ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

لوتوس امیرا معرفی شد؛ آخرین محصول کمپانی انگلستانی با موتور درون‌سوز

لوتوس از یک خودروی اسپرت جدید با نام امیرا (Emira) رونمایی کرد. این خودرو که آخرین محصول لوتوس با موتور درون‌سوز محسوب می‌شود، طراحی جذابی داشته و برخلاف بسیاری از مدل‌های اسپرت با دو موتور ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

لوتوس از یک خودروی اسپرت جدید با نام امیرا (Emira) رونمایی کرد. این خودرو که آخرین محصول لوتوس با موتور درون‌سوز محسوب می‌شود، طراحی جذابی داشته و برخلاف بسیاری از مدل‌های اسپرت با دو موتور متفاوت به فروش خواهد رسید. این موتورها توسط تویوتا و AMG تامین می‌شوند.

امیرا جانشین Evora به شمار می‌رود. این اتومبیل زیبا 60 هزار پوند (حدود 85 هزار دلار) قیمت دارد و از بهار 2022 در اروپا و از اواخر سال آینده در ایالات متحده به فروش خواهد رسید. پورشه 718 کیمن یکی از رقبای اصلی است که امیرا باید به مصاف آن برود.

شاید بدانید لوتوس اوایل امسال اعلام کرد که با کنار گذاشتن الیزه، اگزیج و اِورا خود را برای آینده‌ای الکتریکی و عرضه محصولاتی هیبریدی و برقی آماده می‌کند. امیرا در حقیقت به عنوان یک ترانه خداحافظی آمده تا به عصر بنزینی لوتوس پایان دهد.

امیرا روی نسخه جدیدی از شاسی آلومینیومی لوتوس توسعه یافته و از لحاظ اندازه با مدل اورا برابر است. برای نمونه هر دو مدل فاصله محوری به طول 2575 میلی‌متر دارند.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، لوتوس برای تامین نیروی امیرا به سراغ دو موتور ساخت تویوتا و AMG رفته است. موتوری که توسط AMG تامین شده، همان نمونه 2 لیتری توربوشارژ معروف است که پیش از این در A کلاس و CLA به کار گرفته شده؛ البته لوتوس می‌گوید در این موتور تغییرات زیادی صورت گرفته و قدرت خروجی آن به 360 اسب بخار رسیده است. بهره‌گیری از سیستم مکش هوا و اگزوز جدید برخی از این تغییرات هستند.

لوتوس وزن محصول جدید خود را 1,405 کیلوگرم اعلام کرده است

نیروی تولیدی این موتور، از طریق گیربکس هفت سرعته دو کلاچه AMG به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. با اتکا به این موتور و گیربکس، امیرا قادر است در زمانی کمتر از 4.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

اما موتور V6 که توسط تویوتا تامین می‌شود، حجمی برابر 3.5 لیتر دارد. این موتور احتمالا همان نمونه‌ سوپرشارژی است که پیش‌تر در اگزیج و اورا نیز سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته؛ این موتور 395 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته خودکار قابل انتخاب است.

لوتوس در رابطه با شتاب امیرای مجهز به موتور V6 تویوتا حرفی به میان نیاورده، ولی احتمالا مثل اورا چیزی در حدود 4.2 ثانیه خواهد بود. به گفته لوتوس، امیرا توانایی دستیابی به نهایت سرعت 290 کیلومتر در ساعت را دارد.

از نظر طراحی، امیرا شباهت‌هایی کلی با ابرخودروی برقی اوایا دارد. از جمله این شباهت‌ها باید به شکل کاپوت فایبرگلس، شکاف‌های مکش هوای جانبی و هواکش‌های دوگانه حاضر در زیر چراغ‌های عقب اشاره کرد.

واژه امیرا در یکی از زبان‌های باستانی به معنای رهبر یا امیر است

در داخل کابین، امیرا طراحی رادیکالی داشته و حتی از روی تصاویر نیز مشخص است که کیفیت مواد به کار رفته در آن بسیار بالاتر از محصولات قبلی لوتوس است. برخلاف اورا که پخش‌کننده آن از شرکت‌های ثالث تامین می‌شد، امیرا به یک سیستم اینفوتینمنت با نمایشگر 10.25 اینچی لمسی و پشتیبانی از اندروید اتو و کارپلی مجهز شده است. وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده را هم یک نمایشگر دیجیتال در پشت فرمان بر عهده دارد.

در حالت استاندارد صندلی‌های برقی لوتوس امیرا در چهار جهت قابل تنظیم هستند، در صورت علاقه مشتریان می‌توانند آپشن صندلی‌های برقی 12 جهته را برای این خودروی اسپرت سفارش دهند. سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، برف‌پاک‌کن حساس به باران، آینه‌های برقی تاشو و سنسورهای پارک جلو و عقب از سایر امکانات امیرا به شمار می‌روند.

با آنکه امیرا در دسته اتومبیل‌های اسپرت جای می‌گیرد، ولی به سیستم کمک راننده پیشرفته مجهز شده؛ این سیستم مواردی چون کروز کنترل تطبیق‌پذیر، ترمز خودکار، اخطار خواب‌آلودگی و عدم تمرکز و اخطار خروج از بین خطوط را در خود دارد.

لوتوس برای افرادی که اهمیت زیادی به لذت رانندگی می‌دهند، آپشنی به نام Drivers Pack تدارک دیده است. با سفارش این آپشن، سیستم تعلیق سفت‌تر شده و تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 که چسبندگی بیشتری دارند، به امیرا اضافه می‌شود.

نکته جالب توجه اینکه لوتوس همانند شرکت مکلارن به فرمان هیدرولیک وفادار باقی مانده، چرا که معتقد است این مکانیسم در مقایسه با فرمان برقی، بازخوردهای بیشتر و بهتری را در اختیار راننده می‌گذارد. این خودرو در بین محصولات اخیر شرکت لوتوس بیشترین عرض محور را دارد.

خودروساز انگلستانی که با حمایت‌های جیلی جانی دوباره گرفته، امیرا را خودرویی اسپرت با کاربردهای روزمره می‌داند، زیرا مهندسان این شرکت محفظه‌های مختلفی برای قرار دادن اشیاء مختلف درون کابین تعبیه کرده‌اند. برای نمونه می‌توان یک بطری نوشیدنی 500 میلی‌لیتری را داخل محفظه موجود روی پنل درها قرار داد، در پشت صندلی‌ها هم فضایی 208 لیتری طراحی شده و صندوق پشت موتور هم ظرفیتی برابر با 151 لیتر ارائه می‌کند، این صندوق می‌تواند یک چمدان مسافرتی یا ست گلف را در خود جای دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی