ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تویوتا با عبور از فولکس واگن، به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا در سال 2020 دست پیدا کرد

تویوتا با کنار زدن گروه فولکس واگن، به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا در سال 2020 دست پیدا کرد. این عنوان نخستین بار است که در پنج سال گذشته نصیب خودروساز ژاپنی می‌شود. طبق آمار تویوتا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

تویوتا با کنار زدن گروه فولکس واگن، به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا در سال 2020 دست پیدا کرد. این عنوان نخستین بار است که در پنج سال گذشته نصیب خودروساز ژاپنی می‌شود. طبق آمار تویوتا به همراه دیگر برندهای زیرمجموعه آن یعنی لکسس، دایهاتسو و هینو در سال 2020 موفق به فروش 9.53 میلیون خودرو در کشورهای مختلف شده، این در حالی است که خانواده بزرگ و گسترده فولکس واگن توانسته 9.31 میلیون خودرو به مشتریان تحویل دهد.

حتما می‌دانید صنعت خودرو دوران بسیار پر چالشی را تجربه می‌کند. سال گذشته اکثر خودروسازان به خاطر شیوع ویروس کرونا با مشکل افت تقاضا روبرو بودند، هر چند در ماه‌های پایانی سال وضعیت اندکی بهتر شد. آنطور که موسسه IHS Markit تخمین زده، میزان فروش جهانی خودرو در سال 2020 برابر با 14 درصد در مقایسه با سال 2019 کاهش یافته است.

یکی از دلایلی که کمک کرده تویوتا گوی سبقت را از رقیب آلمانی خود برباید، تاثیرپذیری متفاوت کمپانی‌ها از شیوع ویروس کروناست. فولکس واگن حضور پررنگی در قاره اروپا دارد، جایی که طبق آمار انجمن حودروسازان، فروش مدل‌های سواری 24 درصد افت کرده و به 10 میلیون دستگاه در سال 2020 رسیده است. این گروه خودروسازی با 15 درصد افت فروش، بدترین عملکرد را در تقریبا یک دهه گذشته ثبت کرده است.

با روی کار آمدن هربرت دیس در سال 2018، فولکس واگن تغییر استراتژی داده و اینک به جای بهبود آمار فروش، بر ارتقای میزان سودآوری تمرکز دارد.

برخلاف فولکس واگن، تویوتا در ایالات متحده فعال‌تر بوده و سهم قابل توجهی از بازار این کشور پهناور را در اختیار دارد. آمارها نشان می‌دهد فروش خودرو در ایالات متحده 15 درصد در سال 2020 افت پیدا کرده؛ میزان فروش جهانی محصولات تویوتا هم 11 درصد کاهش یافته است. نکته تامل‌برانگیز اینکه آمریکا بیشترین تلفات ناشی از کووید 19 را در دنیا دارد، ولی محدودیت‌های موجود در آن به اندازه اروپا نیست.

پرفروش‌ترین خودروساز دنیا در سال 2020

خانم چیساتو یوشیفوجی (Chisato Yoshifuji) یکی از سخنگوهای تویوتا با اذعان به نقش کرونا در کاهش آمار فروش تویوتا گفته این شرکت و شرکای تجاری آن با انجام اقداماتی توانسته‌اند ضمن مقابله با گسترش ویروس، فعالیت‌های سازمانی را به شکلی مناسب پیش برده و افت آمار را در سطح مذکور حفظ کنند.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این اولین بار در 5 سال اخیر است که تویوتا عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا را از آن خود می‌کند. از سال 2015 این عنوان به طور مداوم در اختیار فولکس واگن بود. برخی کارشناسان معتقدند سبقت‌گیری تویوتا از فولکس واگن، نشان‌دهنده آغاز سلطه کمپانی ژاپنی در بلندمدت است.

هر چند پیش‌بینی می‌شود امسال فولکس واگن به لطف افزایش تولید مدل‌های برقی ‌شده، دوباره به صدر جدول بازگردد، ولی یکی از تحلیلگران به نام یوشیاکی کاوانو (Yoshiaki Kawano) اعتقاد دارد محدودیت‌ها و قرنطینه‌های اعمال شده در بازار داخلی مشکلات زیادی را برای این شرکت ایجاد خواهد کرد.

این تحلیلگر معتقد است تویوتا در ژاپن و ایالات متحده فروش بسیار خوبی خواهد داشت؛ از نظر وی در کشور چین که بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان را دارد، این کمپانی با عرضه مدل‌های الکتریکی و شاسی‌بلند، به خوبی با رقبا مبارزه خواهد کرد.

موسسه IHS Markit پیش‌بینی می‌کند تویوتا تا سال 2025، هر ساله آمار فروش خود را بهبود ببخشد. هر چند مشکلاتی مثل گسترش کرونا و کمبود چیپ در سال 2021 نیز پابرجا خواهد بود، اما این موسسه تخمین می‌زند امسال میزان فروش خودرو در کره خاکی به رقم 84.4 میلیون دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد، بد نیست بدانید این رقم در سال 2020 برابر با 76.8 میلیون دستگاه بود. انتظار می‌رود این رقم در سال 2025 به 94.8 میلیون دستگاه برسد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی