منوی تصاویر پس‌زمینه دیده می‌شود. در این بخش می‌توانید کره زمین یا سیاره سرخ را به‌عنوان دو تم اصلی انتخاب کنید. سیاره به‌شکل کوچک در صفحه همیشه روشن به نمایش درمی‌آید، در صفحه قفل کمی بزرگ‌تر می‌شود و سپس در صفحه هوم یکی از جاذبه‌های جغرافیایی این دو سیاره را به شما نشان می‌دهد. سوپر والپیپر را می‌توان یکی از ویژگی‌های چشم‌نواز MIUI 12 دانست که حتماً دوست‌داران فضا را راضی می‌کند.

شیائومی در کنار مرکز کنترل استاندارد اندروید ۱۰ نسخه جدیدی از کنترل سنتر را هم طراحی کرده که از منوی تنظیمات می‌توانید آن را فعال کنید. در این حالت با سوایپ از نیمه سمت راست صفحه به پایین، کنترل سنتر باز می‌شود و سوایپ از نیمه سمت چپ هم نوتیفیکیشن‌ها را به شما نشان می‌دهد. این وضعیت احتمالاً شما را به یاد رابط کاربری دیگری می‌اندازد ولی سخت نگیرید چون «خیلی وقت‌ها شباهتی که از نظر ما عامدانه‌ست در واقعیت فقط و فقط یک شباهت اتفاقی‌ست».

از گزینه‌های متعدد شخصی‌سازی MIUI 12 گفتیم. جالب است بدانید که حتی می‌توانید انیمیشن صفحه قفل هنگام تشخیص اثر انگشت را هم بین چهار گزینه زیبا انتخاب کنید. تنظیمات صفحه نمایش همیشه روشن و لاک اسکرین هم که جای خود دارند.

دیگر ویژگی جالب رابط کاربری می ۱۰ امکان نمایش افکت‌های صوتی (Visualization) روی لاک اسکرین است. کافیست به منوی Sound & Vibration و قسمت Sound Effects بروید و یکی از چهار گزینه را انتخاب کنید تا هنگام پخش موزیک، صفحه قفل منحصربه‌فردی داشته باشید و البته چند درصدی هم به مصرف باتری گوشی اضافه کنید.

می ۱۰ اپلیکیشنی به‌نام سکیوریتی هم دارد که با استفاده از آن می‌توانید وضعیت امنیت برنامه‌ها را چک کنید، حافظه رم را خالی نمایید یا از وضعیت باتری مطلع شوید. اپلیکیشن دیگری به‌نام Cleaner هم حذف فایل‌های زائد و خالی کردن حافظه رم و دیگر موارد را بر عهده دارد.

اگر بخواهیم از تمام قابلیت‌های MIUI 12 سخن بگوییم نیاز به مطلبی جداگانه داریم. بنابراین فقط به همین موارد اکتفا می‌کنیم.

سخت‌افزار

شیائومی می ۱۰ یکی از قوی‌ترین گوشی‌های بازار است و با چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸ گیگابایت رم در هیچ کاری کم نمی‌آورد. پس از چند روز کار کردن با این گوشی به‌راحتی به توان بالای آن در اجرای همزمان سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها پی می‌برید و بعید است بتوانید این غول سخت‌افزاری را به چالش بکشید.

برای ارزیابی توان سخت‌افزاری شیائومی می ۱۰ ابتدا سراغ اپلیکیشن‌های بنچمارک معتبر یعنی آنتوتو، گیک‌بنچ (۴ و ۵) و پی‌سی‌مارک می‌رویم. نتایج به‌دست آمده را در ادامه می‌بینید.

اعداد فوق خیال شما را بابت اجرای تمام برنامه‌ها و بازی‌ها راحت می‌کنند. در واقع چنین نتایجی در دنیای اندروید به‌سختی تکرار می‌شوند و می ۱۰ فقط گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۶۵ یا ۸۶۵ پلاس را به‌عنوان رقیب در کنار خود می‌بیند.

پردازشگر گرافیکی ادرنو ۶۵۰ هم یکی از قوی‌ترین‌های دنیای موبایل است و تمام بازی‌های روز را اجرا می‌کند. اگر به عدد و رقم علاقه دارید، نتایج به دست آمده توسط می ۱۰ در تست‌های 3DMark را در ادامه می‌بینید.

جدول زیر نتایج فوق را با چند گوشی رقیب از بازار کشورمان یعنی سه پرچمدار اخیر سامسونگ و هواوی P40 پرو مقایسه می‌کند. البته تمامی این گوشی‌ها به‌راحتی از عهده اجرای تمام نیازهای شما برمی‌آیند و برتری جزئی در بنچمارک‌ها در دنیای واقعی احساس نمی‌شود.

برای درک قدرت سخت‌افزاری می ۱۰ کافیست بدانید اجرای کال آو دوتی موبایل با بالاترین تنظیمات گرافیکی (Very High) و بیشترین نرخ فریم (Max) تنها حدود ۳۰ درصد CPU و GPU را درگیر می‌کند و اگر همزمان محتوای صفحه را با رزولوشن کامل و نرخ ۹۰ هرتز ضبط کنید نهایتاً ۵۰ درصد توان سخت‌افزاری دستگاه را به‌کار خواهید گرفت. برای آسفالت ۹ هم با اعداد مشابهی روبرو هستیم جز اینکه مصرف GPU به حدود ۶۰ درصد می‌رسد. این اعداد از کنسول Game Turbo به‌دست آمده که هنگام اجرای بازی فعال می‌شود.

یکی از مواردی که به افزایش سرعت عملکرد شیائومی می ۱۰ کمک می‌کند، حافظه پرسرعت از نوع UFS 3.0 است. تست‌های ما نشان داد سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات در این حافظه به‌ترتیب به ۱۳۳۲ و ۶۶۷ مگابایت بر ثانیه می‌رسد که ارقام قابل توجهی هستند. متأسفانه این گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.

امکانات ارتباطی شیائومی می ۱۰ هم کامل است. از پوشش شبکه 5G گرفته تا وای فای ۶ و بلوتوث ۵.۱ با پشتیبانی از کدک‌های پخش صدای حرفه‌ای. حتی فرستنده مادون قرمز هم حضور دارد تا بتوانید دستگاه‌های مختلف را با گوشی کنترل کنید.

پخش صدا

یکی از نقاط قوت شیائومی می ۱۰ اسپیکر اختصاصی برای پخش صدای استریو است که در لبه‌های پایین و بالا قرار گرفته‌اند. با این کار، صدا کاملاً متوازن و پرقدرت پخش می‌شود. پرچمدار شیائومی یکی از بهترین گوشی‌ها از نظر کیفیت و بلندی صداست و به‌راحتی می‌توانید برای تماشای ویدیو یا حتی پخش موسیقی از آن استفاده کنید. طبق تست‌های ما اسپیکر استریو می ۱۰ از نظر بلندی، کیفیت و وضوح صدا به‌مراتب بهتر از آیفون ۱۱ پرو است.

البته ممکن است زمانی که گوشی را افقی در دست می‌گیرید خروجی‌های صدا را مسدود کنید ولی به‌مرور زمان می‌توانید راهکاری برای رفع این مسئله بیابید.  می ۱۰ جک هدفون ندارد و شیائومی هم هدفون USB-C داخل جعبه نگذاشته است. با این حال با استفاده از دانگل موجود در جعبه می‌توانید هدفون‌های دیگر را به این گوشی متصل کنید. خروجی صدای هدفون با توجه به پشتیبانی از خروجی ۲۴ بیتی ۱۹۲ کیلوهرتزی به‌راحتی دوست‌داران موسیقی باکیفیت را راضی می‌کند.

دوربین

شیائومی می ۱۰ به دوربینی ۴ گانه متشکل از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۳ مگاپیکسلی و دو دوربین ۲ مگاپیکسلی عمق‌سنج و ماکرو مجهز شده که در سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته‌اند. البته این ۴ دوربین با طراحی متفاوت از آن چه در سال ۲۰۲۰ انتظار داریم کنار یکدیگر نشسته و جلوه‌ای متفاوت به پرچمدار شیائومی داده‌اند. دوربین سلفی هم سنسوری ۲۰ مگاپیکسلی دارد که درون همان حفره نه‌چندان بزرگ نمایشگر قرار گرفته است. در ادامه مشخصات کامل این ۵ دوربین را مرور می‌کنیم.

  • دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۱.۳۳ اینچی، ضریب اف ۱.۷، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین فوق‌عریض ۱۳ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین عمق‌‌سنج ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴، فوکوس خودکار
  • دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳ اینچی، ضریب اف ۲.۰

شیائومی می ۱۰ فاصله کانونی معادل ۱۲ میلی‌متری لنز فوق‌عریض تا ۲۷ میلی‌متری لنز واید را پوشش می‌دهد و در صورتی که بخواهید از این فراتر بروید، باید به کراپ و زوم دیجیتال متوسل شوید. البته می ۱۰ حداکثر زوم ۱۰ برابری دیجیتال را نیز پشتیبانی می‌کند ولی به دلیل افت فاحش کیفیت بهتر است تا جای ممکن سراغش نروید. در ادامه می‌توانید محدوده پوشش این دو سنسور را مشاهده کنید.

دوربین اصلی می ۱۰ با سنسور غول‌پیکر ۱۰۸ مگاپیکسلی خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و عکس‌های بسیار باکیفیتی می‌گیرد. این سنسور ۱/۱.۳۳ اینچی در حالت عادی با ترکیب ۴ پیکسل در یک پیکسل تصاویر ۲۵ مگاپیکسلی تولید می‌کند. جزئیات به خوبی ثبت شده و حتی در بخش‌های تاریک و سایه‌ها شاهد از دست رفتن جزئیات نیستیم. با این حال تمام سطح تصویر به یک اندازه شارپ نیست و گوشه‌های عکس اندکی تار می‌شوند.

رنگ‌ها نیز به درستی ثبت شده و طبیعی هستند و در صورتی که در نمایشگر امولد خود گوشی به تماشای عکس‌ها بپردازید، کنتراست و غنای بیشتری را مشاهده می‌کنید. گستره دینامیکی نیز بسیار خوب است و عملکرد مطلوب هوش مصنوعی و HDR نیز به چشم می‌آید. پیشنهاد می‌شود همواره این دو گزینه را روشن کنید، زیرا هوش مصنوعی هم در تشخیص سوژه‌ها موفق است و هم در بهبود جزئیات و غنای رنگ.

image

شیائومی می ۱۰ فاقد دوربین تله فوتو بوده و در نتیجه در صورتی که بخواهید روی سوژه زوم کنید، تنها زوم دیجیتال را در اختیار خواهید داشت. البته خود گوشی گزینه بزرگ‌نمایی دو برابری را در نظر گرفته تا تنها با یک بار ضربه، تصویری کراپ شده را به دست بیاورید. جزئیات در این حالت، به وضوح از دوربین اصلی کمتر بوده و صحنه‌های پر جزئیات مانند چمن و برگ درختان، حالت آبرنگی به خود می‌گیرند. رنگ‌ها اما همچنان طبیعی ثبت شده و در صورت روشن بودن هوش مصنوعی و HDR گستره دینامیکی بهتری ثبت می‌شوند.

عکاسی در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی هم یکی دیگر از توانایی‌‌های شیائومی می ۱۰ به حساب می‌آید. با این حال این تصاویر تنها رزولوشن زیادی داشته و جزئیات و رنگ‌ها به اندازه حالت اصلی نیستند. عکاسی ۱۰۸ مگاپیکسلی در شب نیز به همین صورت بوده و جزئیات بسیار پایین هستند. نویز تصویر نیز زیاد است و تصاویر آبرنگی ثبت می‌شوند.

شیائومی می ۱۰ به حالت پرتره هم مجهز شده و می‌توانید به صورت دستی گشودگی دیافراگم را از بین ۱ الی ۱۶ تغییر دهید. این کار تنها شدت افکت بوکه را تشدید کرده و به صورت فیزیکی تغییری در دیافراگم سنسور ایجاد نمی‌کند. متاسفانه یک بار دیگر شاهد بی‌کاربرد بودن سنسور عمق‌سنج هستیم، چرا که سوژه به صورت کاملاً مصنوعی و ناقص از پس‌زمینه جدا شده و با افزایش دستی افکت پرتره نیز شرایط بدتر می‌شود. البته همانطور که در تصویر گربه مشاهده می‌کنید، جزئیاتی از موی گربه نمایش داده می‌شود که شما را متعجب خواهد کرد. ناگفته نماند که هوش مصنوعی هم گربه را تشخیص می‌دهد.

در کل اگر می‌خواید تصاویر پرتره ثبت کنید، بهتر از مود پرتره را فعال نکنید و در هان حالت معمولی، تصاویر را ثبت کنید. اگر هم واقعاً نیاز داشتید افکت پرتره قوی‌تری داشته باشید، پیشنهاد می‌شود ضریب اف را بیشتر از ۴ بالا نبرید.

سنسور اصلی در شب نیز تصاویر بسیار خوبی ثبت می‌کند. با این وجود جزئیات کمی کاهش داشته و مشکل فلر نیز قابل مشاهده است. مثلا در عکس زیر که منبع نوری زیادی وجود دارد، به خوبی می‌توانید معضل فلر و بازتاب نور در لنز را مشاهده کنید. نویز تصاویر هم بسیار کم بوده و در اکثر مواقع حتی نیاز به نایت مود هم نیست، زیرا دوربین به واسطه سنسور بزرگ خود به خوبی می‌تواند تصاویر بدون نویز و پرجزئیات را ثبت کند.

image

صحبت از نایت مود شد. این حالت فقط در سنسور اصلی قابل انتخاب است. تصاویر نایت مود کمی روشن‌تر ثبت شده و جزئیات در فواصل دور به تصویر باز می‌گردند. آسمان نیز کمی روشن‌تر ثبت شده و طیف رنگی تصویر به گرمی سوق پیدا می‌کند. نایت مود در زوم دیجیتال نیز فعال است، اما به دلیل کراپ شدن و از دست رفتن جزئیات، عموماً نتیجه مطلوبی نخواهیم داشت.

اکنون نوبت به سنسور اولترا واید می‌رسد. این سنسور ۱۳ مگاپیکسلی، قابی بسیار عریض‌تر را در اختیار شما قرار داده و فضای بیشتری را می‌توانید به تصویر بکشید. با این حال رزولوشن نه چندان بالا، تاثیر خود را گذاشته و تصاویری با جزئیات بسیار کمتری را ثبت می‌کند. رنگ‌ها نیز کمی سردتر بوده و فاقد لعاب سنسور اصلی هستند. جزئیات تصاویر در گوشه‌ها نیز کاهش بسیاری دارد.

سنسور اولترا واید در شب پر از نویز و فاقد هر گونه جزئیات است و عملاً تصاویری ثبت می‌کند که بعید می‌دانم بخواهید از آن‌ها استفاده کنید. این دوربین نایت‌مود ندارد ولی حتی اگر می‌داشت هم کار زیادی از دستش برنمی‌آمد.

شیائومی می ۱۰ یک سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو هم دارد. این سنسور کوچک، به سیستم فوکوس خودکار مجهز شده و می‌تواند روی سوژه‌های بسیار نزدیک فوکوس کند. البته رزولوشن پایین آن جزئیات زیادی را ثبت نمی‌کند. با این حال برخلاف همیشه که پیشنهاد می‌کردیم با سنسور اصلی به سوژه نزدیک شده و سپس کراپ کنید، این‌بار می‌گوییم می‌توانید در شرایط نوری ایده‌آل روی این سنسور هم حسابی ویژه باز کنید.

دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی شیائومی می ۱۰ عکس‌هایی با گستره دینامیکی وسیع ثبت می‌کند. جزئیات در سطح مطلوبی قرار دارند و فوکوس هم به‌خوبی صورت می‌گیرد. همانند دوربین اصلی، گزینه پرتره اینجا هم فعال است. البته افکت پرتره در حالت سلفی قدرت بیشتری دارد و سوژه‌ها را بسیار مصنوعی از پس‌زمینه جدا می‌کند. همچنان پیشنهاد می‌کنیم افکت بوکه را افزایش ندهید. سلفی‌ها در شب اما چندان جزئیات ندارند و نویز تصویر نیز بالاست.

در کل باید گفت شیائومی می ۱۰ دو دوربین اصلی و یک دوربین نصفه‌نیمه دارد. چرا که بیشتر بار عکاسی بر دوش سنسور اصلی بوده که عکس‌های بسیار خوبی ثبت می‌کند. دوربین اولتراواید فقط در نور کافی تصاویر خوبی می‌گیرد و به درد عکاسی شبانه نمی‌خورد. دوربین ماکرو هم با وجود بهره‌مندی از فوکوس خودکار و امکان نزدیک شدن به سوژه، رزولوشن بسیار پایینی دارد و تنها مناسب به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی است. در رابطه با دوربین عمق‌سنج نمی‌توان نظر قطعی داد، چرا که در برخی مواقع سوژه‌ها را به طور باور نکردنی تشخیص داده و به خوبی از پس‌زمینه جدا می‌کند، در بیشتر مواقع نیز تاثیری در عکس نهایی ندارد. پیشنهاد ما به شما این است که اکثر مواقع از دوربین اصلی استفاده کنید.

باتری و شارژ

شیائومی می ۱۰ باتری ۴۷۸۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که روی کاغذ رقم بسیار خوبیست ولی می‌دانیم نمایشگرهایی با نرخ رفرش بالا به‌سرعت باتری را تخلیه می‌کنند. این نگرانی در مورد پرچمدار شیائومی کاملاً بی‌مورد است و شرکت چینی توانسته با تکنیک‌های نرم‌افزاری و بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری شارژدهی فوق‌العاده‌ای را به ارمغان بیاورد. این گوشی با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای فای روشن توانست نزدیک به ۱۵ ساعت زیر تست سنگین PCMark دوام بیاورد.

برای مقایسه هواوی P40 پرو با صفحه ۹۰ هرتزی که یکی از بهترین گوشی‌ها از نظر شارژدهی محسوب می‌شود در این تست به نتیجه‌ای بهتر از ۱۳:۳۰ ساعت نرسید. سری گلکسی S20 هم معمولاً در این تست زیر ۱۰ ساعت دوام می‌آورند و گلکسی نوت ۲۰ اولترا هم که با کسب نتیجه ۸ ساعت همه را ناامید کرد.

شیائومی می ۱۰ سرعت شارژ بسیار خوبی هم دارد. شارژر ۳۰ واتی همراه گوشی می‌تواند طی ۱۰ دقیقه تا ۲۰ درصد و طی نیم ساعت تا ۵۰ درصد باتری را پر کند. شارژ کامل گوشی حدود بین ۶۰ تا ۷۰ دقیقه طول می‌کشد. می ۱۰ از شارژ سریع وایرلس ۳۰ واتی هم پشتیبانی می‌کند ولی شارژرش را به‌سختی گیر می‌آورید. شارژ معکوس ۵ واتی هم فقط برای شارژ ساعت هوشمند یا هدفون وایرلس به‌درد می‌خورد.

جمع‌بندی

شیائومی می ۱۰ بسیاری از ملزومات یک پرچمدار تمام عیار را دارد. از کیفیت ساخت عالی گرفته تا نمایشگر فوق‌العاده و قدرت سخت‌افزاری کم‌نظیر. دوربین اصلی این گوشی همه‌کاره‌ست و جای خالی دوربین‌های متعدد اما بلااستفاده را به‌راحتی پر می‌کند. در زمینه پخش صدا و شارژدهی باتری هم می ۱۰ را می‌توان برتر از دیگر پرچمداران دانست. ترکیب این ویژگی‌ها از می ۱۰ یک گوشی گیمینگ بی‌نقص می‌سازد.

