ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه سیستم رباتیک با هدف کمک به بازیابی توان حرکتی بازماندگان سکته مغزی

زمانی که فردی دچار سکته مغزی می‌شود، اغلب در انتقال دستورات از مغز به سایر قسمت‌های بدن مانند اندام‌ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. حالا سیستم رباتیک جدیدی به نام «NCyborg» می‌خواهد به ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

زمانی که فردی دچار سکته مغزی می‌شود، اغلب در انتقال دستورات از مغز به سایر قسمت‌های بدن مانند اندام‌ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. حالا سیستم رباتیک جدیدی به نام «NCyborg» می‌خواهد به این افراد کمک کند تا توانایی انجام چنین کارهایی را دوباره به دست آورند.

سیستم NCybork هم اکنون توسط «بیمارستان تونگجی چین» و «شرکت رابط مغز و کامپیوتر BrainCo» وابسته به دانشگاه هاروارد در حال توسعه است. پژوهشگران قصد دارند برای توان‌بخشی دستان افرادی که به دلیل سکته مغزی فلج شده‌اند، از یک سیستم پوشیدنی استفاده کنند که از سه جز اصلی تشکیل شده است. هدبند EGG (نوار مغزی) که سیگنال‌های مغز را دریافت می‌کند، بازوبندی که سیگنال‌های عصبی عضلات بازو را دریافت می‌کند و یک دستکش رباتیک.

هنگامی که بیمار سعی می‌کند با دستان خود یک عمل خاص را انجام دهد، هدبند و بازوبند سیگنال‌های همراه را تشخیص داده و اطلاعات آن‌ها را به یک کامپیوتر انتقال می‌دهند. سپس کامپیوتر با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی، الگوی سیگنال‌های دریافت شده را با پایگاه داده‌ای از حرکات دست بررسی می‌کند تا مشخص شود کدام حرکت با الگوی خاص مطابقت دارد. سپس دستکش فعال شده و دست را بر اساس عمل مورد نظر فرد حرکت می‌دهد.

به عقیده دانشمندان آموزش با این روش، به تدریج مسیرهای عصبی آسیب دیده‌ای که دستگاه پوشیدنی روی آن قرار می‌گیرد را بازسازی می‌کند و در نهایت بیمار قادر خواهد بود تا دست یا سایر اندام‌های خود را بدون نیاز به این سیستم حرکت دهد.

آن‌ها امیدوارند که نسخه اولیه این سیستم با تمرکز روی دست، طی پنج سال آینده در دسترس قرار بگیرد. در آن مرحله دستگاه باید بتواند حداقل هشت نوع حرکت دست را با دقت بیش از ۹۰ درصد شناسایی کند. علاوه بر این، باید در کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه واکنش نشان دهد.

یکی از محققان این پروژه عنوان می‌کند: «هدف این پروژه توسعه یک ربات توانبخشی سکته مغزی با کاربرد آسان، قابل اعتماد و مقرون به صرفه است که باعث بهبود اثر توان‌بخشی بازماندگان سکته مغزی شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی