ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا لوگوی کافه بازار پس از ده سال تغییر کرد؟

کافه بازار از لوگوی جدید برند خود رونمایی کرد؛ لوگویی که در آستانه ده سالگی این مجموعه طراحی شده و با حفظ المان قبلی ولی با طراحی مدرن‌تر، سعی بر این داشته تا خبر از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

کافه بازار از لوگوی جدید برند خود رونمایی کرد؛ لوگویی که در آستانه ده سالگی این مجموعه طراحی شده و با حفظ المان قبلی ولی با طراحی مدرن‌تر، سعی بر این داشته تا خبر از تغییرات و به‌روز بودن این پلتفرم دهد.

کافه بازار در بهمن ماه ۹۹ ده ساله می‌شود و حالا با بیش از ۴۴ میلیون کاربری که دارد یکی از پرجمعیت‌ترین پلتفرم‌های ایرانی است. نکته بسیار مهم اینجاست که امروز کافه بازار تنها یک مارکت اندرویدی نیست بلکه در حال تبدیل شدن به پلتفرمی با سرویس‌های متنوع است. همین مسئله به خوبی اهمیت پوست اندازی این برند را نشان می‌دهد.

«حمید حبیب الله» استراتژیست برند بازار در گفتگو با دیجیاتو ضمن اشاره به ده سالگی این پلتفرم در بهمن ماه سال جاری می‌گوید که آنها در طول این سالها تغییرات محصولی و استراتژیکی داشته‌اند که عمده آنها در یکی دو سال اخیر رخ داده؛ مانند بحث AVOD و بحث سپر امنیتی بازار و دیگر مواردی که در بستر آنها پیاده‌سازی شده است. او در همین رابطه توضیح می‌دهد:

«بازار پس از نسخه هشتم تغییرات محصولی به نسبت آن شناختی که پیش‌تر کاربر از آن داشته، بسیار بیشتر شده است. جامعه مخاطبین آن تغییری نکرده ولی خود بازار تغییرات بسیاری داشته ولی هویت بصری‌مان کماکان ثابت مانده بود. این مساله باعث شده بود که کاربر به درستی متوجه این تغییرات نشود و می‌خواستیم با تغییر لوگو کاری کنیم تا تمامی ۴۴ میلیون کاربران بازار متوجه این تغییرات عمده شوند.»

به گفته حبیب‌الله در تمامی مراحل کمپین تغییر لوگوی بازار سعی بر این شده این پیام به جامعه کاربران آنها منتقل شود که محصول «بازار» تغییراتی داشته و کاربران بیشتر با آنها آشنا شوند.

حبیب‌الله در پاسخ به اینکه چرا لوگوی جدید المان‌ اصلی لوگوی قبلی را حفظ کرده و تغییرات آن چندان زیاد نیست، به دیجیاتو می‌گوید که اعمال تغییرات رادیکال در صورتی رخ می‌دهد که یک شرکت بخواهد به کلی دگرگون شود: «ولی در بازار این اتفاق نیفتاده و هر تغییراتی هم که رخ داده در راستای چشم‌اندازها و استراتژی‌های قبلی این مجموعه بوده. ما به دنبال این نبودیم که بگوییم بازار کلا دگرگون شده و تغییر ماهیت داده و از همین رو تصمیم گرفتیم لوگو آنچنان تغییر پیدا نکند و المان همیشگی سبد در لوگوی جدید نیز همچنان باقی بماند.»

او می‌گوید وجود رنگ سبز در لوگوی جدید به دلیل این بوده که بازار از ده سال پیش این رنگ را به عنوان رنگ برند خود انتخاب کرده و همیشه سعی کرده که رنگ سبز را در تمامی طراحی‌های خود به کار ببرد. برند استراتژیست بازار همچنین اذعان دارد سبز بودن سبد جدیدی که در لوگوی تازه این مجموعه نقش بسته که همین هدف را دنبال می‌کند و دلشان می‌خواهند که این رنگ آشنا برای کاربران، حس مثبتی را در تک تک آنها ایجاد کند.

او در پاسخ به این سوال که بازار از چه زمانی تصمیم به انجام این تغییر گرفت به دیجیاتو می‌گوید: «از همان زمانی که بازار وارد حوزه VOD شد، بحث برند بازار نیز جدی‌تر شد و تصمیم بر این بود که تغییراتی به وجود بیاید. در طول این ده سال بارها تصمیم گرفته شد که لوگو تغییر پیدا کند چرا که سبد قبلی با بافتها و زبان طراحی‌اش، تداعی‌هایی ایجاد می‌کرد که با ذات پویا و فعال بازار هماهنگ نبود.» به گفته حبیب‌الله آنها به گزینه‌های متعددی رسیدند و در نهایت پس از برگزاری چندین مرحله تست و ارزیابی، به گزینه فعلی رسیده‌اند.

حبیب‌الله در پاسخ به دیگر سوال دیجیاتو مبنی براینکه آیا تغییرات فقط به لوگو محدود خواهد شد یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «با تغییر لوگو، بحث‌های بصری نیز قطعا دستخوش تغییراتی می‌شود و طراحی محیط این محصول اندک اندک تغییراتی پیدا می‌کند تا با لوگوی جدید همخوانی بیشتری داشته باشد. در مورد فعالیت‌های بازار نیز تمرکز مجموعه ما روی حوزه VOD است و مطمئن باشید اخبار بسیار خوبی در این مورد به زودی شنیده خواهد شد. همچنین بازار قصد دارد به امنیت پلتفرم خود توجه ویژه‌ای کند و در کنار این مساله، می‌خواهد حجم محتوای بازار را گسترده‌تر و متنوع‌تر کند و در حوزه بازی نیز نگاهی عمیق‌تری وجود دارد که به زودی اخبار جدیدی از آن رسانه‌ای خواهد شد.»

تیم کافه بازار معتقد است که این تنها یک تازه‌سازی برند است و معنای ریبرندینگ ندارد. همچنین باید گفت در ایران و بسیاری از نقاط جهان معمولا بسیاری از کاربران با مفهوم «تغییر» مخالف هستند و شرکت‌ها نیز با این مقوله محتاطانه رفتار می‌کنند با این حال بازار توانسته در طول تقریبا ده سال فعالیت خود آرام آرام تغییراتی به محصول خود تزریق کند و آنها را طوری به مخاطبین خود عرضه کند که حالا ویژگی‌های جدید این پلتفرم ایرانی جزو انتخاب‌های اول کاربرانش شده است.

بازار دیگر صرفا آن مارکت اندرویدی ایرانی نیست و افق دیدگاهش وسیع‌تر شده. یکی از گامهایی که برای نشان دادن این افق گسترده برداشته، تغییر لوگو بوده؛ لوگویی که با حفظ المان‌های پیشین رنگ و بوی مدرن و تازه‌ای دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ozone
    ozone | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

    تغییرات الکی و بی فایده و بی اهمیت برای کاربران.

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۶ آبان ۱۳۹۹

    من امروز که آپدیت کردم اولش فکر کردم باگ جدیده و آیکون پیش‌فرض Android studio رو نشون میده ?

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۶ آبان ۱۳۹۹

    این لوگو الان چه پویایی ایجاد کرده؟ بیشتر شبیه کلاه سربازها شده که برعکس روی میز گذاشته شده!! مخصوصا رنگ سبزش!!

  • abbasalim
    abbasalim | ۲۶ آبان ۱۳۹۹

    بجای این کارا بهتره برن سیستم درون پرداختشون رو درست کنن. پدر برنامه نویس ها و کسب و کارها رو داره در میاره از بس خطا میده و مشکل داره. خدا میدونه چقدر ضرر زده به کسب و کارها

مطالب پیشنهادی