ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کانسپت ولوو ریچارج معرفی شد؛ پیش‎‌نمایشی از نسل بعدی XC90 با پیشرانه برقی

ولوو با اتخاذ استراتژی جدیدی قصد دارد از سال 2030 به یک برند الکتریکی تبدیل شده و محصولات خود را فقط با پیشرانه‌های برقی راهی بازار کند. این کمپانی با رونمایی از یک کانسپت مدرن ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

ولوو با اتخاذ استراتژی جدیدی قصد دارد از سال 2030 به یک برند الکتریکی تبدیل شده و محصولات خود را فقط با پیشرانه‌های برقی راهی بازار کند. این کمپانی با رونمایی از یک کانسپت مدرن با نام ریچارج (Recharge) به پیشواز استراتژی جدید خود رفته و برداشتش از نسل بعدی مدل‌های الکتریکی را به نمایش گذاشته است.

کانسپت ریچارج در مقایسه با تولیدات کنونی کمپانی طراحی خیلی رادیکالی دارد، اما در عین حال کاملا مشخص است که با محصولی از ولوو طرف هستیم. این مفهومی خاص بر مبنای فلسفه «کمتر اما بهتر» شکل گرفته و در آن طراحان به دنبال حذف «المان‌های غیرضروری» و دستیابی به دقت بالا و پیکره‌ای یکدست بوده‌اند.

در نمای روبرو جلوپنجره مشبک رایج جای خود را به یک «ساختار سپر مانند» داده و لوگوی موجود روی آن نورپردازی شده است. چراغ‌های اصلی هم کمی تغییر حالت داده و تعبیری جدید از چکش ثور (خدای تندر و جنگ و زور) را به نمایش می‌گذارند. این چراغ‌ها درون قابی باریک‌تر قرار دارند و انیمیشن‌های آنها متنوع است.

در نمای جانبی با سطوحی صاف و نسبتا ساده روبرو هستیم، البته در این بین رکاب‌ها برجسته بوده و با رنگ تیره خود تضاد جالبی با رنگ روشن بدنه ایجاد کرده‌اند. مثل مدل‌های برقی اخیر، دستگیره درهای ولوو ریچارج نیز از نوع مخفی‌شونده هستند و درهای آن همانند محصولات رولزرویس خلاف جهت هم باز می‌شوند.

در نمای عقب به رسم دیرینه ولوو چراغ‌ها عمودی طراحی شده‌اند. به گفته ولوو این چراغ‌ها با چند باله که در سرعت‌های بالاتر به منظور بهبود ایرودینامیک از جای خود خارج می‌شوند، بازآفرینی شده؛ امری که البته از تصاویر مشخص نیست. سپر و درب به کار رفته در این بخش نیز بسیار ساده بوده و یک اسپویلر کوچک در انتهای سقف به چشم می‌خورد.

در داخل کابین هم طراحان ولوو از فلسفه کمتر اما بهتر پیروی کرده و فضای داخلی ریچارج را می‌توان مینیمال و ساده توصیف نمود. داشبورد این کانسپت برقی ساختار ساده‌ای دارد و در قسمت میانی میزبان یک نمایشگر 15 اینچی عمودی برای سیستم اینفوتینمنت است. طبق انتظار در پشت فرمان از نمایشگر دیجیتال برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده استفاده شده است.

کانسپت ولوو ریچارج ظرفیت حمل چهار سرنشین را دارد. در قسمت عقب، صندلی‌های دو سرنشین از طریق یک کنسول میانی از هم جدا شده‌اند و روی کنسول میانی جلو یک محفظه کیف مانند دیده می‌شود. خودروساز سوئدی تاکید می‌کند در ساخت اجزای مختلف کابین از مواد دوستدار محیط زیست بهره برده است.

رابین پیج (Robin Page) مدیر طراحی ولوو گفته فضای داخلی ریچارج آخرین تکنولوژی‌های مربوط به تجربه شخصی را با مواد زیبا، پایدار و طبیعی ترکیب کرده است؛ آقای پیج هر یک از اجزای کابین را همانند قطعه‌ای هنری دانسته و افزوده می‌توان هر کدام از آنها را به عنوان بخشی از تزئینات و دکوراسیون یک اتاق استفاده کرد.

درباره مشخصات فنی کانسپت ولوو ریچارج اطلاعات چندانی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته و سوئدی‌ها به گفتن مواردی مثل بهره‌گیری از یک پلتفرم مخصوص مدل‌های الکتریکی بسنده کرده‌اند. این پلتفرم کف صاف و همواری دارد و به طراحان اجازه می‌دهد تعادلی مناسب بین اجزای پیشرانه و فضای داخلی ایجاد کنند.

سقف پانورامیک، ستون‌های باریک و سنسور لایدار سقفی از دیگر موارد قابل ذکر این مفهومی برقی هستند

ناگفته نماند کانسپت ولوو ریچارج احتمالا یک پیش‌نمایش از نسل آتی XC90 است. طبق اطلاعیه‌های قبلی این نسل حوالی سال 2022 از راه خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی