ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مایکروسافت برخلاف وعده‌ قبلی‌اش، می‌خواهد ویندوز ۱۱ را معرفی کند؟

در سال ۲۰۱۵، زمانی که مایکروسافت خودش را برای انتشار ویندوز ۱۰ آماده می‌کرد، یکی از کارکنان مایکروسافت در کنفرانس این کمپانی اعلام کرد که ویندوز ۱۰، آخرین نسخه ویندوز است. با وجود چنین گفته‌ای، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

در سال ۲۰۱۵، زمانی که مایکروسافت خودش را برای انتشار ویندوز ۱۰ آماده می‌کرد، یکی از کارکنان مایکروسافت در کنفرانس این کمپانی اعلام کرد که ویندوز ۱۰، آخرین نسخه ویندوز است. با وجود چنین گفته‌ای، مایکروسافت می‌خواهد در ۳ تیر ماه از نسل بعدی ویندوز رونمایی کند، نسخه‌ای که بسیاری آن را ویندوز ۱۱ می‌دانند، اما چرا مایکروسافت رویکردش را تغییر می‌دهد؟

۶ سال از انتشار ویندوز ۱۰ می‌‌گذرد و حالا  به نظر می‌رسد ردموندی‌ها دلایل خوبی برای تغییر رفتار و برنامه‌هایشان دارند. اگرچه مایکروسافت در دوران حضورش در بازار سعی کرده به سراغ کسب‌وکارهای متنوع بروید تا درآمدش متمرکز روی یک بخش نباشد، اما همه ما می‌دانیم که ویندوز با این کمپانی گره خورده و لوگوی مایکروسافت همچنان لوگوی ویندوز است.

در ادامه نگاهی به ۹ دلیل احتمالی برای تغییر رویکرد مایکروسافت و تصمیمش مبنی بر انتشار نسخه جدید ویندوز که احتمالا ویندوز ۱۱ نام می‌گیرد، می‌اندازیم:

تاثیر مثبت روی تجارت مایکروسافت

به گفته مایکروسافت، انتشار محصولات جدید مانند نسخه‌های تازه ویندوز در گذشته باعث رشد درآمد این کمپانی شده‌اند. یکی از دلایل این موضوع، خرید محصولات جدیدی است که سازندگان در آن‌ها بطور پیش فرض از سیستم عامل ردموندی‌ها و همچنین نرم افزارهای آن‌ها استفاده می‌کنند. ویندوز می‌تواند سودآوری مایکروسافت را افزایش دهد.

حفظ رشد فروش کامپیوترها

ویندوز ۱۱

شیوع ویروس کرونا باعث دورکاری افراد و هجوم آن‌ها برای خرید کامپیوترهای جدید شد که البته حالا جهان با کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند. با این وجود، رشد فروش PCها در سال ۲۰۲۰ سریعتر از یک دهه پیش بوده و مسلما چنین روندی روی درآمد ردموندی‌ها هم تاثیر مثبت دارد.

با پایان همه‌گیری، نیاز افراد به چنین سیستم‌هایی کاهش می‌یابد، بنابراین مایکروسافت با نسخه جدید ویندوز می‌تواند همچنان کاربران را ترغیب به خرید کامپیوترهای تازه کند تا سرمایه‌گذارانش با افت درآمد و سود مواجه نشوند.

تهدید روزافزون گوگل

سیستم عامل کروم حالا بیش از هر زمان دیگر کاربر دارد که خودش یک تهدید برای مایکروسافت به حساب می‌آید. اگرچه کروم او اس سهم بسیار کمتری نسبت به ویندوز دارد، اما سهم آن رشد خیره‌کننده‌ای در ماه‌های اخیر داشته. بنابراین ردموندی‌ها باید خودشان را برای مقابله با گوگل آماده کنند و ویندوز ۱۱ می‌تواند ابزار مناسبی برای اینکار باشد.

افزایش قدرت اپل در بازار کامپیوترها

اپل با معرفی مک‌های مجهز به چیپ M1 نه تنها اینتل و AMD، بلکه بازار مایکروسافت را هم تهدید کرد. این تراشه در کنار عملکرد بالا، انرژی کمی هم مصرف می‌کند. اگرچه کامپیوترهای ویندوزی با پردازنده ARM هم در بازار وجود دارند، اما با مشکلات زیادی در زمینه سازگاری نرم افزاری دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین مایکروسافت باید به دنبال چاره‌ای برای این وضعیت باشد که ویندوز ۱۱ احتمالا این راه‌حل خواهد بود.

بهبود موقعیت محصولات سرفیس در بازار

اگرچه محصولات سرفیس به بزرگی خود ویندوز یا نرم افزارهای مطرح و سرویس‌های ابری مایکروسافت نیستند، اما همچنان فروش قابل قبولی را در بازار تجربه می‌کنند و درآمد آن‌ها سال گذشته میلادی رشد بالایی داشت. ردموندی‌ها می‌توانند با ویندوز ۱۱، جان تازه‌ای به این محصولات بدهند و کاربران بیشتری را ترغیب به خرید آن‌ها کنند.

سن بالای ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۱

اگرچه مایکروسافت هرسال دو آپدیت بزرگ برای ویندوز ۱۰ منتشر می‌کند تا همچنان مدرن و تازه باقی بماند، ولی ۶ سال از ورودش به بازار می‌گذرد و هرچه زمان بیشتری سپری شود، پیرتر هم خواهد شد. بنابراین مایکروسافت می‌تواند آن را با نسخه‌ای تازه‌نفس عوض کند.

بهبود برند مایکروسافت

ویندوز ۱۰ بیش از ۱.۳ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد، بنابراین اگر مایکروسافت بتواند این افراد را با ویژگی‌های جدید و ظاهری جذاب به نصب ویندوز ۱۱ ترغیب کند، قدرت بالای برندش را به رخ رقبا می‌کشد. البته در کنار چنین موضوعی، وضعیت برند مایکروسافت هم در بازار بهبود پیدا می‌کند و احتمالا کاربران بیشتری ترغیب به خرید دیگر محصولاتش خواهند شد.

توسعه‌دهندگان

بدون هیچ شکی، توسعه‌دهندگان یکی از دلایل اصلی رشد یک سیستم عامل و افزایش محبوبیتش محسوب می‌شوند. این موضوع درباره ویندوز هم صادق است، بنابراین مایکروسافت می‌تواند در نسخه جدید وضعیت را برای توسعه‌دهندگان بهبود دهد و فروشگاه ویندوز را هم پربارتر کند. با این کار، کاربران زمان بیشتری را در استور ویندوز سپری می‌کنند و احتمال خرید برنامه‌ها بیشتر می‌شود که هم به نفع مایکروسافت و هم به سود توسعه‌دهندگان خواهد بود.

تلاش برای رسیدن به کمال

ویندوز ۱۱

اگرچه چندین سال از ورود ویندوز ۱۰ به بازار می‌گذرد و در این مدت بروزرسانی‌های زیادی دریافت کرده، اما همچنان جای بهبود دارد. بنابراین مایکروسافت بجای اینکه سال‌های بیشتری برای رفع نواقص ویندوز ۱۰ وقت بگذارد و یک سیستم عامل قدیمی را با آپدیت بروز نگه دارد، می‌تواند به سراغ نسخه جدیدی برود که هیچ کدام از مشکلات ویندوز ۱۰ را نداشته باشد و البته قابلیت‌های جدیدتر و مدرن‌تری هم در اختیار کاربران قرار دهد.

باید منتظر ماند و دید مایکروسافت در مراسم ۳ تیر ماه از ویندوز ۱۱ رونمایی می‌کند یا اینکه همچنان با نسخه جدیدی از ویندوز ۱۰ روبه‌رو می‌شویم، هرچند استفاده مجدد از نام ویندوز ۱۰ برای یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های ویندوز در دهه اخیر، اقدام چندان منطقی نخواهد بود. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که ردموندی‌ها چندی پیش از توقف توسعه ویندوز 10X خبر دادند، بنابراین همه چیز برای معرفی ویندوز ۱۱ مهیاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • حسین
    حسین | ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

    یه لپ تاپ بگیری ویندوز ۱۱ با رایزن نسل۵ چی میشه...

    • Ali ghasemian
      Ali ghasemian | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

      میشه یه لپ تاپ با رایزن نسل ۵ و ویندوز ۱۱

  • noisymind
    noisymind | ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

    چرا نداره که. اون حرفی که اون سال زده که ویندوز 10 آخرین ویندوز خواهد بود مزخرف بوده! همونطور که سال به سال سخت افزار و طراحی ها و ... داره عوض میشه، نرم افزار هم باید عوض بشه تا بتونه نیازهای اون بازه زمانی مردم رو برطرف بکنه

  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

    خب اگه ویندوز نیست چرا ادامه دهنده راه ویندوزه و شماره 11 هست ؟حتی اگر قراره متفاوت باشه نام سیستم عامل هم نباید ویندوز باشه.

    در کل خیلی خوشحال شدم که میشه روی تلفن همراه هم اجرا بشود.

مطالب پیشنهادی