ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روسیه مجوز استفاده از واکسن تک دوز «اسپوتنیک لایت» با اثربخشی ۷۹.۸ درصد را صادر کرد

مقامات بهداشتی روسیه مجوز استفاده از واکسن کرونا تک دوز «اسپوتنیک لایت» با اثربخشی ۷۹.۴ درصد و قیمت کمتر از ۱۰ دلار صادر کرد بیش از ۶۰ کشور جهان متقاضی استفاده از واکسن روسی هستند. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۸

مقامات بهداشتی روسیه مجوز استفاده از واکسن کرونا تک دوز «اسپوتنیک لایت» با اثربخشی ۷۹.۴ درصد و قیمت کمتر از ۱۰ دلار صادر کرد بیش از ۶۰ کشور جهان متقاضی استفاده از واکسن روسی هستند.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) اعلام کرد مقامات بهداشتی روسیه مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک لایت (Sputnik Light) تک دوز را صادر کرده‌اند. این اقدام می‌تواند به سرعت نیاز واکسن را برای کشورهایی با نرخ آلودگی بالا مرتفع کند.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد واکسن دو دوز «اسپوتنیک V» اثربخشی ۹۱.۶ درصدی واکسن تک دوز لایت اثربخشی ۷۹.۸ درصدی دارد. براساس بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده توسط انستیتو Gamaleya روی واکسن جدید تک دوز، گفته می‌شود این واکسن می‌تواند اثربخشی لازم را در برابر تمام سویه‌های جدید ویروس کرونا از خود نشان دهد.

ظاهرا واکسن تک دوز روسیه برای استفاده در ۶۰ کشور تایید شده است، اما هنوز از طرف آژانس دارویی اروپا (EMA) یا سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تاییدیه دریافت نکرده است.

برخی کشورهای غربی نسبت به این موضوع که کرملین از این واکسن به عنوان ابزاری برای نشان دادن قدرت نرم استفاده کند یا بخواهد از آن برای پیشبرد منافع خود استفاده کند، کمی محتاط هستند. واکسن اسپوتنیک لایت توسط انستیتو Gamaleya مسکو توسعه یافته است و می‌تواند به افراد دارای مصونیت نسبی کمک کند.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه آزمایش‌های بالینی فاز سوم این واکسن را با حضور ۷۰۰۰ داوطلب در روسیه، امارات متحده عربی، غنا و سایر کشورها پیش می‌برد. نتایج اولیه اواخر ماه جاری مشخص می شود.

آژانس دارویی اروپا هنوز واکسن تک دوز را تایید نکرده است و اتریش نیز اعلام کرده فقط پس از تایید این واکسن را خریداری می‌کند. اما مدیر RDIF می‌گوید ایت واکسن تک دوز می‌تواند برای ایمن سازی کشورهایی که در معرض گونه‌های حاد ویروس کرونا قرار دارند بسیار مفید خواهد بود و به سرعت می‌تواند به ایمنی گله‌ای کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • amin
    amin | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    مترجم گرامی بهتر نبود از کلمه ایمنی جمعی استفاده شه ایمنی گله ای فکر نکنم موادبانه باشه با تشکر

مطالب پیشنهادی