ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رشد طرح‌های فروش فوق‌العاده
قیمت و شرایط فروش خودرو

قوانین پیش فروش خودرو به نفع خریداران تغییر کرد

شورای رقابت در جلسه امروز خود و پس از کشمکش های فراوان بین خریداران خودرو و خودروسازان که به خصوص در ماجرا پیش فروش سایپا شاهین رخ داده بود٬ سرانجام تصمیم به اصلاح قوانین پیش ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

شورای رقابت در جلسه امروز خود و پس از کشمکش های فراوان بین خریداران خودرو و خودروسازان که به خصوص در ماجرا پیش فروش سایپا شاهین رخ داده بود٬ سرانجام تصمیم به اصلاح قوانین پیش فروش خودرو گرفت.

بر اساسا این مصوبه تازه چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در اینصورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.

به عبارت ساده تر در خصوص خودرویی مانند شاهین مشتریان در گام نخست با فرض مالکیت ۵۰ درصدی خودرو اقدام به پرداخت ۸۰ میلیون تومان کرده بودند و سایپا در نهایت تصمیم گرفت قیمت تمام شده خودرو را به بیش از ۲۶۰ میلیون تومان (براساس مصوبه شورای رقابت‌)‌ افزایش دهد و ما به التفاوت این دو رقم را از مشتریان دریافت کرد که با اعتراض وسیع ایشان مواجه شد اما براساس این قانون تازه چنین کاری مجاز نیست و مبلغ اولیه به عنوانی بخشی از قیمت خودرو لحاظ شده و مشمول افزایش قیمت ناشی از تورم نمی‌شود.

همچنین براساس قانون تازه حالا دیگر پیش فروش خودروهایی با قیمت نامشخص (مانند آنچه در خصوص شاهین و تارا روی داد) دیگر مجاز نخواهد بود و خودروسازان تنها پس از مشخص شدن قیمت نهایی خودرو مجاز به ارایه شرایط پیش فروش هستند.

افزایش ۲۰۰ درصدی تیراژ‌خودروهای عرضه شده در طرح‌های فروش ۱۴۰۰

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی خودروسازان حکایت از آن دارد که عرضه خودرو از طریق اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده در طی ۵ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

ایران‌خودرو و سایپا در طی ۵ ماه ابتدایی سال گذشته ۳ طرح فروش فوق‌العاده را برگزار کرده و در مجموع ۴۴ هزار دستگاه خودرو را راهی جاده‌های کشورمان کرده‌اند. این در حالی است که از ابتدای امسال ۸ طرح فروش فوق‌العاده از سوی این دو خودروساز برگزار شده و بیش از ۱۴۱ هزار خودرو نیز در بازار عرضه شده است.

هرچند نباید این نکته را نیز فراموش کرد که سبد محصولاتی که در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان در طی نزدیک به یک سال و نیم گذشته عرضه شده با گذر زمان تغییر کرده است. سال گذشته خودروسازان بیشتر تمرکز خود را روی عرضه محصولات پرتیراژ قرار دادند اما در طرح‌های فوق‌العاده‌ای که در سال جدید برگزار شده، کفه ترازو به سمت فروش محصولات کم‌تیراژ نظیر خانواده دنا توربو یا کوییک آر یا پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای و امثال این موارد سنگینی می‌کند.

این تغییر باعث شده تا دسترسی عموم خریداران به خودروهای پرطرفدار و نسبتا ارزان قیمتی نظیر خانواده تیبا و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کاهش یابد که این امر به افزایش قیمت چنین خودروهایی در بازار منجر شده است.

بررسی آمارهای فروش ایران‌خودرو و سایپا در طرح‌های فروش فوق‌العاده؛ رشدی ۲۲۰ درصدی

بررسی آمارهای فروش ایران‌خودرو نشان می‌دهد که این خودروساز در طی ۵ ماه ابتدایی سال گذشته ۲ طرح فروش فوق‌العاده را اجرایی کرده و از این طریق نیز ۲۹ هزار دستگاه خودرو را راهی بازار خودرو کشورمان کرده است. این در حالی است که از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ۶ طرح فروش فوق‌العاده از سوی ایران‌خودرو اعلام و در مجموع ۹۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسیده است. با این اوصاف عرضه خودرو از طریق فروش فوق‌العاده از سوی ایران‌خودرویی‌ها در سال جاری به نسبت سال گذشته رشدی بیش از ۲۱۹ درصدی را به خود دیده است.

سایپا نیز در دو مرحله فروش فوق‌العاده خود در سال جاری در مجموع ۴۹ هزار دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را در بازار عرضه کرده است. این در حالی است که این خودروساز در ۵ ماه ابتدایی سال گذشته تنها یک طرح فروش‌ فوق‌العاده را اجرا کرده و در این طرح نیز ۱۵ هزار دستگاه خودرو را به فروش رسانده است. مقایسه دو آمار مذکور حکایت از یک رشد ۲۲۶ درصدی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    بی شرف های دزد جیب مردم رو خالی کردن حالا برای جذاب تر کردن بازارشون با قوانین بازی می کنن و ادای ادم ها خوب و در میارن

مطالب پیشنهادی