ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شرکت تحت حمایت جف بزوس تا سال ۲۰۲۵ نیروگاه همجوشی هسته‌ای راه‌اندازی می‌کند

شرکت کانادایی «جنرال فیوژن» (General Fusion) که تحت حمایت مالی مدیرعامل آمازون، جف بزوس قرار دارد، از ساخت یک نیروگاه همجوشی هسته‌ای در بریتانیا خبر داده است. این کمپانی کانادا و سازمان انرژی اتمی بریتانیا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

شرکت کانادایی «جنرال فیوژن» (General Fusion) که تحت حمایت مالی مدیرعامل آمازون، جف بزوس قرار دارد، از ساخت یک نیروگاه همجوشی هسته‌ای در بریتانیا خبر داده است.

این کمپانی کانادا و سازمان انرژی اتمی بریتانیا (UKAEA) در چنین پروژه‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند. در پی این همکاری، شرکت General Fusion یک نیروگاه نمایشی همجوشی هسته‌ای در روستای «کولهام» در نزدیکی آکسفورد می‌سازد.

این تاسیسات از نوع اثبات مفهوم خواهد بود و به جنرال فیوژن اجازه می‌دهد که فناوری «همجوشی مغناطیسی شده هدف» (MTF) را پیش از ساخت اولین نیروگاه تجاری‌اش، به نمایش بگذارد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ساخت این نیروگاه در سال ۲۰۲۲ کلید می‌خورد و ۳ سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۵، راه‌اندازی می‌شود.

نیروگاه همجوشی هسته‌ای

وزیر علوم بریتانیا، «آماندا سلووی» در بیانیه‌ای این نیروگاه را موجب تقویت برنامه‌های این کشور مبنی بر توسعه صنعت همجوشی هسته‌ای دانسته:

«نیروگاه جدیدی که توسط جنرال فیوژن ساخته می‌شود، باعث تقویت چشمگیر برنامه‌های ما مبنی بر توسعه یک صنعت همجوشی هسته‌ای در بریتانیا می‌شود. بسیار خوشحالم که کولهام خانه این تکنولوژی بسیار پیشرفته می‌شود که می‌تواند تبدیل به پروژه‌ای انقلابی شود.»

جف بزوس در یک دهه اخیر یکی از سرمایه‌گذاران جنرال فیوژن بوده. این کمپانی در جدیدترین دور جذب سرمایه توانسته به سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

همجوشی هسته‌ای یک فناوری جدید است که هنوز به عنوان یک منبع آزمایشی برای تولید انرژی به حساب می‌آید. همجوشی هسته‌ای با شکافت هسته‌ای یا فیژن فرق می‌کند. در حال حاضر نیروگاه‌های هسته‌ای مدرن از شکافت هسته‌ای برای تولید انرژی استفاده می‌کنند.

در شکافت هسته‌ای همانطور که می‌توان از نامش حدس زد، با جداسازی اتم‌ها سروکار داریم، اما در همجوشی هسته‌ای دو اتم با یکدیگر برخورد کرده و یک اتم سنگین‌تر را تشکیل می‌دهند. چنین رویکردی موجب تولید حجم عظیمی از انرژی می‌شود و به همین دلیل کشورهای مختلفی می‌خواهند به این فناوری دست یابند.

یکی از کشورهای فعال در زمینه همجوشی هسته‌ای، چین است که با «خورشید مصنوعی» می‌خواهد هرچه سریعتر و بطور نامحدود به انرژی نامحدود دست پیدا کند. راکتور همجوشی هسته‌ای خورشید مصنوعی چین اخیر توانسته بود با بیش از ۱ دقیقه فعالیت، رکوردشکنی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی