ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستاورد شگرف محققان در زمینه شیمی با پتانسیل تحول صنعت داروسازی

محققان دانشگاه گلاسکو نرم افزاری توسعه داده‌اند که کلمات شیمیدان‌ها را به دستورالعمل تولید مولکول‌ها با قابلیت درک توسط ربات تبدیل می‌کند. این دستاورد به توسعه رباتی شیمیدان به نام «Chemputer» (ترکیب کامپیوتر و شیمی) ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

محققان دانشگاه گلاسکو نرم افزاری توسعه داده‌اند که کلمات شیمیدان‌ها را به دستورالعمل تولید مولکول‌ها با قابلیت درک توسط ربات تبدیل می‌کند. این دستاورد به توسعه رباتی شیمیدان به نام «Chemputer» (ترکیب کامپیوتر و شیمی) منجر شده که قادر به تولید مواد شیمیایی از فایل‌های XDL است.

«Lee Cronin» محقق ارشد دانشکده شیمی دانشگاه گلاسکو می‌گوید او و تیمش به دنبال روشی برای تولید و اشتراک گذاری مولکول‌ها در یک سیستم استاندارد «به راحتی ارسال ایمیل و پرینت فایل‌های PDF» و به عبارت دیگر تولید «یک کتاب خوان الکترونیکی برای شیمی» بوده‌‌اند.

نمایی از یک ربات شیمیدان یا Chemputer در دانشگاه گلاسکو

محقق یاد شده و تیمش سال گذشته ماشینی با قابلیت تولید چندین مولکول ساختند. آن‌ها حالا گام دوم را در مسیر دیجیتالی کردن شیمی برداشته و روشی آسان‌تر برای کار کردن با این ربات برداشته‌اند. نرم افزار آن‌ها حالا قابلیت ترجمه مقالات آکادمیک به برنامه‌های قابل اجرا روی Chemputer را پیدا کرده است که به محققان اجازه می‌دهد بدون دانش کدنویسی آن‌ها را ویرایش کنند.

مهم‌ترین قسمت Chemputer زبان توصیفی شیمی یا XDL است که دستورالعمل مورد نیاز را در اختیار ربات شیمیدان قرار می‌دهد. Cronin و تیمش نرم افزاری توسعه داده‌اند که نحوه ساخت یک دارو (مثل رمدیسویور) را اسکن کرده و دستورالعمل آن را در فایل XDL قرار می‌دهد. کامپیوتر سپس به کمک این فایل دستورات لازم برای تولید دارو را با لوله‌های آزمایش و دیگر تجهیزات آزمایشگاهی انجام می‌دهد.

Cronin و تیمش به دنبال سازگار کردن این سیستم با دیگر ربات‌های شیمیدان هستند تا همه محققان بتوانند با استفاده از کامپیوترهای خود از آن استفاده کنند. بسیاری از شرکت‌ها و گروه‌ها در سراسر دنیا در پی دیجیتالی کردن شیمی هستند که مزایای بسیاری در زمینه‌های مختلف از اکتشافات فضایی تا اشتراک گذاری فرمول‌های تولید دارو با کشورهای در حال توسعه به دنبال خواهد داشت.

جالب است بدانید دستورالعمل تولید داروی «رمدیسویر» که برای درمان کرونا بکار می‌رود، به طور رایگان در گیت‌هاب قرار گرفته که به کمک ربات شیمیدان دانشگاه گلاسکو قابل تولید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی