ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

اینورس در آستانه تحقق یک رویا: راه‌اندازی مدرسه بین‌المللی

مدرسه اینورس طی چند سال اخیر یکی از گزینه‌های اصلی علاقمندان به هنر دیجیتال برای یادگیری بوده که با راه‌اندازی کلاس‌های آنلاین، بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. اکنون این موسسه در آستانه ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

مدرسه اینورس طی چند سال اخیر یکی از گزینه‌های اصلی علاقمندان به هنر دیجیتال برای یادگیری بوده که با راه‌اندازی کلاس‌های آنلاین، بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. اکنون این موسسه در آستانه تحقق دو هدف بزرگ است: راه‌اندازی شعبه بین‌المللی مدرسه آنلاین و ایجاد شبکه حرفه‌ای کاریابی.

داستان مدرسه اینورس از 1387 و یک اتاق کوچک شروع شد. هدف آن نیز تغییر در بستر آموزشی و ارائه هنرهای دیجیتال به شکل حرفه‌ای و استاندارد به علاقمندان این حوزه بود.

اکنون با گذشت 13 سال، بیش از 30 هزار هنرجو به صورت حضوری و آنلاین در اینورس دوره گذراندند و این مجموعه در تدارک راه‌اندازی دوره‌های انگلیسی زبان برای کاربران خارج از کشور است.

همچنین قرار است به زودی با رونمایی از قابلیت «شبکه حرفه‌ای» بستر مناسبی را برای معرفی افراد حرفه‌ای به کارفرمایان مهیا سازند. 

«علیرضا اردوبادی»، موسس و مدیرعامل اینورس، در گفت‌وگویی با دیجیاتو ضمن معرفی بیشتر اینورس و دوره‌های آنلاین آن، درباره دو هدف بزرگی که در سال 1400 محقق می‌شوند توضیحات کامل‌تری را ارائه کرد.

تاریخچه اینورس

 17 آذر 1387، نخستین مدرسه تخصصی هنرهای دیجیتال تاسیس شد. یک مرکز آموزشی کاملا خصوصی که تا به امروز هم خصوصی باقی مانده و بدون سرمایه اولیه‌ای کار خودش را آغاز کرده است.

این مجموعه با ارائه تجربه‌ای خاص و متفاوت، به مرور مورد توجه علاقمندان بسیاری قرار گرفت و به اعتقاد اردوبادی با معرفی دانشجویان تراز اول به بازار کار، توجه شرکت‌ها به اینورس بیش از پیش افزایش یافت تا جایی که از حدود 150 دانشجو در سال به پذیرش 2500 نفر طی یک سال رسیده است.

گیم دیزاین، موشن گرافیک، انیمیشن دو بعدی و سه بعدی، تصویرسازی، طراحی گرافیک، عکاسی، معماری، فیلم‌سازی، طراحی لباس و کسب‌وکار از جمله رشته‌های اصلی مدرسه اینورس هستند.

به گفته اردوبادی تا به امروز حدود 13 هزار دانشجو بصورت حضوری در مدرسه اینورس تجربیات جدیدی را کسب کرده‌اند و این مدرسه میزبان نزدیک به 200 مدرس بوده است.

او باور دارد که آنها تلاش کرده‌اند تا در این مرکز سیستم آموزشی رایج را تغییر دهند: «ما هنرجویان خود را پرورش می‌دهیم و فقط قصدمان این نیست که یک سری کلاس آموزشی برگزار کنیم و مدرک دهیم. تربیت هنرجویان ما در طول دوره‌ها، یکی از اهداف اصلی ماست و همواره برای بهتر شدن تلاش می‌کنیم.»

اینورس

مدرسه آنلاین

از اواخر پاییز 98 مدرسه آنلاین اینورس تاسیس شد که 20 هزار دانشجو و 58 مدرس در آن فعال هستند. اردوبادی درباره چرایی راه‌اندازی شعبه آنلاین به دیجیاتو گفت: «با توجه به حضوری بودن دوره‌های آموزشی ما، علاقمندان از شهرهای دور و نزدیک بایستی به تهران سفر کرده و هزینه‌های جانبی سنگینی از جمله بلیت سفر و اسکان پرداخت می‌کردند. از همین روی تقاضای زیادی برای آنلاین شدن دوره‌های‌مان داشتیم اما همیشه نگران بودیم که آیا در آموزش آنلاین می‌توان به درستی مطالب را به دانشجو منتقل کرد؟ بنابر این از 4 سال پیش روی توسعه ساز و کاری جهت رفع این نگرانی کار کردیم تا سرانجام 2 سال پیش توانستیم از مدرسه آنلاین خود رونمایی کنیم.»

به گفته او دوره‌های آنلاین اینورس با پلتفرم‌های دیگر که صرفا به فروش ویدئو می‌پردازند کاملا تفاوت داشته و تیم اینورس تمام تلاش‌شان را به کار گرفته‌اند تا بستری برای یادگیری واقعی افراد فراهم کنند. محتوای دوره‌ها توسط یک تیم حرفه‌ای تولید شده که متشکل از مدرس، مشاورین، گروه فیلم‌برداری، پیش‌تولید، تولید، دیزاین و ... است تا محتوایی با کیفیت هم از نظر بصری و هم محتوایی به مخاطب عرضه شود. هنرجو نیز هر زمان که بخواهد می‌تواند آموزش را ببیند و محدودیت زمانی وجود ندارد.

اینورس

تاسیس شعبه آنلاین اینورس باعث شده تا علاقمندان در سایر استان‌ها از این آموزش‌ها بهره برده که اکنون آمارشان به 30 شهر می‌رسد. مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، یزد، اهواز، بوشهر، بندرعباس و رشت بیش‌ترین استقبال را نسبت به این سرویس داشته‌اند. همچنین حدود ۴۰۰ هنرجو هم از خارج از کشور دوره‌ها را تهیه کرده‌اند.

مزایای دوره‌های آنلاین

اردوبادی با بیان این که ارتباط مدرس با دانشجو از جمله مزیت‌های مدرسه آنلاین اینورس است، به دیجیاتو گفت: «هنرجویان پس از دریافت ویدئو با مدرس از دو طریق در ارتباط هستند. هر درس از یک سری سرفصل آموزشی تشکیل شده که در پایان آن‌ها تمرینی گذاشته شده و دانشجو باید این تمرینات را انجام و در سایت بارگزاری کند. مدرس می‌تواند در این بستر از طریق صوت، متن یا ویدئو به هنرجویان درباره تمرین‌ها فیدبک و به آن‌ها نمره دهد. همچنین پنل پرسش و پاسخی در سایت تعبیه شده تا دانشجویان بتوانند به راحتی به پاسخ سوالات خود برسند.»

آن‌طور که مدیرعامل اینورس می‌گوید دوره‌ها هر چند ماه یک بار به‌روزرسانی شده و سرفصل جدیدی به آن‌ها افزوده می‌شود که حتی دانشجویان قدیمی می‌توانند به رایگان از آن استفاده کنند. موضوعی که پیاده‌سازی آن برای کلاس‌های حضوری ممکن نیست. صرفه‌جویی در زمان و قیمت پایین‌تر نسبت به دوره‌های حضوری از دیگر مزایای مدرسه آنلاین اینورس است.

 همچنین هیچ محدودیت زمانی برای استفاده از ویدئوهای یک دوره خریداری شده وجود ندارد اما دانشجویان برای دریافت مدرک و استفاده از پشتیبانی مدرسین جهت بررسی تمرین‌ها تنها یک سال پس از خرید دوره فرصت دارند.

یکی از ویژگی‌های برجسته اینورس، استفاده از مدرسین با تجربه و با سابقه در بازار کار است. مدرسه اینورس در انتخاب مدرسین خود، همواره این نکته را مد نظر قرار داده که مدرسین حضور فعالی در بازار کار داشته باشند و تنها شغل آن‌ها معلمی نباشد. این نکته به ارائه آموزش به‌روز و کارآمد توسط این مدرسین کمک شایانی می‌کند. 

او همچنین در پاسخ به این سوال که شیوع کرونا تا چه میزان روی استقبال از دوره‌های آن‌ها تاثیر داشت به دیجیاتو می‌گوید که کرونا باعث شده فروش آن‌ها تا پایان سال گذشته، 8 برابر بیش‌تر از هدف‌گذاری آن‌ها برای سال 99 باشد.

چالش‌های دوره آنلاین و یک اتفاق تلخ

اردوبادی درباره چالش‌هایی که در ابتدای تاسیس شعبه آنلاین اینورس با آن رو به رو شده‌اند به دیجیاتو گفت: «ضبط و آماده‌سازی ویدئوها بایستی توسط خودمان انجام می‌گرفت که پروژه سنگین و هزینه‌برداری بود. اما سابقه قدیمی ما در این حوزه برای پیش‌برد اهداف‌مان بسیار به کار آمد و توانستیم از پس آن بربیاییم. اگرچه پیوسته بودن این کار که پایانی در انتظار آن نیست کار را تا حدودی سخت می‌کند.»

او اعتمادسازی برای مدرسین و دانشجوها را از دیگر چالش‌های این مسیر می‌داند که هر دو طیف بایستی کیفیت دوره‌ها و امکان انتقال تمامی مطالب کلاس‌های حضوری در دوره آنلاین را باور می‌کردند. چرا که تجربه‌های شکست خورده‌ای توسط آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در ایام کرونا برای همه وجود داشت. علاوه‌ بر این تغییر سیستم و کارکنانی که بر پایه آموزش حضوری چیده شده بودند از دیگر سختی‌های مسیر بوده است.

اینورس

هک مدرسه آنلاین اینورس و قطعی سایت به مدت 17 روز، تلخ‌‌ترین اتفاق برای اینورس به اعتقاد مدیرعامل این مجموعه است. هکرها دوره‌های دزدیده شده را با بیت کوین برای فروش گذاشته بودند و همین اتفاقات باعث شد تا آن‌ها دست به اقدامات امنیتی جدی‌تری بزنند و زیرساخت‌های فنی خود را نیز ارتقا دهند.

انتقال سرورها از ایران به روی آمازون و خرید لایسنس DRM گوگل (مدیریت حقوق دیجیتال) از جمله اقدامات آن‌ها برای عدم تکرار چنین اتفاق تلخی بوده است. اکنون امکان دانلود شدن ویدئوها وجود ندارد و با قرار دادن واترمارک، اسم و آی‌پی دانشجو امکان رکورد اسکرین و انتشار این گونه دوره‌ها نیز گرفته شده است.

به گفته اردوبادی این انتقال سرور به سود هنرجویان نیز تمام شده است چرا که پیش از این برای تماشای دوره‌ها به اینترنت با حداقل سرعت 4 مگابیت بر ثانیه نیاز بود اما اکنون این محدودیت به یک چهارم کاهش یافته است.

اهداف اینورس در 1400

انتشار اپلیکیشن، ایجاد شبکه حرفه‌ای کاریابی و راه‌اندازی پلتفرم انگلیسی‌زبان از جمله برنامه‌های اینورس برای سال 1400 است.

طبق گفته اردوبادی، مسائل زیرساختی برای انتشار اپ آماده است و پس از بازنویسی سایت، اپلیکیشن اندروید و سپس iOS را عرضه می‌کنند تا هنرجویان یک بار ویدیوها را به صورت آنلاین دانلود کرده و سپس از طریق اپلیکیشن به صورت آفلاین از دوره‌ها بهره ببرند که موجب صرفه‌جویی در مصرف اینترنت‌شان می‌شود.

استقبال ایرانی‌های خارج از کشور باعث شده تا این مجموعه به سمت تولید دوره‌های انگلیسی زبان حرکت کند و تا پایان پاییز امسال شاهد رونمایی از پلتفرم انگلیسی‌زبان اینورس برای کاربران خارج از کشور خواهیم بود. به گفته او در بخش‌های فنی مشکل قانونی برای این کار وجود ندارد و سختی کار بیشتر در حوزه تولید محتوا است که با همکاری مدرسین ایرانی خارج از کشور یا معلمان غیر ایرانی انجام خواهد پذیرفت.

مدیرعامل اینورس با بیان این که استراتژی ما این است که دوره‌های قابل قبولی را ارائه کنیم به دیجیاتو گفت: «برنامه امسال‌مان این است که آموزش‌ها را عمیق‌تر کنیم تا کیفیت افزایش یابد. در نتیجه سرعت تولید دوره‌های ما از 8 مورد در ماه به 3 مورد کاهش یافته‌است. همچنین به مرور سراغ ارائه مباحث جدید در اینورس خواهیم رفت.»

اردوبادی همچنین به ارائه قابلیت «نقشه راه» در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد. او در این باره به دیجیاتو می‌گوید که افراد بسیاری هستند که به دنبال فراگیری هنرهای دیجیتال هستند اما ایده‌ای در این زمینه نداشته و نمی‌دانند کدام مسیر برای‌شان مناسب است و از کجا باید شروع کنند. از همین روی قرار است تحت قابلیت “road map” به علاقمندان این حوزه، مشاوره آنلاین رایگان داده شده و مسیر هنری و شغلی برایشان ترسیم شود.

این ویژگی به صورت Gamification پیاده‌سازی شده و بنابر علاقمندی‌های فرد و شغل مورد انتظارش به او هنری که به کارش می‌آید پیشنهاد داده شده و مسیری را که باید طی کند، برایش ترسیم می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی