ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امواج رادیویی عجیبی از مرکز کهکشان راه شیری اخترشناسان را سردرگم کرده است

اخیرا اخترشناسان امواج رادیویی تکرارشونده عجیبی از مرکز کهکشان راه شیری دریافت کرده‌اند که با سایر امواجی که تا امروز تشخیص داده شده‌اند، متفاوتند. این منبع بسیار پرانرژی، در طیف رادیویی کاملا مشخص است. رفتار ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

اخیرا اخترشناسان امواج رادیویی تکرارشونده عجیبی از مرکز کهکشان راه شیری دریافت کرده‌اند که با سایر امواجی که تا امروز تشخیص داده شده‌اند، متفاوتند. این منبع بسیار پرانرژی، در طیف رادیویی کاملا مشخص است. رفتار این منبع به گونه‌ای است که شاید برای هفته‌ها روشن به نظر برسد، اما در یک روز ناپدید شود.

این رفتار مثل سایر اجرام آسمانی شناخته شده نیست و ممکن است منجمان گونه جدیدی از این اجرام را با تصاویر رادیویی کشف کرده باشند. این جرم در جستجویی آسمانی بین بهار ۲۰۱۹ تا تابستان ۲۰۲۰ با رادیو تلسکوپ ASKAP در استرالیا کشف شده است. در این بازه زمانی، این جرم ۱۳ بار ثبت شده و بیش از چند هفته روشن باقی نمانده است.

محققان برای اینکه از وجود این جرم مطمئن شوند، تلاش کردند تا این داده‌ها را با سایر تلسکوپ‌هایی مثل رصدخانه پرتوی ایکس چاندرا تطابق دهند. اما موفق نشدند و این منبع نور به کلی ناپدید شد و از خود هیچ شواهد اضافه‌ای در هیچ طول موج دیگری باقی نگذاشت.

تصویر ناسا از تپ‌اختر مرکز سحابی خرچنگ

مطالعات گذشته نشان داد که ستارگانی با جرم کم به طور دوره‌ای امواج رادیویی از خود منتشر می‌کنند، اما معمولا در این پروسه امواج پرتوی ایکس هم تولید می‌کنند. به همین دلیل این جرم جدید نمی‌تواند ستاره باشد. ستارگان مرده مثل تپ‌اخترها و مگنتارها هم نمی‌توانند این پدیده را توجیه کنند. تپ‌اخترها پرتوهای رادیویی بسیار قوی از خود منتشر می‌کنند که از زمین هم رد می‌شود و علاوه بر این، دوره تناوب مشخصی در مقیاس چندین ساعت و نه چند هفته دارند. مگنتارها که ستاره‌های نوترونی مغناطیسی هستند هم همیشه امواجی در پتوی ایکس از خود نشر می‌کنند.

تنها احتمال نزدیکی که وجود دارد، گروهی از اجرام آسمانی به نام «موج رادیویی زودگذر در مرکز کهکشان» یا به اختصار GCRT است. این اجرام در نزدیکی مرکز کهکشان در طیف رادیویی روشن و پس از چند ساعت خاموش می‌شوند.

تاکنون تنها سه مورد از این اجرام کشف شده‌اند که همه آن‌ها به نسبت این جرم جدید در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری روشن و خاموش می‌شدند. با این حال در مواردی چنین درخشش‌های طولانی مدتی نیز ثبت شده‌اند. ممکن است این جرم جدید در گروه GCRTها قرار بگیرد، اما این تنها چیزی است که با جستجوهای بعدی مشخص می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی