ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا مطالعه UFOها می‌تواند چشم‌اندازهای دانش و پیشرفت بشری را تغییر دهد؟

«آرتور سی کلارک» در کتابش، «پایان طفولیت» داستان تهاجم صلح‌آمیز بیگانگان به زمین را تعریف می‌کند که به قیمت هویت و فرهنگ منحصر به‌فرد انسان‌ها تمام می‌شود. چند وقت پیش دولت آمریکا گزارشی درباره UFOها ...

رضا زارع‌پور
نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

«آرتور سی کلارک» در کتابش، «پایان طفولیت» داستان تهاجم صلح‌آمیز بیگانگان به زمین را تعریف می‌کند که به قیمت هویت و فرهنگ منحصر به‌فرد انسان‌ها تمام می‌شود. چند وقت پیش دولت آمریکا گزارشی درباره UFOها منتشر کرد که البته این گزارش توضیحی درباره آن‌ها ارائه نکرد، چرا که به گفته مقامات اطلاعات کافی درباره آن‌ها وجود ندارد.

به احتمال زیاد این اشیاء گزارش شده توضیحی زمینی و روزمره دارند، اما ما نیاز به شواهد بیشتری داریم تا اطمینان حاصل کنیم. اگر این UFOها واقعا تکنولوژی‌های بیگانگان باشند، به احتمال زیاد رباتیک خواهند بود؛ تجهیزاتی خودگردان که دستورالعمل گونه‌های هوشمند فرازمینی را دنبال می‌کنند. آن‌ها حتی می‌توانند دستگاه‌های خودجایگزین (self-replicating machines) باشند که «جان فون نویمان» (John von Neumann) همه‌چیزدان آن‌ها را پیش‌بینی کرده بود.

تکنولوژی فعلی ما در مقیاس زمانی سالانه به طور نمایی تکامل پیدا می‌کند. دستگاه‌هایی که امروز استفاده می‌کنیم، یک قرن پیش کاملا غیر ممکن به نظر می‌رسیدند (جمله‌ مشهور کلارک: «هر تکنولوژی که به اندازه کافی پیشرفته باشد، از جادو قابل تمییز نیست»). اتصال جهانی به وای فای و اینترنت انقلابی در رفتار انسان‌ها در دهه‌های اخیر ایجاد کردند و انتظار می‌رود هوش مصنوعی، رباتیک و مهندسی ژنتیک نیز در دهه‌های آینده چنین کاری کنند. از آنجا که بسیاری از ستاره‌ها دهه‌ها قبل از خورشید متولد شده‌اند، قابل تصور است که تمدن‌های تکنولوژیکی که در اطراف آن‌ها شکل گرفته‌اند، نسبت به ما زمان بیشتری برای توسعه علم و تکنولوژی خود داشته‌اند و تجهیزاتی ساخته‌اند که نشانگر آینده ما هستند، اما در حال حاضر حکم جادو را برای ما دارند. این تجهیزات می‌توانند چنان پیشرفته باشند که برای ما مانند تقریبی از خدا به نظر برسند. وقتی ما با این تکنولوژی روبرو شویم، حکم کودکانی را خواهیم داشت که نمی‌توانند به طور کامل اعمال بزرگ‌ترها را درک کنند.

این احتمال که UFOهای پنتاگون ساخته انسان باشند با شناسایی رفتاری که نمی‌توان آن را با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های ما اجرا کرد رد می‌شود. ما محدودیت‌های تکنولوژیکی خود را می‌دانیم، چرا که هر پیشرفتی که از این محدودیت‌ها فراتر رود، مزایای تجاری و نظامی زیادی خواهد داشت و در بازار کالاهای مصرفی یا نظامی به چشم خواهد خورد.

علی‌رغم این‌ها، احتمالا بسیاری از مردم این گزارش را نادیده بگیرند و به فعالیت‌های روزمره خود بپردازند. در پاسخ به اینکه انسان‌ها تا چه زمانی می توانند زندگی هوشمند فرازمینی را نادیده بگیرند، پاسخ من این خواهد بود که «آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که برای همیشه در این مورد ناآگاه بمانند. آن‌ها می‌توانند از پذیرش حقیقتی که نفس‌شان را پایین می‌آورد سر باز زنند؛ مثل این ایده ساده که ما هوشمندترین گونه‌ها در کهکشان راه شیری نیستیم.»

اما واقعیت به این که ما آن را نادیده بگیریم یا نه اهمیتی نمی‌دهد. ما اگر روی پنجره‌های خود پرده بکشیم و همسایه‌هایمان را نادیده بگیریم، وجود داشتن آن‌ها تغییر نمی‌کند. پنتاگون به داده‌هایی بسیار بیشتر از آنچه برای عموم منتشر می‌کند دسترسی دارد. گزارش دولت آمریکا توضیحی برای UFOها ارائه نکرده، اما طبیعت آن‌ها نیازمند مطالعه بیشتر است. در نتیجه این فرصتی مناسب برای جامعه علمی است تا با جمع‌آوری داده‌های بیشتر در یک محیط کنترل شده و با استفاده از بهترین ابزارها و کامپیوترها به بررسی دقیق‌تر UFOها بپردازد. داده‌های جدید را می‌توان با ابزارهای اندازه‌گیری بسیار دقیق‌تر از ابزارهای داده‌های گذشته جمع‌آوری کرد.

یک تحقیق علمی به‌روز که شواهدی قابل تکرار برای مشاهده UFOها ارائه دهد و معمای طبیعت آن‌ها را حل کند، می‌تواند قدرت علم را در پاسخ دادن به سوالاتی که برای عامه مردم جذابیت دارد، نشان دهد. یافتن پاسخ‌های قطعی بر اساس داده‌های در دسترس اعتماد مردم به دانشی که بر پایه شواهد است را افزایش می‌دهد. در حال حاضر، معمای UFOها و در مرکز آن جمع‌بندی گزارش پنتاگون باعث گمانه‌زنی‌های بی‌پایه و اساس می‌شود. یک تحقیق علمی قاطع می‌تواند در زدودن این مه نقش بزرگی ایفا کند.

ابزار مورد نیاز احتمالا شامل پیشرفته‌ترین دوربین‌های موجود روی تلسکوپ‌های با میدان دید وسیع برای اسکن کردن آسمان باشد. جریان داده‌ها با یک کامپیوتر پیشرفته پردازش می‌شود که تنها داده‌های متغیرهای اساسی را ذخیره می‌کند. فوکوس روی پدیده‌های هوایی نزدیک به سطح زمین با رصدهای نجومی اجرام دوردست تفاوت دارد؛ برای مثال با رصد LSST در رصدخانه ورا سی. رابین (Vera C. Rubin Observatory).

جدا از این که منشا UFOها زمینی یا فرازمینی است، ما با مطاله علمی آن‌ها چیزهایی جدید و علمی یاد می‌گیریم و این نه تنها طبیعت فیزیکی آن‌ها، بلکه معنی وجودی آن‌ها، نیت آن‌هایی که این اشیاء را ساخته‌اند، است که برای ما جذاب خواهد بود. یک UFO با منشا فرازمینی می‌تواند این ترس را در انسان‌ها برانگیزد که بیگانگان پشت آن موجوداتی بدخواه خواهند بود، همانطور که استیون هاوکینگ باور داشت، اما آن‌ها می‌توانند خیرخواه هم باشند. درست مثل داستان پایان طفولیت، آن‌ها می‌توانند برای ما مانند والدینی باشند که فرزندان جوان خود را پرورش می‌دهند. این امید وجود دارد که وقتی زمان آن فرا رسد، ما بفهمیم که نیت این موجودات هوشمندانه و خوب است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • itookan
    itookan | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

    آره. به خصوص که الان پلدین‌ها با مالتیگلوبها دارن متحد میشن که زمین رو نابود کنن. اتفاقا اونا از طالبان حمایت کردن که اینطور سریع افغانستان رو گرفت.

  • mahdi89
    mahdi89 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

    عالی لطفا مطالب ببشتری درمورد ufo بزارید

مطالب پیشنهادی