ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا می‌توان چندین بار از ماسک جراحی استفاده کرد؟

شیوع ویروس کرونا باعث شده شمار بالایی از مردم در سراسر جهان از ماسک‌های مختلف استفاده کنند. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، ماسک جراحی است، اما آیا پس از یکبار استفاده باید آن را دور بریزیم؟ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

شیوع ویروس کرونا باعث شده شمار بالایی از مردم در سراسر جهان از ماسک‌های مختلف استفاده کنند. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، ماسک جراحی است، اما آیا پس از یکبار استفاده باید آن را دور بریزیم؟

بسیاری از کشورها استفاده از ماسک را در محیط‌هایی مانند وسایل حمل و نقل عمومی، مغازه‌ها و دفاتر اجباری کرده‌اند. با این حال مشکلاتی مانند هزینه مالی و همچنین تاثیرات زیست محیطی استفاده از ماسک وجود دارد.

یکی از راه‌حل‌ها، استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای چندبار مصرف است، اما برخی از مردم به سراغ ماسک جراحی می‌روند. این ماسک سبک‌تر از ماسک پارچه‌ای بوده و شماری از افراد آن را ترجیح می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی «WHO» اعلام کرده که ماسک جراحی یکبار مصرف است و باید پس از استفاده، آن را درون سطح زباله بسته قرار دارد.

با وجود چنین گفته‌ای، WHO در آوریل اعلام کرد که در صورت عدم دسترسی به تجهیزات محافظت شخصی، می‌توان با ضدعفونی دوباره از ماسک جراحی استفاده کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم اعلام کرده که در شرایط اضطراری می‌توان دوباره از ماسک‌های N95 استفاده کرد، البته باید آن را با هیدروژن پراکسید ضدعفونی کرد.

ماسک جراحی

برای استفاده مجدد از یک ماسک باید آن را ضدعفونی کرد که برای این کار باید آن را در معرض دمای بالا یا اشعه فرابنفش قرار داد. با این حال به گفته یکی از اعضای «Adios Corona» و میکروب‌شناس فرانسوی «دنیس کورپت»، این روش‌ها برای مردم در خانه مناسب نیست.

روش ۷ روز برای استفاده مجدد از ماسک جراحی

Adios Corona که گروهی از دانشمندان برای انتشار اطلاعات عمومی پیرامون کووید-۱۹ است، به افراد توصیه می‌کند که ماسک را با یک تاریخ مشخص درون پاکت کاغذی قرار دهند و برای مدت ۷ روز با آن کاری نداشته باشند. چندین پژوهش علمی نشان داده‌اند که ویروس‌های روی ماسک تقریبا پس از ۷ روز نابود می‌شوند.

پژوهشی در گذشته نشان داده که تنها ۰.۱ درصد ویروس‌ها پس از یک هفته روی سطح ماسک باقی می‌مانند. باید به این موضوع اشاره کرد که این روش مناسب کادر درمان در محیط‌های بسیار آلوده نیست. مخترع مواد فیلتر شارژ شده الکترواستاتیکی ماسک N95، «پیتر تسای» با روش ۷ روز موافق است، با این تفاوت که باید یک هفته در محیط باز قرار بگیرد و این فرایند می‌تواند ۵ تا ۱۰ بار تکرار شود.

به گفته تسای، ماسک‌های یکبار مصرف را می‌توان در معرض دمای ۷۰ تا ۷۵ درجه سلسیوس و نه بیشتر قرار داد. در این دما ویروس‌ها از بین می‌روند، اما پلاستیک نمی‌سوزد. با این وجود، شستشوی ماسک‌ها درون ماشین لباسشویی ایده مناسبی نیست.

ماسک جراحی

شستشوی بدون مواد شوینده احتمالا ویروس را از بین نمی‌برد و مواد شوینده باعث کاهش کارایی ماسک‌ها می‌شوند. با این وجود یک گروه حقوق مصرف‌کننده فرانسوی به شستشوی ماسک‌ها و اتو کردن آن‌ها اشاره کرده. به گفته گروه «UFC-Que Choisir»، پس از ۱۰ بار شستشو، ماسک همچنان می‌تواند ۹۰ درصد ذرات با ابعاد ۳ میکرون را فیلتر کند.

برخی دانشمندان با شستشوی ماسک مخالفت می‌کنند، چرا که به اعتقاد آن‌ها در صورت عدم شستشوی مناسب، ویروس در محیط پخش می‌شود.

در نهایت تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت نگیرد و نتایج آن‌ها منتشر نشود، مقامات بهداشتی همچنان به یکبار استفاده از ماسک‌های جراحی اشاره می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲ آذر ۱۳۹۹

    مشکل دما و ویروس های روی ماسک نیست، مشکل اصلی ناکار آمد شدن ماسک ها پس از مواجه به صورت طولانی مدت با رطوبت ناشی از تنفس ، باران و هوا است. هرچه میزان رطوبت دریافتی بالاتر بره کارایی ماسک کاهش پیدا میکنه

  • Masih4
    Masih4 | ۲ آذر ۱۳۹۹

    7 روز بزاریدش رو شوفاژ یا پشت بخاری و مطمئن بشید که دمای نزدیک به 70 درجه بهش میخوره

مطالب پیشنهادی