ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده‌های شتاب‌یافته جدید AMD از حافظه DDR5 و Navi 2 پشتیبانی می‌کنند

بروزرسانی سورس کد لینوکس تأیید کرد که نسل بعد پردازنده‌های شتاب یافته AMD رایزن با اسم رمز «ون گوگ» (Van Gogh) از حافظه DDR5/LPDDR5 پشتیبانی کرده و از پردازنده گرافیکی مجتمع Navi 2 استفاده می‌کنند. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

بروزرسانی سورس کد لینوکس تأیید کرد که نسل بعد پردازنده‌های شتاب یافته AMD رایزن با اسم رمز «ون گوگ» (Van Gogh) از حافظه DDR5/LPDDR5 پشتیبانی کرده و از پردازنده گرافیکی مجتمع Navi 2 استفاده می‌کنند.

در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی از معماری پردازنده ون گوگ منتشر شده است، اما بر اساس اطلاعات موجود، این پردازنده همانند پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ از هسته‌های پردازشی Zen 2 مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC استفاده می‌کند. انتظار می‌رود پردازنده‌های این سری ابتدا در لپ تاپ‌های کم مصرف بکار روند ولی احتمال بکارگیری آن‌ها در دسکتاپ‌ها نیز وجود دارد.

پردازنده‌های سری ون گوگ برای اولین بار در بین پردازنده‌های کاربری پشتیبانی از حافظه DDR5 و نسخه موبایل و لپ تاپ آن یعنی LPDDR5 را به ارمغان می‌آورند، چرا که انجمن فناوری حالت جامد JEDEC که استانداردهای فناوری حافظه را تأیید می‌کند، به تازگی مشخصات نهایی استاندارد DDR5 را اعلام کرده است.

آنطور که در گزارش آمده حافظه DDR5 دو برابر سریع‌تر از حافظه DDR4 خواهد بود، البته شرکت SK Hynix در پی افزایش سرعت ورودی و خروجی (I/O) به ۸.۴ گیگابیت بر ثانیه به ازای هر پین است که تقریباً سه برابر از سرعت پیش‌فرض DDR4 بیشتر خواهد بود. از دیگر مزایای حافظه DDR5 می‌توان به افزایش بهره وری، افزایش چهار برابری حداکثر ظرفیت حافظه به ازای هر دیوایس و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد.

پردازنده‌های شتاب یافته (APU) به سرعت حافظه وابسته هستند چرا که پردازنده گرافیکی مجتمع به حافظه VRAM اختصاصی دسترسی ندارد، بنابراین استفاده از DDR5 به طور چشمگیری قدرت پردازش گرافیکی را بالا خواهد برد. این مساله و استفاده از پردازنده گرافیکی Navi 2، پردازنده‌های شتاب یافته جدید AMD را برای گیمینگ غیرحرفه‌ای و وظایف نیمه سنگین دیگر ایده آل می‌کنند.

AMD احتمالاً دی ماه امسال از نسل جدید پردازنده‌های شتاب یافته خود رونمایی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی