ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چراغ سبز ناسا برای طراحی مقدماتی تلسکوپی که سیارک‌های خطرناک را شناسایی می‌کند

ناسا مجوز ساخت تلسکوپی را صادر کرده که قرار است ۹۰ درصد سیارک‌های بزرگی را که در مسیر حرکت زمین قرار دارند، شناسایی کند. به گفته یک کارشناس، این تلسکوپ که با نام NEO Surveyor ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

ناسا مجوز ساخت تلسکوپی را صادر کرده که قرار است ۹۰ درصد سیارک‌های بزرگی را که در مسیر حرکت زمین قرار دارند، شناسایی کند. به گفته یک کارشناس، این تلسکوپ که با نام NEO Surveyor شناخته می‌شود، بالاخره توانسته مهم‌ترین چالش ناسا را پشت سر بگذارد و شانس حیات پیدا کند.

سازمان فضایی ناسا به پروژه تلسکوپ فضایی «پیمایشگر اشیاء نزدیک زمین» (NEO Surveyor) اجازه داده تا پس از بررسی‌های گسترده به مرحله بعدی یعنی مرحله «طراحی مقدماتی» برود. این تلسکوپ فروسرخ به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند اکثر سیارک‌های بزرگ و خطرناک را از فاصله ۴۸ میلیون کیلومتری مدار زمین شناسایی کند.

یکی از دانشمندان پروژه NEO Surveyor به نام «مایک کلی» می‌گوید: «NEO Surveyor قابلیت افزایش شتاب ماموریتی را خواهد داشت که ناسا از طریق آن به شناسایی سیارک‌ها و دنباله‌دارهای مستعد خطر برای زمین می‌پردازد. این تلسکوپ به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که در یک دهه اول فعالیت‌های خود بتواند ۹۰ درصد سیارک‌های ۱۴۰ متری یا بزرگ‌تر را شناسایی کند.»

کشف، شناسایی و ردیابی خطرات نزدیک زمین در کمترین زمان ممکن ضروری است تا مطمئن شویم که می‌توانیم تدابیر لازم برای دفاع از خود را داشته باشیم. ناسا در دنباله سال فناوری منحرف‌کننده خود را که با تکنیک برخورددهنده فیزیکی و در ماموریتی به نام DART آزمایش خواهد کرد.

سیارکی که در سال ۲۰۱۳ بر فراز آسمان روسیه وارد جو زمین شد

اگرچه در قرن پیش رو خطر شناخته‌شده‌ای زمین را تهدید نمی‌کند، ولی برخوردهای پیش‌بینی‌ نشده توسط اجرام ناشناخته مثل واقعه سال ۲۰۱۳ در روسیه، همچنان ما را در معرض خطر قرار می‌دهند. این مسئله به‌خصوص در رابطه با اجرامی اهمیت دارد که در طول روز و از جهت حرکت خورشید به سمت ما می‌آیند و شناسایی‌شان از طریق تلسکوپ‌های زمینی ممکن نیست.

تایید NEO Surveyor توسط ناسا این تلسکوپ را یک گام دیگر به پرتاب نزدیک می‌کند. با این حال، ظاهرا هنوز زمان زیادی تا پرتاب باقی مانده و طبق زمان‌بندی فعلی باید برای پرتاب این تلسکوپ باید تا نیمه نخست سال ۲۰۲۶ صبر کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی