ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۷ دلیل که نشان می‌دهد ۲۰۲۱ سال بهتری برای دورکارها خواهد بود

امسال به علت شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، شمار بالایی از کارکنان دورکار و مجبور به کار از خانه شدند. اگر فکر می‌کنید سال آینده دیگر چندان خبری از دورکاری نخواهد بود، اشتباه می‌کنید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

امسال به علت شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، شمار بالایی از کارکنان دورکار و مجبور به کار از خانه شدند. اگر فکر می‌کنید سال آینده دیگر چندان خبری از دورکاری نخواهد بود، اشتباه می‌کنید چرا که بنابر دلایلی در ۲۰۲۱ وضعیت برای دورکاری بهتر هم خواهد شد.

بسیاری از شرکت‌ها امسال آمادگی دورکاری نداشتند و چنین وضعیتی را پیش‌بینی نکرده بودند، به همین علت با مشکلاتی روبه‌رو شدند. با این حال کارکنان پس از مدتی با چنین وضعیتی کنار آمدند و حالا طبق نظرسنجی‌ها تمایل بیشتری به دورکاری دارند.

شمار کارکنان دورکار از ابتدای سال جاری میلادی تا به امروز که در روزهای آخر ۲۰۲۰ قرار داریم، افزایش چشمگیری داشته و طبق نظرسنجی‌ها، بیش از نیمی از کارکنان می‌خواهند در دوران پساکرونا هم دورکار باقی بمانند. برای مثال در نظرسنجی «FlexJobs» از ۴۰۰۰ کارمند، ۶۱ درصد آن‌ها خواهان دورکاری کامل پس از پایان بحران کرونا شده‌اند و ۳۱ درصد هم می‌خواهند به صورت هیبریدی کار کنند.

سال آینده میلادی واکسن کرونا به بسیاری از کشورها راه پیدا می‌کند و در برخی کشورها با ایمنی جمعی روبه‌رو می‌شویم، با این حال انتظار می‌رود دورکاری ساده‌تر و منصفانه‌تر شود و حتی از نظر مالی هم برای افراد پاداش درنظر گرفته شود.

متخصصان بنابر دلایلی زیر انتظار دارند دورکاری در سال ۲۰۲۱ گسترش پیدا کند و همچنین بهتر شود که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

پشتیبانی سیاست‌گذاران از افراد دورکار

پیش از شیوع ویروس کرونا شمار کمی از مردم در جهان دورکار بودند، اما حالا شمار آن‌ها افزایش چشمگیری داشته و همین موضوع باعث می‌شود سیاست‌گذاران توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشند. این احتمال وجود دارد که سال آینده در برخی کشورها با قوانین جدیدی مربوط به مواردی مانند میزان درآمد یا مالیات برای این افراد روبه‌رو شویم.

«بری رینولدز»، متخصص ارشد شغلی در FlexJobs به این موضوع اشاره می‌کند که سیاست‌های مربوط به دورکاری در گذشته چندان موردتوجه قرار نگرفته‌اند، اما حالا که دورکاری تبدیل به امری عادی و رایج شده، احتمالا شرایط در ۲۰۲۱ برای این افراد بهتر می‌شود.

دسترسی افراد دورکار به ابزارها و منابع بیشتر

با افزایش شمار افراد دورکار، شرکت‌ها به دنبال طراحی محصولاتی می‌روند که تجربه کاربری این کارکنان بهبود پیدا کند. همین موضوع باعث می‌شود که کارفرمایان در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. یکی از تحلیلگران «Forrester Research» به نام «دیوید جانسون» پیش‌بینی کرده که شرکت‌ها سال آینده برنامه‌های تشویقی برای افراد دورکار هم درنظر می‌گیرند.

به اعتقاد جانسون، امنیت دورکاری، ابزارهای مدیریتی، همکاری و ارتباطات هم سال آینده بهبود پیدا می‌کنند. به گفته این تحلیلگر، حالا که نزدیک به نیمی از کارکنان دورکار شده‌اند و درون دفتر کار نمی‌کنند، کمپانی‌ها باید به دنبال راهکارهایی برای عملکرد بهتر آن‌ها باشند.

حس طبیعی‌تر دورکاری

یکی از سخت‌ترین بخش‌های دورکاری، انتقال اولیه به خانه و شروع کارها از محلی غیر از دفتر است. بسیاری از افراد دورکار نسبت به این وضعیت حس مناسبی نداشتند، اما حالا و در آینده دورکاری ساده‌تر خواهد بود.

بسیاری از مردم در سراسر جهان مجبور شده‌اند بخاطر دورکاری در برنامه‌های روزانه خود تغییر ایجاد کنند که اگرچه این موضوع امسال فشار زیادی به آن‌ها وارد کرده، اما در آینده برای آن‌ها عادی می‌شود. حالا این افراد چنین عادت‌هایی را ایجاد کرده‌اند و در آینده احساس راحتی بیشتری خواهند کرد و این موضوع هم برای کارکنان و هم مدیران صادق است.

دورکاری

تفکیک بهتر میان زندگی شخصی و کار

«ون در وورت»، مدیرعامل شرکت «Remote» که به شرکت‌ها برای استخدام افراد دورکار از سراسر جهان کمک می‌کند، به این موضوع اشاره دارد که هنوز افراد دورکار نتوانسته‌اند به مزایای دورکاری پی ببرند. ورت می‌گوید:

«یکی از جذاب‌ترین موارد درباره دورکاری، امکان کار در مکان‌های مختلف است. شما می‌توانید برای مدتی به شهر یا کشور دیگری سفر کنید و اگر نخواهید در خانه باشید، می‌توانید به محیط‌های دیگر بروید و کار کنید. در حال حاضر بخاطر شیوع کرونا چنین آزادی عملی نداریم، اما با پایان آن چنین حس آزادی را تجربه خواهید کرد و تجربه شما بهبود پیدا می‌کند.»

به گفته وورت، یکی از چالش‌های افرادی که به تازگی دورکار شده‌اند، جدا کردن زندگی شخصی و با کار است، مخصوصا اگر پدر یا مادر باشید. با این وجود وورت اعتقاد دارد سال آینده مشکلات در این زمینه بسیار کمتر شود و افراد از زندگی شخصی خود در کنار دورکاری لذت ببرند.

حس انزوای کمتر

افرادی که به تازگی دورکار شده‌اند، با حس تنهایی و انزوا دست و پنجه نرم می‌کنند، اما به گفته وورت دلیل اصلی آن همه‌گیری کرونا و نه خود دورکاری است:

«دورکاری به معنای آن نیست که شما با دیگران یا نزدیک آن‌ها کار نمی‌کنید. بسیاری از مردم به کار در محیط‌های شلوغ علاقه دارند و همین موضوع دورکاری را برای آن‌ها دشوار می‌کند، اما این حس با پایان بحران کرونا بهبود قابل توجهی خواهد داشت.»

گسترش بازار دورکاری

با افزایش میزان دورکاری، کمپانی‌ها می‌توانند از هرجای دنیا شروع به جذب استعداد کنند و دیگر محل زندگی آن‌ها تاثیری در این موضوع نخواهد داشت. به اعتقاد وورت، نیروی کار در سال ۲۰۲۱ بسیار متنوع‌تر می‌شود و همچنین شرکت‌ها می‌توانند به صورت بین‌المللی جذب نیرو کنند. وورت می‌گوید:

«اگر شما تنها از یک منطقه جهان نیرو استخدام نکنید و به کشورهای مختلفی دسترسی داشته باشید، می‌توانید یک سازمان با نیروهای متنوع و گوناگون تشکیل دهید. با اینکار صداهای متنوعی از جوامع مختلف در سازمان خود خواهید داشت که باعث بهبود نحوه انجام کارها می‌شود.»

افزایش درآمد افراد دورکار

در سال آینده میلادی نه تنها کارفرمایان می‌توانند به دنبال جذب نیرو از کشورهای مختلف باشند، بلکه کارکنان هم می‌توانند به دنبال موقعیت‌های شغلی خارج از کشور یا شهر محل سکونت خود باشند که همین موضوع امکان افزایش درآمد آن‌ها را فراهم می‌کند. برای مثال برنامه‌نویسان می‌توانند با شرکت‌های خارج از شهر خود کار کنند و درآمد بالاتری هم داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی