ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا بعد از دریافت واکسن کرونا کماکان لازم است ماسک بزنیم؟

طی ماه‌های اخیر و با واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان، سوال مهم این است که آیا زندگی مجددا به روال عادی خود بازمی‌گردد و می‌توانیم بدون رعایت هیچ پروتکل خاصی مثل گذشته بدون ماسک و ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

طی ماه‌های اخیر و با واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان، سوال مهم این است که آیا زندگی مجددا به روال عادی خود بازمی‌گردد و می‌توانیم بدون رعایت هیچ پروتکل خاصی مثل گذشته بدون ماسک و بدون در نظر گرفتن فاصله اجتماعی با دیگران مراودات عادی داشته باشیم؟

با شیوع گسترده ویروس کرونا، استفاده از ماسک‌ به یکی از امور واجب تبدیل شد. اما با گذشت زمان سرنوشت استفاده از ماسک در برخی نقاط دنیا بلاتکلیف ماند. تا جایی که بسیاری از افراد با روشی که از نظر خودشان درست است، برای استفاده از ماسک تصمیم گیری می‌کنند. اما روش درست و منطقی در چنین شرایطی واقعا چه تصمیمی است؟

اوایل سال ۲۰۲۰ که برخی از علائم شیوع ویروس کرونا پدیدار شد، در مورد ماسک‌های صورت سردرگمی‌هایی به وجود آمد. در همان سال و زمانی که ویروس کرونا در ایالت متحده تازه در حال شیوع پیدا کردن بود، «مراکز کنترل و پیشگیری بیماری» و «سازمان جهانی بهداشت» عنوان کرده بودند که افراد سالم نیازی به ماسک زدن ندارند و تنها زدن ماسک برای بیماران کفایت می‌کند.

در تاریخ ۳ آوریل سال ۲۰۲۰ (۱۵ فروردین ۱۳۹۹) مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) به صورت رسمی اعلام عمومی کرد که تمام آمریکایی‌ها باید از ماسک صورت پارچه‌ای استفاده کنند. در هفته‌ها و ماه‌های بعدی، ایالت‌ها، شهرها، شهرستان‌های بیشتری این استدلال را پذیرفتند که پوشیدن صورت با ماسک می‌تواند بر انتقال ویروس کرونا تاثیرگذار بوده و آن را کاهش دهد. زمانی که استفاده از ماسک به یک امر عادی تبدیل شد و ماسک‌های جراحی به طور گسترده در دسترس عموم افراد قرار گرفتند، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری نیز استفاده از دو ماسک به صورت همزمان را پیشنهاد کرد.

اکنون از زمان شیوع ویروس کرونا بیشتر افراد واکسیناسیون خود را انجام داده‌اند و در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اعلام کرد که افراد واکسینه شده در بیشتر موارد نیازی به استفاده از ماسک ندارند. از آن زمان تاکنون توصیه‌های CDC درباره عدم استفاده از ماسک مورد بحث قرار گرفته و سردرگمی‌های جدیدی را به وجود آورده است.

وضعیت واکسیناسیون و ماسک‌ها

طبق گفته CDC افراد کاملا واکسینه شده می‌توانند با خیال راحت در داخل و خارج از منزل خود بدون ماسک حضور داشته باشند، زیرا در برابر ویروس کرونا محافظت می‌شوند و احتمال انتقال بیماری از آن‌ها به دیگران نیز بسیار کم است. با این وجود افرادی که واکسینه نشده‌اند هنوز در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند و باید از ماسک استفاده کنند. در حقیقت بیش از ۹۷ درصد از افراد بستری شده به دلیل ویروس کرونا افراد واکسینه نشده هستند و بیش از ۹۹ درصد مرگ‌ها نیز به آن‌ها مربوط می‌شود.

دکتر «راچل والنسکی» مدیر CDC در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود گفت که بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در حال تبدیل شدن به «یک بیماری همه‌گیر برای افراد واکسینه نشده» است.

اما این جمله را بسیاری از افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند به زبان می‌آورند:«من واکسن زده‌ام، چرا هنوز در برخی مکان‌ها باید از ماسک استفاده کنم؟»

اما نکته مهم این است که همه افراد، بدون توجه به اینکه واکسینه شده‌اند یا خیر، در مکان‌های عمومی مانند هواپیما، مراکز مراقبت‌های بهداشتی، وسایل حمل و نقل عمومی و هر مکان دیگری لازم است از ماسک صورت استفاده کنند.

همچنین پس از شیوع گونه دلتا کرونا که بسیار قابل انتقال است توصیه می‌شود همه افراد چه در داخل و خارج از خانه ماسک بزنند. جالب است بدانید که در برخی مناطق ایالات متحده مانند لس آنجلس پس از شیوع گونه جدید ویروس کرونا، استفاده از ماسک در داخل و خارج از خانه را برای افراد واکسینه شده و واکسینه نشده ضروری اعلام کرده است.

آیا ماسک‌های صورت در برابر گونه دلتا موثر هستند؟

ماسک‌های صورت

گونه دلتا ویروس کرونا سریع‌تر و راحت‌تر انتقال پیدا می‌کند و به طور بالقوه منجر به بیماری شدیدتری می‌شود. بنابراین استفاده از ماسک نقش بسیار مهمی در کاهش سرعت انتقال این ویروس دارند. «اسکات گوتلیب» رئیس سابق سازمان غذا و دارو به CBS گفت: «کیفیت ماسک با گونه‌ای مانند دلتا که شدت انتقال بیشتری دارد، تغییراتی ایجاد می‌کند. بنابراین استفاده از ماسک‌های N95 حتی برای افرادی که واکسینه شده‌اند بسیار مهم است.»

سردرگمی اصلی درباره استفاده از ماسک زمانی به وجود آمد که مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کردند افراد واکسینه شده همچنان باید برای احتیاط بیشتر از ماسک‌ استفاده کنند. این موضوع برخلاف توصیه CDC بود که گفته بود افراد واکسینه شده نیازی به استفاده از ماسک ندارند.

البته باید به این نکته مهم توجه داشت که این دو سازمان خدمات خود را برای جمعیت‌های مختلفی ارائه می‌کنند. در واقع CDC یک آژانس فدرال زیر مجموعه وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده و به صورت کلی بر ایالات متحده تمرکز دارد اما WHO یک آژانس بین‌المللی است و شرایط تمام کره زمین را در نظر می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی