ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل پس از حذف کوکی‌های شخص ثالت، جایگزینی برای آن‌ها ایجاد نخواهد کرد

گوگل به آرامی در حال حذف کوکی‌‌های مربوط شخص ثالث است و امروز مشخص شد که علیرغم تاثیر منفی چشمگیری که این تغییر روی تجارت تبلیغات گوگل خواهد داشت، این شرکت قصد ندارد جایگزین دیگری ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

گوگل به آرامی در حال حذف کوکی‌‌های مربوط شخص ثالث است و امروز مشخص شد که علیرغم تاثیر منفی چشمگیری که این تغییر روی تجارت تبلیغات گوگل خواهد داشت، این شرکت قصد ندارد جایگزین دیگری برای آن‌ها معرفی کند.

گوگل در وبلاگ خود اعلام کرد که پس از حذف کوکی‌های شخص ثالث شناسه‌های جایگزین دیگری برای ردیابی افراد ایجاد نخواهد کرد. آن‌ها در ادامه توضیح می‌دهند: «در عوض، محصولات وب ما توسط API‌هایی تامین می‌شوند که از رهگیری شخصی کاربران جلوگیری می‌کند و با این وجود هنوز هم نتایج را برای تبلیغ‌کنندگان و ناشران ارائه می‌کند.»

پیش از این مرورگرهای سافاری اپل و فایرفاکس هم با تکنیک‌های متفاوتی کوکی‌های شخص ثالث را مسدود کرده‌اند و گوگل هم قصد دارد همین کار را برای کروم انجام دهد. این کوکی‌ها این امکان را به تبلیغ‌کنندگان ارائه می‌کند که جابجایی افراد بین وب‌سایت‌های مختلف را ردیابی کنند و با این کار تبلیغ‌های خود را براساس علایق کاربران تنظیم کنند. به گفته گوگل، این تبلیغات هدفمند، از ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند اما باعث می‌شود اطلاعات بسیاری از کاربران در شرکت‌های مختلف ثبت و تکثیر شود. بنابراین این کار منجر به عدم اعتماد کاربران به سرویس‌های اینترنتی و تبلیغ‌کنندگان شده و آینده دنیای وب را در معرض خطر قرار می‌دهد.

با وجود تمام نگرانی‌هایی که درباره حریم خصوصی وجود دارد، تبلیغات هنوز هم روش اصلی کسب درآمد بسیاری از شرکت‌ها محسوب می‌شود. با این وجود گوگل تصمیم گرفته است که تمام کوکی‌های شخص ثالث را حذف کند و به سمت ارائه خدمات وب با حفظ حریم خصوصی حرکت کند.

برای انجام این کار گوگل به طور کلی تبلیغات هدفمند وب را از بین نخواهد برد و قصد دارد روش جدید خود به نام Privacy Sandbox را جایگزین آن کند. با استفاده از روش Privacy Sandbox اطلاعات فردی کاربران به صورت مخفیانه در بین گروهی از افراد با علایق مشابه قرار می‌گیرد و تبلیغات اینترنتی براساس آن علایق به کاربران نمایش داده می‌شود. پیش از این نسخه آزمایشی ۸۹ مرورگر کروم در اندروید اولین نگاه به Privacy Sandbox و استفاده از آن را توضیح داده بود.

استقبال گوگل از سرویس‌های وب متمرکز بر حفظ حریم خصوصی در حالی دنبال می‌شود که سایر شرکت‌ها همچنان از هویت فردی کاربران استفاده می‌کنند. گوگل در این رابطه نوشته است:

«ما متوجه شدیم که سایر ارائه‌دهندگان ممکن است بخشی از هویت کاربران خود را برای ردیابی تبلیغات وب استفاده کنند و ما این کار را نخواهیم کرد. به باور ما این راه‌حل‌ها با انتظارات فزاینده کاربران برای حفظ حریم خصوصی و محدودیت‌‌های در حال تحول سازمان‌های ناظر مطابقت ندارند. بنابراین این روش یک سرمایه‌گذاری بلندمدت پایدار محسوب نمی‌شود.»

گوگل تا سال ۲۰۲۲ کوکی‌های شخص ثالث را از مرورگر کروم حذف خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی