ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نوشیدن بیش از اندازه قهوه می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را ۵۳ درصد افزایش دهد

در حالی که بسیاری از افراد عادت دارند در طول روز از یک یا دو فنجان قهوه لذت ببرند، تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که وجود مقدار زیادی از این مواد در بدن به صورت روزانه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

در حالی که بسیاری از افراد عادت دارند در طول روز از یک یا دو فنجان قهوه لذت ببرند، تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که وجود مقدار زیادی از این مواد در بدن به صورت روزانه در بلندمدت می‌تواند باعث کاهش حجم مغز و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل شود.

برای انجام این تحقیق بزرگ و طولانی مدت، از داده‌های مربوط به بیش از ۱۷ هزار شرکت‌کننده بین ۳۷ تا ۷۳ سال استفاده شد و برخی معیارهای مختلف سلامت و سبک زندگی آن‌ها مانند مصرف قهوه‌، حجم مغز و بیماری‌ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند افرادی که روزانه شش فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند، ۵۳ درصد بیشتر از کسانی که حداکثر از یک یا دو فنجان استفاده می‌کنند، در خطر زوال عقل هستند.

قهوه زوال عقل

«کیتی فام»، متخصص اپیدمیولوژیک دانشگاه استرالیای جنوبی عنوان می‌کند:

«قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان محسوب می‌شود. با وجود اینکه مصرف جهانی این نوشیدنی بیش از ۹ میلیارد کیلوگرم در سال است، بهتر است پیامدهای بالقوه آن را نیز شناسایی و درک کنیم.»

اکنون آن‌ها پس از بررسی برخی متغیرها مانند جنسیت، سن و بیماری‌های طولانی مدت شرکت‌کنندگان، رابطه بین نوشیدن قهوه بیشتر و حجم کلی مغز و همچنین افزایش خطر ابتلا به زوال عقل را مشخص کرده‌اند. البته این تحقیق نشان نمی‌دهد که کوچک شدن مغز به دنبال نوشیدن قهوه منجر به چه مشکلی در آینده خواهد شد.

«با احتساب تمام تغییر‌های احتمالی، ما به صورت کلی متوجه‌ شده‌ایم که مصرف بیش از اندازه قهوه به طور قابل توجهی با کاهش حجم مغز مرتبط است و ممکن است شما را در معرض خطر‌ بیماری‌های مغزی مانند زوال عقل و سکته مغزی قرار دهد.»

هنوز دلیل وقوع چنین اتفاقی مشخص نشده ولی تاکنون تحقیقات زیادی در مورد نحوه تعامل کافئین و قهوه با سلول‌های مغزی انجام شده است. این امکان وجود دارد که نحوه اتصال کافئین به گیرنده‌های آدنوزین مغز یکی راه‌های بروز این تغییرات باشد یا به صورت مستقیم از تاثیر قهوه بر سایر قسمت‌های بدن مانند سیستم قلبی عروقی ایجاد شود. پژوهش اخیر در ژورنال «Nutritional Neuroscience» منتشر شده است.

البته به صورت کلی نمی‌توان قهوه را نوشیدنی بد و مضر عنوان کرد، زیرا محققان سلامت پیش از این عنوان کرده‌اند که قهوه مکملی جادویی و مفید برای ورزشکاران محسوب می‌شود و از بوییدن آن به عنوان یک روش ساده برای تشخیص ابتلا به کرونا یاد شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی