ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستاورد کارمندان سابق ایرباس: تاکسی عمودپرواز هیبریدی با آلایندگی کم و برد بلند

شرکتی فرانسوی که توسط کارمندان سابق ایرباس تأسیس شده، مدل مفهومی یک هواپیمای عمودپرواز هیبریدی با آلایندگی کم و برد بلند را ارائه کرد. شرکت فرانسوی Ascendance توسط چهار کارمند سابق ایرباس بنا نهاده شده ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

شرکتی فرانسوی که توسط کارمندان سابق ایرباس تأسیس شده، مدل مفهومی یک هواپیمای عمودپرواز هیبریدی با آلایندگی کم و برد بلند را ارائه کرد.

شرکت فرانسوی Ascendance توسط چهار کارمند سابق ایرباس بنا نهاده شده که روی مدل مفهومی یک هواپیمای الکتریکی دو موتوره به نام E-Fan کار کرده‌اند. E-Fan سال ۲۰۱۵ به اولین هواپیمای برقی تبدیل شد که عرض کانال مانش را طی می‌کرد. این شرکت حالا در حال توسعه یک هواپیمای هیبریدی است که می‌تواند سفر طولانی‌تر و سبزتر با هواپیماهای عمودپرواز را به واقعیت تبدیل کند.

Atea که تصویر آن را در بالا ملاحظه می‌کنید، اولین پروژه این شرکت فرانسوی است. این هواپیما برخلاف اکثر هواپیماهای عمودپرواز با ظاهر فضایی و ناآشنا، بدنه‌ای T شکل و شبیه به هواپیماهای معمولی داشته و برای نشست و برخاست روی باند معمولی و هلی‌پدها کاربردی خواهد بود.

Atea برای پرواز عمودی از سه فن پنج پره استفاده می‌کند که دو تای آنها در بال‌ها و فن سوم در نزدیکی دماغه نصب شده است. در قسمت دماغه، مشابه دیگر هواپیماهای تک موتوره، یک موتور معمولی برای پرواز افقی تعبیه شده است. فن‌ها هیچ پوششی ندارند و این می‌تواند با ایجاد نیروی پسار روی مصرف انرژی هواپیما تأثیر منفی بگذارد. البته همانطور که پیشتر گفته شد، Atea یک هواپیمای هیبریدی بوده و برای تأمین انرژی فقط به باتری وابسته نخواهد بود، بنابراین بازدهی اهمیت کمتری پیدا می‌کند.

هواپیمای الکتریکی ایرباس E-Fan با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، به اولین هواپیمای برقی تبدیل شد که عرض کانال مانش را طی می‌کرد.

جزئیات موتورهای این هواپیما منتشر نشده، اما احتمالاً به یک موتور الکتریکی کوچک تا متوسط برای تأمین انرژی بالای نشست و برخاست عمودی و یک موتور شیمیایی کم مصرف برای افزایش برد و تأمین نیروی ژنراتور مجهز شده است. Ascendance می‌گوید Atea در مقایسه با هلیکوپتر میزان انتشار کربن را ۵۰ الی ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

با اینکه ممکن است راهکار Ascendance طرفداران هواپیماهای عمودپرواز تمام الکتریک را ناامید کند، همچنان گامی مثبت به شمار رفته و ضمن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، برای بکارگیری در سفرهای درون شهری مناسب خواهد بود. این شرکت نیز همانند دیگر شرکت‌ها امیدوار است تکنولوژی آنقدر پیشرفت کند که ساخت سیستم‌های تمام برقی یا هیدروژنی امکان پذیر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی