ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کانن با دوربین‌های هوش مصنوعی فقط افراد خندان را به شرکت راه می‌دهد

کانن با نصب دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و مجهز به فناوری تشخیص خنده در شعب چین خود، قصد دارد فقط کارکنان خوشحال و خندان را به شرکت راه بدهد و کارمندان عبوس و اخمو ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

کانن با نصب دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و مجهز به فناوری تشخیص خنده در شعب چین خود، قصد دارد فقط کارکنان خوشحال و خندان را به شرکت راه بدهد و کارمندان عبوس و اخمو حق ورود به محل کار را ندارند. 

کارفرمایان چینی به لطف هوش مصنوعی و الگوریتم‌های تشخیصی بیش از پیش بر کارمندان خود نظارت دارند و این وضعیت ممکن است در آینده نه چندان دور، وضعیت اسفناکی برای افراد شاغل در شرکت‌های بزرگ ایجاد کند. پایش برنامه‌های اجرا شده روی رایانه‌های کارمندان برای تعیین سطح بهره‌وری و استفاده از دوربین‌های مداربسته در جهت اندازه‌گیری زمان سپری شده برای فعالیت‌های جانبی مانند صرف ناهار از نظارت‌های معمول به شمار می‌روند. حتی بعضی از شرکت‌ها با اجبار افراد به نصب اپلیکیشن‌های خاص، فعالیت آن‌ها در خارج از محیط کار را نیز کنترل می‌کنند.

کانن در سال گذشته دوربین‌های تشخیص خنده خود را برای مدیریت محیط کار معرفی کرد، اما در آن زمان توجه چندانی به این فناوری نشد. اکنون گزارش جدیدی ادعا دارد که کانن از دوربین‌های گفته شده در تعدادی از شعب چین خود استفاده کرده است و فقط کارمندان خوشحال و خندان را به اتاق‌های عمومی مانند سالن مطالعه یا گردهمایی‌های کتابخوانی راه می‌دهد. در حال حاضر به نظر نمی رسد که فناوری تشخیص خنده روی عملکرد شغلی اصلی افراد تاثیر چشمگیری داشته باشد، اما ممکن است در آینده شاهد گسترش استفاده از فناوری‌های مشابه باشیم. 

 

اگرچه در گذشته تصور می‌شد که هوش مصنوعی و ربات‌ها به زودی می‌توانند جایگزین کارگران و کارمندان شوند، اما اکنون به نظر می‌رسد که الگوریتم‌ها به جایگزینی برای مدیران شرکت‌ها تبدیل شدند. فناوری‌های نظارتی پیشرفته می‌توانند به عنوان ابزارهای مدیریتی سخت‌گیرانه برای رصد فعالیت‌های کارکنان مجموعه‌های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند و شرایط کاری را برای آن‌ها سخت کنند. در حال حاضر کارفرمایان چینی بیشترین علاقه را به استفاده از چنین فناوری‌هایی نشان داده‌اند و حتی دولت چین با نصب دوربین‌های عمومی در سطح شهر‌ها، زیرساخت لازم برای توسعه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در سطح گسترده را نیز فراهم کرده است.

چین تنها کشوری نخواهد بود که از هوش مصنوعی برای کنترل فعالیت‌های افراد استفاده می‌کند و ممکن است به زودی شاهد ظهور فناوری‌های مشابه در کشورهای غربی باشیم. آمازون یکی از مشتریان بالقوه چنین ابزارهای مدیریتی خواهد بود که هزاران کارگر به صورت مستقیم در اختیار دارد و روی بسیاری از کسب و کارها نیز به شکل غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد. اقدامات اخیر می‌تواند زنگ خطری برای دولت‌ها باشد تا با وضع قوانین متناسب، سوء استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل کارمندان را محدود سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی