ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بازسازی مغز یکی از قدیمی‌ترین دایناسورهای دنیا به صورت دیجیتالی

با پیشرفت در حوزه فناوری دانشمندان می‌توانند به اطلاعات بیشتری درباره دایناسورها دست پیدا کنند. حالا پژوهشگران توانسته‌اند به صورت دیجیتال مغز یکی از قدیمی‌ترین دایناسورهای دنیا که بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش زندگی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

با پیشرفت در حوزه فناوری دانشمندان می‌توانند به اطلاعات بیشتری درباره دایناسورها دست پیدا کنند. حالا پژوهشگران توانسته‌اند به صورت دیجیتال مغز یکی از قدیمی‌ترین دایناسورهای دنیا که بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده را بازسازی کنند.

محققان دانشگاه «بریستول» به تازگی موفق به بازسازی دیجیتالی مغز دایناسوری به نام «تکودونتوسور» شده‌اند که طبق اعلام آن‌ها، اطلاعات بیشتری در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. نتیجه کار پژوهشگران در ژورنال «Zoological Journal of the Linnean Society» به چاپ رسیده است.

تکودونتوسور که بیشتر با نام دایناسور بریستول شناخته می‌شود، ابعادی نزدیک به یک سگ بزرگ دارد و در دوره «تریاس پسین» زندگی می‌کرده. فسیل این دایناسور نزدیک به دو قرن پیش در بریستول کشف شد و به همین علت به آن دایناسور بریستول گفته می‌شود.

برای مدت طولانی تصور می‌شد این دایناسور تنها از گیاهان تغذیه می‌کند. حالا پس از دو قرن، دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از نرم افزار تصویربرداری بدون آسیب به فسیل آن، به اطلاعات جدیدی دست پیدا کنند.

قدیمی‌ترین دایناسورهای دنیا

محققان از تکنیک تصویربرداری و مدلسازی سه بعدی پیشرفته استفاده کرده‌اند. محقق ارشد این مقاله به نام «آنتونیو بالل» گفته:

«اگرچه مدت‌هاست مغز این دایناسور از بین رفته، اما این نرم افزار به ما اجازه داد که مغز و همچنین شکل گوش داخلی را از طریق ابعاد حفره‌های بجا مانده، بازسازی کنیم.»

این پژوهشگر در ادامه گفته:

«تحلیل‌ ما نشان می‌دهد بخش‌هایی از مغز که با ثابت نگه داشتن سر، چشمان و نگاه در هنگام حرکت مرتبط است، به خوبی رشد کرده‌اند. این موضوع می‌تواند به معنای آن باشد که تکودونتوسور برخی مواقع موجوداتی را شکار می‌کرده، اگرچه تحقیقات روی دندان‌ها از گیاهخواری آن خبر می‌دهند.»

دانشمندان با بازسازی گوش داخلی توانستند میزان شنوایی این دایناسور را تخمین بزنند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که حداکثر فرکانس شنوایی تکودونتوسور نسبتا بالا بوده و احتمالا می‌توانسته صدای حیوانات مختلف را تشخیص دهد. انتظار می‌رود در آینده فناوری باعث دستیابی به اطلاعات بیشتری درباره دایناسورها شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی