ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

داچیا اسپرینگ رکورد ارزان‌ترین خودروی برقی اروپا را شکست

داچیا از نخستین خودروی تمام الکتریکی خود با نام اسپرینگ الکتریک (Spring Electric) در کنفرانس رنو eWays پرده‌برداری کرد. این خودرو در حقیقت نسخه تولیدی کانسپت اسپرینگ (Spring) است که اسفندماه گذشته رونمایی شد. [caption ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

داچیا از نخستین خودروی تمام الکتریکی خود با نام اسپرینگ الکتریک (Spring Electric) در کنفرانس رنو eWays پرده‌برداری کرد. این خودرو در حقیقت نسخه تولیدی کانسپت اسپرینگ (Spring) است که اسفندماه گذشته رونمایی شد.

کانسپت اسپرینگ

از لحاظ طراحی ظاهری داچیا اسپرینگ الکتریک تغییرات بسیار کمی به خود دیده و تا حد امکان به مدل مفهومی وفادار باقی مانده است. اگر اسپرینگ الکتریک برای شما هم چهره آشنایی دارد، نباید زیاد تعجب کنید، زیرا این خودرو در واقع همان مدل برقی رنو City K-ZE است که اکنون نشان برند داچیا را روی خود دارد. شاید بدانیدCity K-ZE بر مبنای پلتفرم رنو کوئید توسعه یافته و در چین به فروش می‌رسد.

با 3,734 میلی متر طول، 1,770 میلی متر عرض (به همراه آینه‌ها)، 1,516 میلی متر ارتفاع و 2,423 میلی متر فاصله محوری داچیا اسپرینگ الکتریک کوچک‌تر از ساندرو بوده و ابعادی نزدیک به توینگو (Twingo) دارد.

مثل رنو City K-ZE داچیا اسپرینگ الکتریک نیز نیروی خود را از موتور برقی 44 اسب بخاری دریافت می‌کند. این موتور قادر به تولید 125 نیوتن متر گشتاور بوده و توسط باتری 26.8 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی تغذیه می‌شود. خودروساز رومانیایی در رابطه با شتاب محصول برقی خود حرفی به میان نیاورده، با وجود این می‌توان حدس زد که حوصله راننده اسپرینگ الکتریک تا رسیدن به سرعت 100 کیلومتر به کلی سر خواهد رفت!

با اینکه خبری از رکورد صفر تا صد نیست، ولی داچیا حداکثر سرعت 125 کیلومتر در ساعت را برای اسپرینگ الکتریک وعده داده است. این شرکت افزوده مطابق با چرخه ترکیبی WLTP امکان پیمایش مسافت 225 کیلومتری با شارژ کامل وجود دارد. برد حرکتی این خودرو در شهر، بر اساس استاندارد WLTP City برابر با 295 کیلومتر برآورد شده است.

به منظور افزایش مسافت قابل پیمایش، داچیا حالتی به نام اکو (Eco) تعریف کرده که از طریق دکمه اختصاصی فعال می‌شود. در صورت فعال کردن این حالت برد حرکتی خودرو حدود 10 درصد افزایش می‌یابد. البته این افزایش با قربانی کردن بخشی از توان موتور و کاهش خروجی آن به 31 اسب بخار حاصل می‌شود، ضمن اینکه حداکثر سرعت هم فراتر از 100 کیلومتر در ساعت نمی‌رود!

شارژ باتری داچیا اسپرینگ الکتریک با سوکت‌های خانگی 220 V و کابل استاندارد حدود 14 ساعت زمان می‌برد، اما اگر از شارژر 7.4 کیلوواتی Wallbox استفاده شود، این زمان به کمتر از 5 ساعت تقلیل می‌یابد. سریع‌ترین راه برای شارژ باتری اسپرینگ الکتریک اتصال به پریزهای 30 کیلوواتی DC است. در این حالت تا 80 درصد از ظرفیت باتری در زمانی کمتر از یک ساعت پر می‌شود.

علی‌رغم ابعاد کوچک، اسپرینگ الکتریک توانایی حمل چهار سرنشین بزرگسال را دارد. داچیا برای سرنشینان عقب این خودرو فضای کافی سر و زانو را نوید داده است، هر چند به نظر نمی‌رسد صندلی‌های نیمکتی این بخش چندان راحت باشند!

برند اقتصادی رنو بر فضاسازی مناسب در سایر قسمت‌های کابین نیز تاکید کرده و می‌گوید محفظه داشبورد، پنل درها و کنسول میانی در مجموع حجمی برابر با 23.1 لیتر دارند. ناگفته نماند قسمت بار اسپرینگ الکتریک از گنجایش 300 لیتری برخوردار است. در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این رقم دو برابر شده و به 600 لیتر می‎‌رسد.

داشبورد اسپرینگ الکتریک مشابه با رنو City K-ZE است، با این تفاوت که فرمان آن کمی متفاوت بوده و نشان داچیا در قسمت میانی آن قرار دارد. تجهیزات استاندارد این خودرو عبارتند از فرمان برقی، قفل مرکزی از راه دور، بالابر برقی هر چهار شیشه و نمایشگر دیجیتال 3.5 اینچی در پشت فرمان.

موارد دیگری مثل سیستم تهویه دستی، سیستم اینفوتینمنت، آینه‌های برقی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب و چرخ زاپاس فول سایز به عنوان آپشن قابل انتخاب هستند.

سیستم اینفوتینمنتی که داچیا برای اسپرینگ الکتریک تدارک دیده، دارای امکاناتی و ویژگی‌هایی چون مسیریاب، رادیو DAB، پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، ارتباط بلوتوث و پورت USB است. این سیستم به وسیله نمایشگر 7 اینچی لمسی کنترل و مدیریت می‌شود. پشتیبانی از فرمان‌های صوتی از طریق تلفن همراه دیگر ویژگی اسپرینگ الکتریک است که باید به آن اشاره کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، داچیا اسپرینگ الکتریک اوایل سال آینده برای برخی سرویس‌های اشتراکی عرضه خواهد شد. مشتریان خصوصی هم از پاییز 2021 امکان خرید این خودرو را خواهند داشت. آنطور که اعلام شده، یک نسخه مخصوص حمل بار نیز توسعه خواهد یافت. قسمت بار این نسخه حجمی برابر با 800 لیتر و ظرفیتی برابر با 325 کیلوگرم دارا بوده و طول آن 1,033 میلی متر خواهد بود.

درباره قیمت اسپرینگ الکتریک اطلاعاتی منتشر نشده، ولی به گفته دنیس له وت (Denis Le Vot) یکی از اعضای کمیته مدیریتی گروه رنو، این خودرو ارزان‌قیمت‌ترین مدل الکتریکی اروپا لقب خواهد گرفت. همچنین داچیا تاکید می‌کند از لحاظ قیمت این خودرو «غیرقابل رقابت» خواهد بود.

بد نیست اشاره کنیم رنو City K-ZE با رقم پایه تقریبا 8,700 دلار در چین به فروش می‌رسد. از این رو داچیا اسپرینگ الکتریک هم به احتمال زیاد از آستانه قیمت مشابهی برخوردار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pishro
    pishro | ۲۶ مهر ۱۳۹۹

    ما هیچ ما نگاه و افسوس

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۶ مهر ۱۳۹۹

    پایین شهر به داداشیا میگن داچیا

مطالب پیشنهادی