ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سه ماموریت جدید در انتظار سیاره زهره با همکاری ناسا و سازمان فضایی اروپا

ناسا از دو ماموریت جدید به نام «داوینچی+» و «وریتاس» بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ و سازمان فضایی اروپا از ماموریتی به نام «ان‌ویژن»  تا سال ۲۰۳۰ برای کشف زهره خبر دادند. مدتهاست دانشمندان منتظر ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

ناسا از دو ماموریت جدید به نام «داوینچی+» و «وریتاس» بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ و سازمان فضایی اروپا از ماموریتی به نام «ان‌ویژن»  تا سال ۲۰۳۰ برای کشف زهره خبر دادند.

مدتهاست دانشمندان منتظر رسیدن رباتی به زهره هستند تا بررسی‌ها و مطالعات جدید خود را آغاز کنند و اکنون انتظارها به پایان رسیده است. ناسا و سازمان فضایی اروپا در همکاری دوجانبه سه ماموریت جدید به این سیاره را معرفی کردند.

ناسا اعلام کرد که دو ماموریت جدید به نام «داوینچی+» و «وریتاس» را در بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ به سیاره زهره خواهد فرستاد. روز گذشته نیز سازمان فضایی اروپا به کاشفان زهره پیوست و از انجام ماموریتی به نام «ان‌ویژن» تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

این ماموریت‌ها اولین فضاپیماهایی نخواهند بود که به همسایه منظومه‌ای ما می‌روند. فضاپیمای «ونوس اکسپرس» سازمان فضایی اروپا در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ در مدار این سیاره مطالعاتی روی اتمسفر آن انجام داد.

تصویر شبیه‌سازی فضاپیمای «ان‌ویژن»

ماموریت «ان‌ویژن» نیز در مدار زهره قرار خواهد گرفت، اما این بار با ابزار جدید و پیشرفته خود قادر خواهد بود تا نگاهی عمیق‌تر به این سیاره بیندازد و سطح آن را بررسی کند. این فضاپیما با خود ابزاری صوتی برای بررسی لایه‌های این سیاره، اسپکترومتر برای بررسی ترکیبات گازهای اتمسفر و سطح زهره و راداری برای نقشه‌برداری از سطح آن حمل خواهد کرد و آزمایشی رادیویی انجام خواهد داد که ساختار و جاذبه زهره را با دقت بسیار بالایی بررسی خواهد کرد. در حالی که هدایت این پروژه دست سازمان فضایی اروپاست، ساخت رادار آن را ناسا بر عهده دارد.

در همین حال، ماموریت «وریتاس» ناسا نقشه توپوگرافی سیاره زهره را تهیه می‌کند. چنین داده‌ای در مقابل ماموریت‌های گذشته ناسا در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ به زهره پیشرفت چشم‌گیری محسوب می‌شود. در این بین، فضاپیمای داوینچی+ تنها ماموریتی خواهد بود که در اتمسفر زهره پرواز خواهد کرد. این ماموریت شامل یک مدارگرد و فضاپیمایی خواهد بود که به درون اتمسفر این سیاره سفر می‌کند و داده‌هایی از تغییرات اتمسفر این سیاره نسبت به عمق طی شده را به اشتراک خواهد گذاشت.

برای دانستن هدف این ماموریت‌ها باید بگوییم که زمین و زهره در اوایل شکل‌گیری منظومه شمسی دو سیاره بسیار مشابه هم بودند و به مرور زمان زهره تغییر کرد و اتمسفری خطرناک و غلیظ را دور خود تشکیل داد. این سه ماموریت داده‌های بسیار با ارزشی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا درباره تغییرات زهره و تبدیل آن به چنین غول عجیبی را مورد بررسی قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی