ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌زودی به یک بازوی رباتیک جدید مجهز می‌شود

ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بالاخره قرار است به بازوی رباتیک جدیدی مجهز شود که از حدود ۲۰ سال پیش منتظر دریافت آن بود. ساخت بازوی رباتیک اروپا (ERA) از حدود سه دهه قبل شروع شد ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بالاخره قرار است به بازوی رباتیک جدیدی مجهز شود که از حدود ۲۰ سال پیش منتظر دریافت آن بود. ساخت بازوی رباتیک اروپا (ERA) از حدود سه دهه قبل شروع شد ولی مشکلات فنی نگذاشته بود این ربات به ایستگاه برسد.

بازوی رباتیک اروپا بالاخره پس از مدت‌ها آماده شده که تا حدود یک هفته دیگر از قزاقستان به فضا پرتاب شود. این ربات با ارتفاع ۱۱ متری ۷ مفصل شامل آرنج، شانه و حتی مچ دارد. ERA اولین بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود که خارج از بخش روسی ایستگاه فعالیت خواهد کرد. این بازو قرار است شرایط فعالیت آسان‌تر فضانوردان در ISS را فراهم کند.

سازمان فضایی اروپا (ESA) در مطلبی پیرامون این دستگاه نوشت: «این بازوی مداری با وزن پایین اما قدرت بالا می‌تواند به ایستگاه وصل شود و به‌صورت مستقل با حرکت نوبتی دستانش حرکت کند.» ۷ مفصل ERA قادر به تحمل بار چند تنی است و می‌تواند با چابکی فعالیت‌های گوناگونی را انجام دهد.

بازوی رباتیک ایستگاه فضایی

به گفته سازمان فضایی اروپا، ماموریت اصلی این بازو نصب، حذف و تعویض قطعات بزرگ ایستگاه و بارهای مختلف است. این ربات بارها را از طریق دریچه هوای بخش روسی خارج و وارد می‌کند. همچنین، می‌تواند فضانوردان را از یک بخش ایستگاه به سایر بخش‌ها بفرستد و حتی با دوربین‌هایش نمای بیرون ISS را نشان دهد.

سازمان فضایی اروپا می‌گوید اولین ماموریت ERA پس از نصب و بررسی‌های اولیه، پیکربندی دریچه هوا و نصب رادیاتوری برای جدیدترین ماژول ایستگاه است. این بازوی رباتیک روش‌های تازه‌ای را برای انجام خودکار و نیمه‌خودکار ماموریت‌ها در اختیار فضانوردان قرار می‌دهد و می‌تواند از داخل یا خارج ایستگاه کنترل شود.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال حاضر میزبان دو بازوی رباتیک ساخت کانادا و ژاپن است. این دو ربات به هدایت فضاپیماهای جدید و مدیریت بارهای خارجی در بخش‌های آمریکایی و ژاپنی ایستگاه کمک می‌کنند. حالا همه چشم‌ها به پرتاب ERA دوخته شده که قرار است ۲۴ تیر از زمین بلند و ۱ مرداد به ISS متصل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی