ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران برزیلی از ابتلای همزمان افراد به دو گونه مختلف ویروس کرونا خبر می‌دهند

محققان در جنوب برزیل بیمارانی را شناسایی کرده‌اند که بطور همزمان به دو گونه ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این موضوع باعث بروز نگرانی‌ها درباره شکل‌‎گیری گونه‌های جدید کووید-۱۹ در این کشور شده است. این پژوهش ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

محققان در جنوب برزیل بیمارانی را شناسایی کرده‌اند که بطور همزمان به دو گونه ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این موضوع باعث بروز نگرانی‌ها درباره شکل‌‎گیری گونه‌های جدید کووید-۱۹ در این کشور شده است.

این پژوهش که هنوز در یک ژورنال علمی منتشر نشده و مراحل بررسی را پشت سر می‌گذارد، برای اولین بار نشان می‌دهد که افراد به دو گونه مختلف ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماران حاضر در این پژوهش که نزدیک به ۳۰ سال سن داشته‌اند، در اواخر نوامبر ۲۰۲۰ در «ریو دو ژانیرو» به گونه P.2 کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند. با این حال آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این افراد به گونه دیگر کرونا هم مبتلا شده‌اند.

این افراد اگرچه به دو گونه کرونا مبتلا شده‌اند، اما علائم تقریبا ملایمی داشته‌اند. یکی از آن‌ها با مشکل سرفه‌های خشک مواجه بوده و دیگری با گلودرد و سردرد دست و پنجه نرم کرده. هیچ‌کدام از افراد در بیمارستان بستری نشده‌اند.

این بیماران نشان‌دهنده این موضوع هستند که گونه‌های مختلف کرونا در برزیل شیوع پیدا کرده‌اند و وجود دو گونه از این بیماری در بدن بیماران می‌تواند باعث تسریع جهش این ویروس خطرناک شود. جهش‌ها می‌توانند باعث تغییرات ساختاری شوند و حتی احتمال مقاومت آن‌ها در برابر واکسن‌های کنونی هم وجود دارد.

ویروس کرونا

نویسنده ارشد پژوهش اخیر، «فرناندو اسپیلکی» ابتلا به دو گونه را یکی دیگر از مسیرهای تکاملی کووید-۱۹ می‌داند:

«ابتلا به دو گونه می‌تواند موجب تولید ترکیبات و گونه‌های جدید با سرعت بیشتر از امروز شود. علاوه بر این، می‌تواند یکی دیگر از مسیرهای تکاملی این ویروس هم باشد.»

گونه‌های جدید می‌توانند در کنار سرعت انتقال بالاتر، در برابر واکسن‌ها هم مقاوم باشند. این گونه‌ها شاید بتوانند باعث بروز علائم شدیدتر شوند و حتی کشنده‌تر هم باشند. تا به امروز با جهش‌ها و گونه‌های مختلف ویروس کرونا روبه‌رو شده‌ایم که سه مورد آن‌ها که در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل شیوع پیدا کرده‌اند، اهمیت بالاتری دارند.

به گفته اسپیلکی، کرونا در سطح بالایی در برزیل در گردش است، چرا تنها در زمانی می‌توان به دو گونه مختلف مبتلا شد که انتقال با سرعت و حجم بالایی صورت بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

    لعنت به چین

مطالب پیشنهادی