ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مدیرعامل فایزر: مردم باید هرسال واکسن کرونا دریافت کنند

ویروس کرونا به بزرگترین بحران کنونی بشر تبدیل شده و بیش از ۲.۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده. در حالی که واکسن‌های مختلفی برای مقابله با آن توسعه پیدا کرده‌اند، جهش‌ها باعث شده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

ویروس کرونا به بزرگترین بحران کنونی بشر تبدیل شده و بیش از ۲.۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده. در حالی که واکسن‌های مختلفی برای مقابله با آن توسعه پیدا کرده‌اند، جهش‌ها باعث شده برخی به تزریق سالانه واکسن کرونا اشاره کنند. حالا مدیرعامل فایزر هم ایده واکسیناسیون سالانه کرونا را مطرح کرده است.

کووید-۱۹ بیش از یکسال است که زندگی بشر را مختل کرده و دانشمندان در سراسر جهان در حال کار روی واکسن و راه‌های درمان این ویروس کشنده هستند. چندین شرکت تا به امروز موفق به توسعه و عرضه واکسن کرونا شده‌اند، اما با ظهور گونه‌های جدید نگرانی‌هایی میان دانشمندان و همچنین مقامات کشورهای مختلف ایجاد شده است.

اگرچه واکسن‌های کنونی روی گونه‌های شایع این ویروس در کشورهای بریتانیا و آفریقای جنوبی عملکرد تقریبا مناسبی از خود نشان می‌دهند، اما در مقایسه با گونه اصلی کارایی پایین‌تری دارند. اگر این جهش‌ها ادامه پیدا کنند، شاید روزی نتوان با واکسن‌های کنونی با آن مقابله کرد.

اگر جهش‌های آینده کرونا چنین قابلیتی را به آن اضافه کنند، احتمالا مجبور می‌شویم هرسال واکسن تزریق کنیم، واکسنی که روی گونه جدید تاثیرگذار باشد.

واکسن کرونا فایزر

فایزر یکی از سازندگان واکسن کرونا محسوب می‌شود که واکسن توسعه یافته آن با همکاری BioNTech، در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا مدیرعامل این کمپانی به نام «آلبرت بورلا»، در مصاحبه‌ای گفته که تزریق واکسن احتمالا به یک امر عادی تبدیل می‌شود و باید بطور سالانه واکسیناسیون کرونا انجام شود:

«هرسال شما نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا دارید و چنین اتفاقی برای کووید-۱۹ هم رخ می‌دهد. پس از یکسال برای محافظت در برابر ویروس کرونا، باید واکسن سالانه به شما تزریق شود.»

در حالی ایده تزریق واکسن بطور سالانه مطرح شده که هنوز  بطور دقیق نمی‌دانیم آن‌ها تا چند ماه می‌توانند از ما در برابر کووید-۱۹ محافظت کنند. علاوه بر این هنوز مشخص نشده که جهش‌های بعدی قادر به ایجاد چه تغییراتی در این ویروس هستند.

این ابهامات باعث شده شرکت‌ها به دنبال توسعه نسخه بروز شده واکسن باشند، البته فایزر اثربخشی دوز سوم واکسن خود را در برابر گونه‌های جهش‌ یافته آزمایش می‌کند. در حال حاضر غیر از واکسن تک‌دوز «جانسون و جانسون» که اخیرا مجوز استفاده اضطراری از FDA دریافت کرده، باید دو دوز از سایر واکسن‌ها به افراد تزریق شود.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که تنها مدیرعامل فایزر به واکسیناسیون سالانه کرونا اشاره نکرده و مدیران دیگر کمپانی‌های داروسازی بزرگ مانند مدرنا هم چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند. با توجه به تمام این موارد، ظاهرا کرونا در آینده نزدیک دست از سر بشر برنمی‌دارد، هرچند شاید ضعیف‌تر شود و با آن سازگارتر شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

    لعنت به چین

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    البته اصلا هم ربطی به اون درآمد 15 میلیارد دلاری فایزر از واکسن ها نداره ها...?. جدا از شوخی بزرگترین تهدید علیه دموکراسی در امریکا و جهان حرص و طمع شرکت ها برای سودآوری از هر راه ممکنه

    • آریا
      آریا | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

      نوش جونشون . بیشتر در بیارن . دنیا رو از شر این ویروس چینی نجات دارن میدن

  • avvvvab
    avvvvab | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    سلام
    1. اگر واکسنی درکار است: خبرنگاران بین‌المللی هریک جداگانه، واکسن کرونا (فایزر/ ...) را از کشورهای مختلف آورده رئیس شرکت جلوی دوربین توسط یک پزشک ناشناس، تزریق کند
    2. واکسن تعریف دارد: یعنی باعث پیشگیری است. واکسن را تزریق میکنند تا آن فلان بیماری را نگیرند. مستضعفین اگر دسترسی به واکسن ندارند و ناگزیر ماسک می‌زنند؛ مستکبرین عالم که برخوردارند و تاکنون همۀ واکسن‌های کرونا را تزریق کرده‌اند، دیگر چرا فاصله‌گذاری و ماسک می‌زنند؟ یا شاید از عدم کفایت نمایش تزریق واکسن (آب مقطر) مطمئن اند!
    3. چطور شد پروسۀ (حدوداً 3 ساله) ساخت واکسن‌های قبلی، یکهو 3 ماهه طی شد؟ آنهم ویروسی که بشر [با لاف رایانش کوانتومی و هوش مصنوعی] هنوز از شناخت کامل ژنوم، جهشها و کنشهایش درمانده!
    4. کرونا (طبیعی/ مصنوعی) هم مخلوقی از مخلوقات خدای والاست و اگر فقر و بیماری نبود کمتر کسی اهل کرنش بود. کرونا آمد تا از خوشگذرانی و سبک زندگی پوچ دست برداریم. رسوم جاهلی ولگردی و آشغال‌پراکنی و تعطیلی دو هفته‌ای کشور و بازماندن از بهروری را کنار نهیم. دولت الکی‌ترونیک را واقعاً محقق کنیم. اینترنت و آموزشهای استاندارد را عادلانه به اقصی نقاط توزیع کنیم. اختصاص بهترین کشتزارهای شمال کشوری که غذایش وارداتی است، به ساخت ویلای عیاشی اسراف است و خدا از مترفین، سکوت علماء و منش سیاسیون ناراضی است. کرونا بلاست و بلا را با دعا و توسل، نماز شب و استغفار سحر، صدقه و صلۀ رحم می‌توان دور نمود حتی اگر واکسن/ دارویش را استفاده کنیم. ولی متأسفانه هنوز آدم نشدیم! فقط دیوار حج و اربعین کوتاه بود، سایر اجتماعات (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی) کمابیش برقرارند. الآن هم احمقی گفته بجای مسافرت با ماشین شخصی، با تور هم که شده به مسافرت بروید! پوپولیست کاری با تراکم بیشتر تور گردشگری، خسارت وارده بر نظام پزشکی، انتشار ویروسهای متنوع، راهبندان و تصادفات، اتلاف ملیاردها لیتر سوخت و تخریب طبیعت و ... ندارد.
    و السلام

  • afg
    afg | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    هر?خردن زیر سر همین شرکت‌هایی دارو سازی سرمایه گذاری بوده این ویروس بعد با این سرعت واکسنشم درست کردن

  • bahman7
    bahman7 | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    چشم... هر سال هم شما پولش بگیری و حالش ببری

    • molavy
      molavy | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

      دقیقا، نون دونی
      کلی فکر کردن چی کار کنند درمان نباشه، فقط ایمنی موقت بده

      • آریا
        آریا | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

        راست میگی . به جای پول ریختن تو جیب اینها مردم باید شاش شتر بخورن و روغن بنفشه اماله کنند ? ?

مطالب پیشنهادی