ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقشه و مسیریاب نشان قابلیت نمایش آلودگی هوا را ارائه کرد

نقشه و مسیریاب نشان از ارائه لایه آلودگی هوا به اپلیکیشن خود خبر داد. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند آلودگی هوای مقصد و مسیر خود را رصد کنند و تصمیم گیری بهتری برای ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

نقشه و مسیریاب نشان از ارائه لایه آلودگی هوا به اپلیکیشن خود خبر داد. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند آلودگی هوای مقصد و مسیر خود را رصد کنند و تصمیم گیری بهتری برای سفرهایی ایمن‌تر و سالم‌تر داشته باشند.

«جواد عامل»، مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان، در گفتگو با دیجیاتو درباره این ویژگی اعلام کرد:‌ «سنسورهای سنجش و پایش آلودگی هوا در شهرهای مختلف نصب هستند و ما با استفاده از آنها وضعیت آلودگی هوا را نشان می‌دهیم که البته مفهوم این آمارها تخصصی است و برای ساده‌نگاری کردن آن با استفاده از رنگ‌ها به کاربران درباره میزان آلودگی مناطق آگاهی رسانی می‌کنیم. در حال حاضر رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز برای نمایش میزان آلودگی هوا در نظر گرفته شده و معمولا کلان شهرهایی مثل تهران و مشهد اگر در وضعیت زرد هم باشند مورد قبول است.»

عامل می‌گوید که آلودگی هوا یکی از بزرگترین معضلات کلانشهرهای ایران است و با توجه به شیوع کرونا محتواهای علمی متعددی منتشر شد که آلودگی هوا روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و از همین رو معضل آلودگی هوا بیش از پیش مهم شده است.

مدیرعامل نشان تاکید دارد آماری که آنها به کاربران نشان می‌دهند معتبر است و منابع آن از سنسورهای شهرداری‌ها و کنترل پایش آلودگی هوا و آمار شرکت‌های فعال در این زمینه دریافت می‌شود: «در حال حاضر میزان آلودگی در تمامی کلان‌شهرها در مسیریاب نشان نمایش داده خواهد شد و برخی از شهرهای ایران نظیر اراک نیز تحت پوشش این موضوع قرار گرفته‌اند. آماری که ما نشان می‌دهیم دقیق‌ترین آماری است که در لحظه به کاربران داده می‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که چرا قرنطینه خانگی و تعطیلات مراکز آموزشی هم نتوانسته میزان آلودگی هوا را در شهرها کاهش دهد به دیجیاتو می‌گوید: «بخش زیادی از آلودگی هوا مربوط به خودروها نیست و این موضوع بارها ثابت شده است. گاهی محدودیت‌های تردد از درب منزل در تهران هم باعث نشده که آلودگی هوا کاهش پیدا کند.» او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها می‌توانند در این زمینه فعالیت خاصی انجام دهند نیز به دیجیاتو می‌گوید: «دولت می‌تواند در بخش صنعت و تولید از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند و از این طریق به کاهش آلودگی هوا کمک شایانی کند. شرکت‌های ایرانی زیادی وجود دارند که در این زمینه توانایی فعالیت دارند ولی از پتانسیل آنها هنوز بهره‌برداری کاملی نشده است.»

او آمار کاربران نشان را بین ۶.۵ تا ۷ میلیون کاربر تخمین می‌زند و تاکید دارد که بیش از ۵۰ درصد رانندگانی که در سراسر ایران از مسیریاب استفاده می‌کنند، انتخابشان اپلیکیشن نشان است و مابقی کاربران از دیگر نقشه‌های بومی و بین‌المللی برای مسیریابی خود استفاده می‌کنند.

مشخصات و رنگ‌های دقیقی که در قابلیت جدید نشان برای نمایش میزان آلودگی هوا در مناطق گوناگون به کار رفته به شرح زیر است: 

۰ تا ۵۰: پاک (رنگ سبز)

کیفیت هوا رضایت‌بخش است و آلودگی هوا بی‌خطر یا کم‌خطر است.

۵۱ تا ۱۰۰: قابل قبول (رنگ زرد)

کیفیت هوا قابل قبول است مگر برای تعداد بسیار کمی از افراد مثلا کسانی که نسبت به ازن حساسیت ویژه‌ای دارند.

۱۰۱ تا ۱۵۰: ناسالم برای گروه حساس (رنگ نارنجی)

در این محدوده هم احتمال تاثیر گرفتن عموم مردم کم است اما بعضی از افراد گروه های حساس ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. برای مثال افراد دارای بیماری ریوی، کهنسالان و کودکان در صورت مواجهه با این محدوده از آلاینده ازن یا افراد دارای بیماری ریوی و قلبی در صورت مواجهه با این محدوده از آلاینده ذرات معلق.

۱۵۱ تا ۲۰۰: ناسالم (رنگ قرمز)

هر فردی ممکن است اثرات این محدوده از شاخص را بر سلامتی‌اش احساس کند. اعضای گروههای حساس ممکن است با اثرات جدی‌تری بر سلامت خود مواجه شوند.

۲۰۱ تا ۳۰۰: بسیار ناسالم (رنگ بنفش)

هشداری برای سلامتی به حساب می‌آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است با اثرات جدی‌تری بر سلامت خود مواجه شود.

۳۰۱ تا ۵۰۰: خطرناک (رنگ عنابی تند)

اخطاری جدی برای سلامت همه و اعلام وضع اضطراری است. در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است برای استفاده از این سرویس باید آخرین نسخه از برنامه نشان را داشته باشید.  بعد از آپدیت کردن اپلیکیشن لازم است تا «لایه‌ی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا» را از قسمت لایه‌ها فعال کنید تا ایستگاه‌ها برای شما ظاهر شوند. بعد از اینکه ایستگاه‌ها روی نقشه ظاهر شد، با انتخاب ایستگاهی که درون منطقه مورد نظرتان قرار دارد می‌توانید جزئیات مربوط به آلودگی هوا در آنجا را مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hamed.1994
    Hamed.1994 | ۱۸ آذر ۱۳۹۹

    نشان خیلی عالی داره عمل میکنه واقعا بعنوان یه اپلیکیشن بومی قابل تقدیر و افتخاره ?

  • Reza Molodi
    Reza Molodi | ۱۷ آذر ۱۳۹۹

    عالی

مطالب پیشنهادی