نزدیک‌ترین رقبای می ۱۰ کهکشانی‌های جدید سامسونگ یعنی گلکسی S20 و S20 پلاس هستند که طراحی زیباتر و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی دارند ولی از نظر شارژدهی و توان سخت‌افزاری کم می‌آورند. البته پوکو F2 پرو را هم باید به فهرست گوشی‌های ارزشمند بازار اضافه کرد که حدود ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد و در حد و اندازه یک پرچمدار برایتان کار می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • mohamadmahdi
    mohamadmahdi | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

    دوستان عزیز کسی می‌دونه چجوری نوتیفیکیش رو جدید کنیم miui12 شده اندروید 10 مدل گوشی Note 8pro

  • Hamed_Naseri_1
    Hamed_Naseri_1 | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

    سلام دوستان .من بین خرید mi10 و s10plus سامسونگ مردد هستم . ممنون میشم نظراتتون رو با دلیل بفرمایید

  • sia10
    sia10 | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

    چقدر گربه? فقط سلفی با گربه?
    من فعلا علاقه ای به تغییر موبایل ندارم دوربین سلفی مخفی ولی اگر خوب بود میتونه برام انگیزه خوبی باشه.

  • مهدی علیشیری
    مهدی علیشیری | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

    هرگز به پای سامسونگ نمیرسه...

    • عزراییل
      عزراییل | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

      سامسونگ یه چیز دیگس

      • rezamo
        rezamo | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

        سامسونگ و اپل دیگه رسما با قیمت های نجومی دارن پول برندشونو میگیرن امروز دیگه سامسونگ و اپل زیاد نمیتونه تو بازار ایران دوام بیارن به خصوص این که درامد مردم ما به ریال هست و این گوشی ها دیگه برای ایرانی ها قابل خرید نیست پس تو کشور ما سامسونگ و اپل جایگاهشونو از دست میدن به نظر میاد حتی در کشور های پیشرفته با اقتصاد خوب تلفن های ارزان راحتر به فروش میرند مثل 1پلاس و ....

      • mohamadmahdi
        mohamadmahdi | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

        بخاطر پولی هس که میدین و فرقش اینجاس که دو برار نسبت به چیزی که هست پول میدین

    • navid
      navid | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

      فعلاً از لحاظ دوربین قدرت باطری شیا بهتره

  • afg
    afg | ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

    آقای مقدسی شما پاپجی بازی نمیکنید?

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

      نه فقط CoDM و آسفالت ?

      • afg
        afg | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

        حدس میزدم چون تو هیچ برسی تون بابجی نیست

      • alizare2221
        alizare2221 | ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

        سلام.ویدیو بررسی موبایلتون واقعا عالی بود و ب پختگی تو این زمینه رسیدید.از دیدن این ویدیو لذت بردم.فقط یه خواهش شما ک cod mobile بازی میکنید میدونید ک بخش بتل رویال فشار زیادی ب گوشی میاره یا حداقل تجربه بتل رویال این بازی رو گوشی من اینو بهم ثابت کرده.گوشی من ال جی جی 6 هست.لطفا نتیجه تست این بازی در حالت بتل رویال رو هم مدنظر بگیرید تو کلیپاتون و ازش سخنی ب میان بیارید.اگر بتل رویال رو، رو این گوشی تست کردید، ایا شاهد هیچ لگ و تاخیری بودید ؟و شما بین این گوشی و اس 20 پلاس کدومو پیشنهاد میدید.یا اختلاف دوربین این دوگوشی در حدی هست ک من اس 20 پلاس رو انتخاب کنم واسه خرید؟باعث افتخاره ک کامنتم رو بخونید و پاسخ بدید.

      • mohamadmahdi
        mohamadmahdi | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

        آقای مقدسی چجوری نوتیفیکیش رو جدید کنیم miui12؟

        • حمید مقدسی
          حمید مقدسی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

          توی منوی تنظیمات گزینه Control Center رو سرچ کن پیدا میشه

مطالب پیشنهادی