ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس ایکس کاوشگر آب ناسا را با راکت فالکون هوی روانه ماه می‌کند

اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳ با راکت «فالکون هوی» فرودگر ساخت استارتاپ «استروباتیک» را به ماه می‌فرستد که حامل کاوشگری موسوم به VIPER ساخته مهندسان ناسا خواهد بود. مسئولیت VIPER کاوش آب و یخ در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳ با راکت «فالکون هوی» فرودگر ساخت استارتاپ «استروباتیک» را به ماه می‌فرستد که حامل کاوشگری موسوم به VIPER ساخته مهندسان ناسا خواهد بود. مسئولیت VIPER کاوش آب و یخ در قطب جنوب ماه است و بخش مهمی از برنامه آرتمیس برای ارسال مجدد انسان به ماه محسوب می‌شود.

فالکون هوی در حال حاضر قوی‌ترین راکت اسپیس ایکس است که در واقع از ترکیب سه راکت فالکون ۹ ساخته شده. استروباتیک در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که با اسپیس ایکس به توافق رسیده تا کاوشگر ناسا را به سطح ماه برساند. «دنیل گیلیز»، مدیر ماموریت استروباتیک در بیانیه‌ای گفته: «فالکون هوی تکمیل‌کننده «ماموریت گریفین ۱» (GM1) در مسیر حرکت به سمت ماه خواهد بود. اسپیس ایکس تیم متخصص، وسایل و مراکز لازم برای محقق‌سازی این ماموریت را در اختیار دارد.»

این استارتاپ تاکید دارد که فالکون هوی را انتخاب کرده چون این راکت برخلاف استارشیپ خود را به اثبات رسانده و قبلا موفق به ارسال محموله به فضا شده است. این راکت قرار است گریفین را از گرانش زمین رها کند و در مسیر حرکت به سمت ماه قرار دهد. این فرودگر سپس روی سطح ماه فرود می‌آید و به VIPER اجازه می‌دهد تا ماموریت ناسا برای کشف آب در زیر و روی سطح ماه را آغاز کند.

«استفنی بدنارک»، مدیر ارشد فروش اسپیس ایکس می‌گوید: «کسب اطلاعات بیشتر درباره منابع ماه برای توسعه دسترسی بشر به زیستگاه‌های خارج زمین ضروری است.» استارتاپ استروباتیک از دانشگاه «کارنگی ملون» خارج شده و در مقطعی رقیب پروژه Lunar XPrize گوگل بوده است.

این ماموریت بخشی از برنامه CLPS ناسا خواهد بود. استروباتیک قرار است از طریق همین برنامه فرودگر کوچک‌تری به نام Peregrine را به نزدیکی ماه بفرستد. این فضاپیما از طریق راکت «ولکان سانتور» ساخت شرکت United Launch Alliance پرتاب خواهد شد. هر دو فرودگر استروباتیک از «دماغه کاناورال» واقع در ایالت فلوریدا به پرواز در می‌آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی