ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دارپا با لباس‌های جدید سربازان را در برابر تهدیدات بیوشیمیایی مقاوم‌تر می‌کند

سه شرکت «فلیر سیستمز»، Leidos و Charles River Analytics طی قراردادی با «دارپا» (DARPA) قرار است برای سربازان آمریکایی لباس جدیدی بسازند که در برابر خطرات شیمیایی و بیولوژیکی ایستادگی کند. این سازمان از طریق ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

سه شرکت «فلیر سیستمز»، Leidos و Charles River Analytics طی قراردادی با «دارپا» (DARPA) قرار است برای سربازان آمریکایی لباس جدیدی بسازند که در برابر خطرات شیمیایی و بیولوژیکی ایستادگی کند. این سازمان از طریق برنامه «بیوسیستم محافظ شخصی» (PPB) می‌خواهد تجهیزاتی بسازد که سبک‌تر، راحت‌تر و در برابر گستره وسیع‌تری از تهدیدات مقاوم باشد.

لباس‌های فعلی نیروهای ناتو اصلا طراحی راحتی ندارند و حرکت با آن‌ها یکی از بدترین تجربه‌های ممکن در زندگی سربازان را به وجود می‌آورد. این لباس‌ها از ماده‌ای نشت‌ناپذیر شبیه پلاستیک ساخته شده که دریچه‌هایی برای جلوگیری از چگالش دارد. این تجهیزات روی یونیفرم معمولی سربازان پوشیده می‌شود و همراه با یک ماسک مخصوص به افراد اجازه می‌دهد تا در شرایطی که مواد رادیواکتیو یا سمی در محیط نشت پیدا کرده، فعالیت کنند.

ولی همان طور که گفتیم لباس‌های فعلی بسیار ناخوشایند و سنگین‌ هستند و با گذر زمان کمتر می‌توانند در برابر تهدیدات جدید شیمیایی و بیولوژیکی مقاومت کنند. به همین دلیل، دارپا می‌خواهد لباس‌های سبک‌تری با فناوری‌های مولکولی داشته باشد که در برابر حجم گسترده‌تری از تهدیدات در بازه‌های زمانی طولانی‌تر مقاوم باشند.

این لباس‌های جدید می‌توانند از نقاط آسیب‌پذیر بدن از جمله پوست، چشم‌ها و مجاری تنفسی محافظت کنند. تجهیزات جدید دارپا قرار است با ارگانیزم‌های همزیست انسان کار کند؛ این ارگانیزم‌ها به‌صورت طبیعی روی پوست یا در داخل بدن وجود دارند و از ما در برابر عفونت‌ها و سایر خطرات محافظت می‌کنند.

برنامه پنج ساله PPB در دو حوزه فنی یا TA اجرا می‌شود. TA به محافظت ۱۰۰ درصدی از سربازان در برابر ۱۰ عامل تهدیدآمیز شیمیایی و بیولوژیکی می‌پردازد. هدف TA2 رفع خطرات از ارگان‌هایی مثل پوست و چشم است که با توجه به سطح تهدیدات می‌توان قدرت حفاظتی آن‌ها را تغییر داد.

فناوری‌های موفق PPB می‌توانند به‌شکلی انقلابی عملکرد نیروهای زمینی و کادر درمان را در محیط‌های پرخطر ارتقا ببخشند و در عین حال در مقابل بیماری‌های عفونی در حال ظهور راهکارهایی برای پیشگیری و درمان ارائه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    چرا جهان گروگان خودخواهان نامردی باشد که بجای جنگ تن به تن، از پستو امنیت ملّتها را به بازی گرفته‌اند؟
    و السلام

  • avvvvab
    avvvvab | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    مجمع عمومی سازمان ملل فورًا -وبیناری- جلوی ساخت لباس کشتارجمعی را بگیرد
    زن و بچه مردم که از این لباسها ندارند
    خدا خودش بخیر کن
    و السلام

  • avvvvab
    avvvvab | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    ناکس خودش میداند چه گندی زده

مطالب پیشنهادی