ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تحولات عجیب بازار قطعات یدکی؛ چینی‌ها چراغ خودروهای ایرانی را کپی می‌کنند

اخیرا فروش قطعات غیر اصلی و تقلبی در بازار لوازم‌ یدکی خودرو، توسط برخی دلالان و سودجویان افزایش یافته و تبدیل به یکی از معضلات این حوزه شده است. این افراد بدون توجه به خسارت‌های ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

اخیرا فروش قطعات غیر اصلی و تقلبی در بازار لوازم‌ یدکی خودرو، توسط برخی دلالان و سودجویان افزایش یافته و تبدیل به یکی از معضلات این حوزه شده است. این افراد بدون توجه به خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ ناپذیر فروش قطعات تقلبی، به‌ راحتی این لوازم یدکی را با قیمت‌های بسیار کمتر روانه بازار می‌کنند؛ قیمت‌های پایین این قطعات موجب ترغیب هموطنان برای خرید این قطعات می‌شود و جالب آنکه برخی از این قطعات توسط تجار ایرانی به صنعت گران چینی سفارش داده می شوند و به شکل کپی در بازار کشورمان عرضه شده‌اند.

یک فعال باسابقه در صنعت قطعه‌سازی و تولید چراغ خودرو گفت: «بعضی تاجران ایرانی چراغ خودروهای داخلی مانند پراید، سمند و پارس را به تولیدکنندگان چینی سفارش داده‌اند و سازندگان این کشور، مشابه چراغ ایرانی را می‌سازند و گاهی حتی برند روی چراغ را نیز بر روی کالا شبیه سازی می‌کنند. چراغ‌های چینی بسیار بی‌کیفیت هستند اما با قیمت‌های بسیار رقابتی وارد کشور می‌شوند.»

چراغ خودروهای ایرانی

در مواردی قطعات چراغ را با قیمت‌های بسیار نازل وارد ایران می‌کنند و این قطعه را در کارگاه‌های زیر زمینی سر هم و چراغ تولید می‌کنند. این در حالی است که چراغ باید از استانداردها و کیفیت  لازم برخوردار باشد چراکه این قطعه در دسته A قرار دارد و مستقیم با جان راننده و عابر پیاده در ارتباط است.

این درحالیست که پیش از آغاز مجدد تحریم‌ها، زمانی که هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود و مشکلاتی مانند خروج شرکت‌ها از ایران پیش نیامده بود، قطعه‌سازان ایرانی همکاری خوبی با این شرکت‌ها داشتند.

در واقع بیشتر قراردادهایی که شرکت‌های رنو پارس و پژو با قطعه‌سازان در ایران بسته بودند، قراردادهای همراه با انتقال لایسنس بود، برای مثال شرکتی که قرار بود چراغ‌های رنو، پژو و فولکس واگن را بسازد، تحت لیسانس ولئوی فرانسه عمل می‌کرد، اما پس از اعمال مجدد تحریم ها این دست همکاری ها متوقف شدند.

این درحالیست که در زمینه تولید چراغ خودروهایی که تاکنون در کشور تولید شده‌اند نیز مشکلی وجود نداشته است و در حال حاضر سورس‌های مختلف سازنده چراغ در ایران فعال هستند. این سورس‌ها شامل چراغ‌سازانی است که برای اولین بار در ایران چراغ را طراحی می‌کنند و می‌سازند. علاوه بر آن،  چراغ‌سازانی هم وجود دارند که چراغ‌های موجود را کپی می‌کنند و در کیفیت های مختلف به عنوان سورس‌های دوم و سوم وارد زنجیره تامین خودرو می شوند.

به نقل از قطعه نیوز؛ عده‌ای به دلیل نبود استانداردهای مشخص، قیمت نامناسب و … اقدام به کپی برداری از قطعه سازان مطرح می‌کنند و قطعات غیر اصل را به جای قطعه اصل می‌فروشند به همین دلیل افراد زیادی به اصل بودن قطعه و کشور سازنده آن اهمیت می‌دهند اما گاهی اوقات کپی برداری آنقدر دقیق انجام شده است که به راحتی نمی‌توان قطعه اصل و تقلبی را تشخیص داد.

گفتنی است که موضوع تولید قطعات خودروهای ایرانی توسط قطعه سازان چینی، قدمتی چند ساله دارد و حتی در این زمینه پرونده های قضایی نیز در خصوص واردات غیر مجاز قطعات کامل توسط قطعه سازان بزرگ ایرانی تشکیل شده‌است. از این رو شاید بتوان گفت که اساسا در مواردی، تولید قطعات یدکی در خاک چین ارزانتر از قطعات ساخت ایران تمام می‌شود و همین مساله نیز زمینه فعالیت سودجویان را فراهم می‌آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۵ تیر ۱۴۰۰

    لعنت به سازمان استاندارد که مملکت به کجا برده جالب تر این که مسولیت بی کیفیتی هیچ چیزیو هم قبول نمیکنن

  • molavy
    molavy | ۲۵ تیر ۱۴۰۰

    کاش میشد کل ماشین رو کپی کنند

  • Amir pc
    Amir pc | ۲۵ تیر ۱۴۰۰

    وقتی گرون میکنن باید فکر اینجا هم باشن

مطالب پیشنهادی