ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

آیا گونه دلتا کرونا افراد را بیمارتر می‌کند؟

در ماه‌های اخیر گونه دلتا کرونا در صدر اخبار قرار گرفته و باعث مرگ و بستری شدن شمار بالایی از افراد در سراسر جهان شده. با وجود اینکه می‌دانیم این سویه کووید-۱۹ با سرعت بالاتری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

در ماه‌های اخیر گونه دلتا کرونا در صدر اخبار قرار گرفته و باعث مرگ و بستری شدن شمار بالایی از افراد در سراسر جهان شده. با وجود اینکه می‌دانیم این سویه کووید-۱۹ با سرعت بالاتری نسبت به گذشته میان افراد شیوع پیدا می‌کند، اما آیا در صورت ابتلا به این گونه وضعیت بدتری را تجربه می‌کنیم و بیمارتر می‌شویم؟

چند روز پیش بود که گزارش داخلی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) به اینترنت راه پیدا کرد که طبق آن، دلتا احتمالا انسان‌ها را بیش از گونه‌های قبلی بیمارتر می‌کند و شدت آن بیشتر است. CDC چنین نتیجه‌گیری را با توجه سه پژوهش صورت گرفته در کانادا، سنگاپور و اسکاتلند مطرح کرده که طبق آن‌ها، افرادی که به گونه دلتا مبتلا شده‌اند، نسبت به سویه‌های قبلی بیشتر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

اما حالا رویترز برای بررسی این موضوع با کارشناسان این حوزه مصاحبه کرده تا ببیند چنین نتیجه‌گیری در این بازه زمانی درست است یا خیر. به گفته متخصصان، جمعیت مورد بررسی در این پژوهش‌ها محدود بوده و یافته‌های تمام آن‌ها هنوز توسط کارشناسان مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است.

به گفته کارشناسان، باید خروجی این تحقیقات در جمعیت بزرگتری مورد بررسی قرار بگیرد. در این پژوهش‌ها باید بطور دقیق مشخص شود که یک گونه می‌تواند نسبت به گونه دیگری، افراد را بیمارتر و وضعیت آن‌ها را وخیم‌تر کند.

به گفته «لارنس یانگ»، ویروس شناس دانشکده پزشکی دانشگاه «وارویک» تشخیص چنین موضوعی دشوار است:

«اینکه بتوانیم افزایش شدت بیماری و سوگیری جمعیت را تشخیص دهیم، کاری دشوار است.»

علاوه بر این، پژوهشگران می‌گویند به احتمال زیاد سرعت بالای سرایت این گونه باعث شده تعداد افراد بیشتری با وضعیت وخیم به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. به گزارش CDC، این سویه سرعت شیوع بسیار بالاتری نسبت به سرماخوردگی عادی یا آنفولانزا دارد.

«شین کروتی»، ویروس شناس موسسه ایمونولوژی «La Jolla» در سن‌دیگو می‌گوید این موضوع که گونه دلتا کرونا وضعیت بیماری را بدتر می‌کند، مربوط به پژوهش اسکاتلند می‌شود. طبق این گزارش، گونه دلتا حطر بستری شدن در بیمارستان را نسبت به سویه‌های قبلی دو برابر می‌کند.

اکثر مرگ‌ها و بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها در ایالات متحده آمریکا مربوط به افرادی می‌شود که واکسن دریافت نکرده‌اند. با این وجود، افراد واکسینه شده هم شاید بدون علائم یا با علائم خفیف هم به گونه دلتا مبتلا شوند. به گفته دکتر  «گریگوری پلند»، متخصص بیماری‌های عفونی در کلینیک «Mayo» این موضوع برای اعضای خانواده چنین افرادی خطرناک است:

«آن‌ها می‌توانند چنین بیماری را به اعضای خانواده منتقل کنند یا افراد دیگر توسط آن‌ها بیمار شوند. افراد باید واکسینه شوند و همچنان ماسک بزنند تا جهان با موج دیگری از شیوع کرونا مواجه نشود.»

به گفته محققان چینی، گونه دلتا کرونا بسیار سریعتر در بدن تکثیر می‌شود و می‌تواند در مقایسه با سویه اصلی، تا ۱۰۰۰ برابر ویروس بیشتری تولید کند که باعث خطرناک شدن سویه جدید می‌شود. با این وجود، نمی‌دانیم دلتا باعث شده این افراد بیمارتر شوند یا اینکه خودشان بیماری دیگری داشته‌اند و در خروجی پژوهش تاثیر گذشته است.

برخی پزشکان به این موضوع اشاره می‌کنند که افرادی که به گونه دلتا مبتلا می‌شوند، سریعتر بیمار می‌شوند و در برخی مواقع علائم وخیم‌تری را تجربه می‌کنند. در حقیقت به نظر می‌رسد این افراد زودتر از مبتلایان به گونه‌های قبلی به اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند.

منشا کرونا

در نهایت به نظر می‌رسد با وجودی که چندین ماه است دنیا با گونه دلتا دست و پنجه نرم می‌کند، هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره شدت آن اظهارنظر کرد. اما با افزایش مبتلایان در جهان، فشار به سیستم درمانی افزایش می‌یابد و در نتیجه شمار قربانیان هم افزایش می‌یابد.

در حال حاضر بهترین راه‌حل واکسیناسیون و ادامه استفاده از ماسک است تا از گردش بیشتر ویروس پیشگیری شود. تا زمانی که کرونا در میان افراد گسترش پیدا کند، باید منتظر گونه‌های جدیدش باشیم و شاید حتی با سویه‌ای روبه‌رو شویم که به باور برخی دانشمندان بریتانیایی، واکسن‌های کنونی را بی‌اثر کند.

برای آشنایی بیشتر با گونه دلتا کرونا می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی