ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

شیائوپنگ P5 معرفی شد؛ سدان چینی الکتریکی با انبوهی از سنسورهای پیشرفته

شرکت چینی شیائوپنگ (XPeng) در آستانه برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای از یک خودروی جدید پرده‌برداری کرد. این سدان برقی که سومین محصول شیائوپنگ محسوب می‌شود، P5 نام داشته و همانند برادر بزرگ‌تر خود یعنی P7، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

شرکت چینی شیائوپنگ (XPeng) در آستانه برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای از یک خودروی جدید پرده‌برداری کرد. این سدان برقی که سومین محصول شیائوپنگ محسوب می‌شود، P5 نام داشته و همانند برادر بزرگ‌تر خود یعنی P7، از مشخصات خوبی روی کاغذ برخوردار است.

از لحاظ طراحی، اگرچه P5 زیبایی P7 را ندارد، اما می‌توان نمره قبولی را به آن داد. گرافیک X شکل چراغ‌های جلو که از لوگوی کمپانی اقتباس شده‌اند، سطوح صاف و یکدست بدنه، سقف پانورامیک با شیب زیاد، خط شانه ضخیم، سپرهای نسبتا عضلانی و دو رنگ و همچنین چراغ عقب سرتاسری از جمله خصوصیات ظاهری P5 هستند.

شیائوپنگ P5

شیائوپنگ P5 طولی برابر با 4808 میلیمتر داشته و فاصله محوری آن 2768 میلیمتر است. با این ارقام باید گفت بدنه P5 در مقایسه با بدنه تسلا مدل 3 به اندازه 114 میلیمتر طول بیشتری دارد، ولی در عوض فاصله محوری آن 106 میلیمتر کمتر است.

یکی از ویژگی‌های جالب و کاربردی P5 تعبیه سوکت شارژ روی هر دو گلگیر جلو است

در داخل کابین نمایشگر ایستاده 15.6 اینچی مربوط به سیستم اینفوتینمنت را می‌توان شاخص‌ترین المان موجود دانست. طبق انتظار در پشت فرمان هم از یک نمایشگر دیجیتال بزرگ برای ارائه اطلاعات مختلف استفاده شده است. صندلی‌های خوش‌فرم چرم، پوشش مشکی براق قسمت‌های مختلف و قطعات تزئینی فلزی جزو دیگر موارد قابل ذکر در داخل کابین هستند.

شیائوپنگ تایید کرده که P5 به فریزر و خوشبوکننده کابین مجهز است، همچنین این خودرو از تکنولوژی کلید دیجیتال و قابلیتی به نام حالت خواب بهره می‌برد. با فعال شدن این قابلیت، صندلی‌های جلو به طور کامل خم می‌شوند.

سدان پیشرفته چینی‌ها به فناوری لایدار تجهیز شده و دو سنسور حاضر در دماغه خودرو در سناریوهای چالش‌برانگیزی چون شرایط نوری ضعیف، شرایط نوری کاملا متغیر و همچنین پس‌زمینه‌های بسیار روشن یا تاریک تونل‌ها، توانایی تشخیص عابرین پیاده، راکبین دوچرخه و اسکوتر، موانع ثابت و پروژه‌های راهسازی را دارند.

به غیر از فناوری لایدار، P5 دارای 12 سنسور اولتراسونیک، رادارهای 5 میلیمتری و 13 دوربین با کیفیت است. شاید به نظر برسد شیائوپنگ در استفاده از سخت‌افزارهای نوین زیاده‌روی کرده باشد، اما این شرکت می‌گوید با اتکا به داده‌های فراوان است که P5 می‌تواند شرایط و سناریوهای پیچیده در حین رانندگی را مدیریت کند.

ناگفته نماند مغز متفکر شیائوپنگ P5 سیستم نیمه خودران XPILOT 3.5 است. نکته جالب اینکه کمپانی چینی اعتقاد دارد این سیستم قوی‌ترین سیستم رانندگی نیمه‌خودکار بکار گرفته شده در خودروهای تولید انبوه است. این شرکت تاکید می‌کند سیستم رانندگی خودکار مبتنی بر مسیریاب، چه در شهر چه در اتوبان توانایی هدایت خودرو را دارد.

در رابطه با مشخصات فنی و قیمت فعلا حرفی به میان نیامده و برای اطلاع از آنها باید تا زمان رونمایی رسمی P5 در نمایشگاه خودروی شانگهای در هفته پیش رو منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی