ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خرید و ‌فروش خودروهای گذر موقت، قاچاق محسوب می‌شود

طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که بسیاری از خودروهای گذر موقت در کشور، به راحتی و بدون در نظر گرفتن الزامات قانونی، خرید و فروش می‌شوند. این امر سبب شده که گاه افراد نا آگاه ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که بسیاری از خودروهای گذر موقت در کشور، به راحتی و بدون در نظر گرفتن الزامات قانونی، خرید و فروش می‌شوند. این امر سبب شده که گاه افراد نا آگاه مورد سواستفاده عده‌ای فرصت طلب قرار بگیرند و متحمل ضرر و زیان‌ مادی شوند. اکنون مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، در آخرین صحبت‌هایش گفته که خرید و فروش خودروهای گذر موقت اگر قبل از انجام تشریفات قطعی گمرک صورت گیرد، به مثابه قاچاق است و مشمول برخورد قانونی خواهد بود.

خرید و فروش خودروهای گذر موقت

جمال ارونقی در نامه‌ای به ناظرین، مدیران کل و مدیران حوزه‌های نظارت و گمرکات اجرایی، خواسته که تکلیف خودروهای عبور موقت روشن شود. در این نامه قید شده که: «هنگام پذیرش خودروهای عبور موقت، باید احراز هویت مالک خودرو و مرز خروجی از فرد دارنده جواز عبور، استعلام گردند و در جواز عبور و اظهار نامه ورود موقت به منظور پیگیری‌های آتی، درج شوند. همچنین باید عواقب فروش یا واگذاری خودرو عبور موقت پیش از انجام تشریفات گمرکی را به اطلاع فرد ذینفع رساند. در ضمن شخص مالک خودرو یا صاحب جواز در زمان ارائه درخواست تمدید مهلت تردد خودرو، الزاما باید حضور داشته باشد.»

خرید و فروش خودروهای گذر موقت

در این نامه خواسته شده که آمار و آخرین وضعیت خودروهای گذر موقت وارد شده به کشور، از ابتدای سال 1397 تا به امروز، ارائه شود. در این میان، خودروهایی که به دلیل عدم تمدید مهلت تردد برای آنها، گزارش وقوع جرم قاچاق تنظیم شده است، خودروهایی که با اخد پروانه ورود موقت یا تمدید مهلت، در حال تردد قانونی هستند و خودروهایی که مهلت تردد آنها تمام شده اما مشمول این طرح می‌شوند.

گفتنی‌است که طی ماه‌های اخیر شماری از خودروهای گذرموقتی که پس از به پایان رسیدن مهلت قانونی٬‌ همچنان در خاک کشور حضور داشته‌اند به عنوان کالای قاچاق ضبط شده و در پارکینگ‌های مربوط به اموال تملیکی نگهداری می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

    کار گمرک باجگیری و حرام است
    و السلام

مطالب پیشنهادی