ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی گوشی تاشو سامسونگ گلکسی زد فولد ۳

سری گلکسی زد فولد با وجود این که در تمام نسل‌های قبلی از نظر طراحی جای بهبود داشته اما یکی از هیجان‌انگیزترین گوشی‌های بازار است. گلکسی زد فولد ۳ یا به قول برخی گلکسی زی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

سری گلکسی زد فولد با وجود این که در تمام نسل‌های قبلی از نظر طراحی جای بهبود داشته اما یکی از هیجان‌انگیزترین گوشی‌های بازار است. گلکسی زد فولد ۳ یا به قول برخی گلکسی زی فولد ۳ جدیدترین گوشی تاشو سامسونگ است که به خوبی تلاش کرده نقص‌های نسل قبلی را برطرف کند و در عین حال با پیشرفت‌های متعدد، باز هم هیجان انگیزتر از قبل باشد. در این مطلب قصد داریم این گوشی خاص را بررسی کنیم.

گلگسی زد فولد ۳ از نظر ظاهری بسیار شبیه به نسل قبل به نظر می‌رسد اما پیشرفت‌های متعددی نسبت به زد فولد ۲ داشته است. زی فولد ۳ از نظر نمایشگر، بدنه و لولا مقاوم‌تر شده، با قلم اس‌پن سازگار است، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی دارد و برای اولین بار در بین تمامی گوشی‌های تاشو بازار (به همراه گلکسی زد فلیپ ۳) به خوبی در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کند.

گلکسی زد فولد ۳ نسل سوم از سری فولد محسوب می‌شود؛ البته اگر نسخه اولیه از این سری را در نظر نگیریم. سری فولد سامسونگ حالا پس از عرضه در چند نسل، دیگر یک پروژه آزمایشی نیست و سامسونگ به آن به عنوان یکی از محصولات مهم خود نگاه می‌کند و قصد دارد هر سال یک مدل جدید از سری زد فولد را رونمایی کند. یکی از نکات مهمی که در مراسم رونمایی از گلکسی زد فولد ۳ شاهد بودیم عدم معرفی یک گوشی از سری گلکسی نوت بود. ظاهرا سامسونگ در جایگزین کردن سری فولد با نوت جدی است و این جدیت به حدی رسیده که حتی تلاش کرده قلم اس‌پن را به شکلی نصفه و نیمه به گلکسی زد فولد ۳ بیاورد. اما همین موضوع باعث شده سری زد فولد با وجود تمام پیشرفت‌ها در یک بحران هویت گرفتار شود و حداقل در نسل فعلی، جایگزینی شایسته برای سری نوت نباشد. از دلایل این موضوع، فقدان مکانی برای قرار دادن قلم و البته فروش جداگانه اس‌پن است. با این حال می‌توان گفت که حالا سری فولد بیش از هر زمان دیگری به سری نوت نزدیک شده است.

مشخصات گلکسی زد فولد ۳

  • نمایشگر داخلی ۷.۶ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۲۲۰۸ در ۱۷۶۸ پیکسل (تراکم ۳۷۴ پیکسل در اینچ) با پشتیبانی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و +HDR10
  • نمایشگر بیرونی ۶.۲ اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۲۲۶۸ در ۸۳۲ پیکسل (تراکم ۳۸۷ پیکسل در اینچ) با پشتیبانی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز
  • چیپست اسنپدراگون ۵G 888
  • ترکیب رم و حافظه داخلی ۱۲/۲۵۶ (مدل مورد بررسی) و ۱۲/۵۱۲ گیگابایت
  • گواهینامه IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه
  • ظرفیت باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ وات، شارژ بیسیم ۱۰ وات و شارژ بیسیم معکوس ۴.۵ وات
  • جنس بدنه ترکیبی از آلومینیوم و شیشه
  • وزن ۲۷۱ گرم
  • ابعاد ۱۵۸.۲ در ۱۲۸.۱ میلی‌متر و با ضخامت ۶.۴ میلی‌متر در حالت باز و ۱۵۸.۲ در ۶۷.۱ و با ضخامت بین ۱۴.۴ تا ۱۶.۰ میلی‌متر در حالت بسته
  • اندروید ۱۱ با پوسته One UI 3.1.1
  • پشتیبانی از شبکه ۵G
  • رنگ‌های مشکی،‌ سبز و نقره‌ای (مدل مورد بررسی)
  • قیمت پایه ۱۷۹۹ دلار

سامسونگ در جعبه گوشی تنها کابل دو سر USB-C،‌ ابزار بیرون آوردن سیم‌کارت و تعدادی دفترچه قرار داده و خبری از شارژر یا هدفون نیست. البته در برخی از کشورها، باندل خاصی از گلکسی زد فولد ۳ به همراه یک کیس، اس‌پن فولد ادیشن و یک شارژر ۲۵ واتی وایرلس به فروش می‌رسد.

طراحی

بررسی گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ در سه رنگ مشکی،‌ سبز و نقره‌ای تولید شده. ما مدل نقره‌ای را در اختیار داریم که البته در حقیقت آن‌قدرها هم نقره‌ای نیست و گاه به طلایی و گاه به برنزی تمایل دارد. فریم اطراف که حسگر اثر انگشت را هم در خود جای داده کمی به طلایی تمایل دارد. لولا هم با وجود این که به همان رنگ است ولی کمی براق‌تر به نظر می‌رسد. در قاب مات پشتی بازتاب‌هایی از طلایی و گاه برنزی به چشم می‌خورد اما تغییرات رنگ بازتاب با وجود زیبایی، چندان زیاد نیست و جلب توجه نمی‌کند. در مجموع ترکیب رنگی که سامسونگ برای این موبایل به کار برده زیبا و چشم نوازند.

گلکسی زد فولد ۳ از نظر ظاهری آن‌قدر شبیه به فولد ۲ است که اگر تفاوت چینش دوربین‌های پشتی بیرون زده را در نظر نگیریم، احتمالا در اولین نگاه نمی‌توانید آنها را از هم تشخیص دهید. از نظر ابعاد هم گلکسی زد فولد ۳ بسیار نزدیک به نسل قبل است ولی در عوض با ۱۱ گرم کاهش،‌ وزنش به ۲۷۱ گرم رسیده است.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

زمانی که گلکسی زد فولد ۳ بسته است، کوچک‌تر بودن بخش لولا و کاهش فاصله بین دو نمایشگر در مقایسه با نسل قبل تا حدودی به چشم می‌آید؛‌ البته اگر دو گوشی را کنار هم بگذارید. لولای گلکسی زد فولد ۳ همچنان مشابه قبل همان حس لذت بخش باز و بستن را القا می‌کند و در عین حال در هر زاویه‌ای به خوبی قرار می‌گیرد. لولا همچنین هیچگونه لقی ندارد و به نظر می‌رسد در استفاده طولانی مدت هم با چنین مشکلی مواجه نشود.

نمایشگر بیرونی یا به قول سامسونگ «کاور دیسپلی»، از نظر ابعاد به میزان بسیار کمی بزرگ‌تر از نسل قبل شده و حالا این نمایشگر هم در کنار نمایشگر داخلی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. نمایشگر داخلی اما با وجود ابعاد مشابه، یک تغییر مهم را تجربه کرده. در حالی که در گلکسی زد فولد ۲، کره‌ای‌ها دوربین را در حفره نمایشگر قرار داده بودند اما گلکسی زد فولد ۳ فاقد حفره است و در عوض دوربین به زیر نمایشگر رفته. این طراحی، موجب شده نمایشگر یکپارچه به نظر برسد که در نگاه اول خوشایند است. ولی مشکل راهکار سامسونگ این است که در بسیاری از شرایط، به ویژه در پس زمینه سفید رنگ، دوربین سلفی به چشمتان می‌آید.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های گلکسی زد فولد ۳، بهره‌مندی از گواهینامه استاندارد IPX8 برای اولین بار در یک گوشی تاشو (به همراه گلکسی زد فلیپ ۳) است که به لطف آن، گوشی در مقابل نفوذ آب تا عمق ۱.۵ متری و به مدت نیم ساعت مقاومت می‌کند. سامسونگ در این زمینه نوآوری زیادی داشته و در بخش لولا از روغن مقاوم در برابر آب، چسب‌های نواری، واشرها و اجزای مقاوم در برابر خوردگی استفاده کرده تا مقاومت گوشی افزایش یابد. البته هنوز هم گرد و خاک بزرگ‌ترین دشمن لولا و نمایشگر است و گلگسی زد فولد ۳ از این نظر مقاوم طراحی نشده است.

نمایشگر بیرونی با شیشه گوریلا گلس ویکتس پوشانده شده و علاوه بر این سامسونگ یک لایه محافظ پلاستیکی بسیار نازک روی آن چسبانده است. این لایه در مقایسه با بسیاری از لایه‌های محافظ دیگر گوشی‌ها حسی نزدیکتر به شیشه دارد و البته به سادگی‌ می‌توانید آن را جدا کنید. البته پیشنهاد می‌کنم بگذارید این لایه در جای خود باقی بماند؛ چون در استفاده چند هفته‌ای متوجه شدم هنگامی که گوشی را در حالت باز شده و از سمت کاور دیسپلی روی سطح می‌گذارید، لبه‌های لایه محافظ به وضوح ساییده می‌شود و اگر آن را جدا کنید احتمالا به مرور شیشه نمایشگر هم خش خواهد افتاد.

مقاومت گلکسی زد فولد ۳ البته به این موارد محدود نشده. سامسونگ همچنین در لولا و فریم از آلیاژ خاصی از آلومینیوم به نام «آلومینیوم آرمور» استفاده کرده که از آلومینیوم ۷۰۰۰ مورد استفاده در صنایع هوا فضا هم مستحکم‌تر است و به این ترتیب این گوشی تاشو یکی از مقاوم‌ترین فریم‌ها بین تمامی گوشی‌‌های موجود در بازار را دارد.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

نمایشگر داخلی اما با لایه‌ای از پلاستیک پوشانده شده که احتمالا نباید آن را جدا کنید. در گلکسی زد فولد ۳،‌ لمس این لایه حسی مشابه فولد ۲ دارد و همچنان آن حسی که لمس شیشه می‌دهد را القا نمی‌کند. با این حال در مقایسه با اولین نسل‌های گوشی‌های تاشو حسی بهتر دارد و به شیشه نزدیک‌تر شده است.

متاسفانه هنوز هم مشابه نسل‌های قبلی، لایه روی نمایشگر داخلی مستعد جذب گرد و خاک و چربی دست است. اگر به این موضوع حساس هستید بهتر است همیشه یک دستمال مناسب برای تمیز کردن به همراه داشته باشید و البته باید دقت زیادی به خرج دهید تا نمایشگر آسیب نبیند.

سامسونگ مقاومت نمایشگر داخلی را تا ۸۰ درصد افزایش داده تا هم خیال کاربران را تا حدودی راحت‌تر کند و هم امکان سازگاری با قلم اس‌پن فراهم شود. با این حال هنوز امکان استفاده از قلم اس‌پن سایر گوشی‌های سامسونگ روی نمایشگر داخلی گلکسی زد فولد ۳ وجود ندارد و این قلم‌ها ممکن است به نمایشگر آسیب بزنند. به همین دلیل سامسونگ قلم‌های ویژه‌ای را طراحی کرده که نوک آن گردتر است و به صورت فنری به داخل می‌رود تا از آسیب رساندن به نمایشگر جلوگیری شود.

به طور خلاصه اگر بخواهیم از نظر طراحی مقایسه‌ای با نسل قبل داشته باشیم باید بگوییم که تفاوت‌ها بسیار کم هستند و سامسونگ بیشتر تمرکز خود را روی بهبود مقاومت گوشی گذاشته و چندان به تغییر جزئیات طراحی ظاهری وارد نشده است. در مجموع طراحی گلکسی زد فولد ۳ خوش ساخت و با کیفیت است ولی به دلیل ضخامت و وزن بالا همچنان با یک گوشی تاشو ایده‌آل فاصله زیادی دارد و حتی آن قدر ضخیم است که در بیشتر هولدرهای مخصوص خودرو قرار نمی‌گیرد.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

پشتیبانی از اس‌پن (تنها برای نمایشگر داخلی) یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های جدید سری فولد است که حتی می‌تواند برخی از کاربران سری گلکسی نوت یا تبلت‌‌های این کمپانی را به زد فولد ۳ جذب کند. سامسونگ برای گلکسی زد فولد ۳ دو مدل قلم را در نظر گرفته: اس‌پن فولد ادیشن و اس‌پن پرو. ولی متاسفانه در بیشتر کشورها هیچ کدام از آنها را در جعبه قرار نداده و اگر نیاز به آن داشته باشید باید ۵۰ دلار برای اس‌پن فولد ادیشن و ۱۰۰ دلار برای اس‌پن پرو دست به جیب شوید. سامسونگ همچنین قلم اس‌پن را در اختیار ما قرار نداده و به همین دلیل کار با اس‌پن روی این گوشی را تجربه نکردم.

اما بگذارید کمی از شباهت‌ها و تفاوت‌های دو قلم بگویم. هر دو قلم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقایسه با اس‌پن‌های قبلی، سر گردتری دارند و نوک آنها با فشرده شدن،‌ به نرمی به داخل می‌رود تا به نمایشگر تاشو آسیب وارد نکند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دو قلم، ابعاد آنها است. اس‌پن فولد ادیشن باریک‌تر و کوتاه‌تر طراحی شده در حالی که اس‌پن پرو به دلیل اندازه بزرگتر،‌ شباهت بیشتری به خودکارهای معمولی دارد. طبیعتا وزن مدل پرو هم دو برابر مدل دیگر است (۶.۷ در برابر ۱۳.۸ گرم). اما تفاوت مهم دیگری این است که اس‌پن فولد ادیشت تنها از ایر کامند (دستورات مبتنی بر فشردن کلید روی قلم) پشتیبانی می‌کند ولی اس‌پن پرو به لطف مجهز شدن به بلوتوث و باتری داخلی، از ایر اکشن‌ها (دستورات حرکتی قلم) نیز پشتیبانی می‌کند.

اس‌پن پرو از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود و با کلید ویژه روی آن می‌توان به سادگی قلم را با دو دستگاه استفاده و بین آنها سوییچ کرد. اس‌پن پرو همچنین با بسیاری از دیگر دستگاه‌های سامسونگ سازگاری دارد ولی اس‌پن فولد ادیشن تنها برای گلکسی زد فولد ۳ طراحی شده است.

نمایشگر

بررسی گلکسی زد فولد ۳

نمایشگر اصلی گلکسی زد فولد ۳ حداقل روی کاغذ مشابه فولد ۲ است و رزولوشن ۱۷۶۸ در ۲۲۰۸ پیکسل را نمایش می‌دهد و به طور مشابه نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی دارد. نسبت این نمایشگر ۲۲.۵ به ۱۸ یعنی در حدود ۴ به ۳ است که ابعادی مناسب برای کار کردن ولی متفاوت با بیشتر تبلت‌های اندرویدی محسوب می‌شود. البته برای تماشای ویدیوهای عریض، بخش زیادی از بالا و پایین نمایشگر مشکی باقی می‌ماند. همچنین گاه حین بازی،‌ دسترسی به بالاهای نمایشگر چندان ساده نیست.

نمایشگر این گوشی در مقایسه با قبل یک تغییر مهم را هم تجربه کرده و آن لایه محافظ مقاوم‌تر از قبل است. تفاوت دیگر که به چشم می‌آید،‌ کاهش اندک حاشیه‌ها است که موجب شده این نمایشگر در مقایسه با قبل کمی بزرگ‌تر به نظر برسد که البته در واقعیت این طور نیست. همان طور که اشاره کردم سامسونگ همچنین در گلکسی زد فولد ۳ دوربین سلفی داخل حفره نمایشگر را کنار گذاشته و به سراغ دوربین زیر نمایشگر رفته است. در واقع گلکسی زد فولد ۳ اولین گوشی تاشو با دوربین زیر نمایشگر است و در بین تمامی گوشی‌‌های دیگر سامسونگ هم اولین با این تکنولوژی به حساب می‌آید.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

یکی از مشکلات این دوربین این است که در اوایل کار با موبایل، بیشتر مواقع متوجه حضورش در نمایشگر می‌شوید. در تنظیمات گوشی هم فعلا گزینه‌ای برای مشکی کردن حاشیه بالایی وجود ندارد و به همین دلیل مجبور می‌شوید با این موضوع کنار بیایید. با این حال ابعاد دوربین در مقایسه با نمایشگر بزرگ، در حدی کوچک است که معمولا در بازی‌ها حواستان را پرت نمی‌کند و متوجه‌ش نمی‌شوید و حتی به مرور به آن عادت می‌کنید؛ چون در هر حال از حفره دوربین وسط نمایشگر کمتر به چشم می‌آید.

طراحی دوربین زیر نمایشگر برای سامسونگ چالش بزرگی بوده؛ چون هم باید نمایشگر به گونه‌ای طراحی شود که امکان رساندن نور کافی به حسگر دوربین فراهم باشد و هم نمایشگر در بخش روی دوربین باید به اندازه کافی پیکسل داشته باشد که بتواند به درستی تصاویر را نمایش دهد. تراکم پیکسلی در بخش روی دوربین به طور محسوسی پایین‌تر است، چون سامسونگ مجبور شده تعادل بین حفظ کیفیت نمایشگر و نیز حفظ کیفیت نور دریافتی توسط سنسور دوربین را برقرار کند. البته معایب این تکنولوژی نشان می‌دهد که هنوز با حالت ایده‌آل فاصله دارد و در آینده هم باید تراکم پیکسلی نمایشگر تاشو در بخش روی دوربین بیشتر شود و هم کیفیت دوربین‌ سلفی زیر نمایشگر (حداقل در زیر نمایشگر گوشی‌های تاشو) بهبود پیدا کند.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

در گلکسی زد فولد ۳ هم مشابه دیگر نمایشگرهای تاشو، اگر از برخی زوایا به نمایشگر نگاه کنید،‌ خط تای میانی به چشم می‌آید. علاوه بر این زمانی که نمایشگر را لمس می‌کنید، همین خط تا خوردگی باعث می‌شود حس لمس یکپارچه‌ای نداشته باشید. ولی پس از مدتی،‌ در بیشتر شرایط، این تا خوردگی هم از دیدتان مخفی می‌شود و به آن عادت می‌کنید ولی متاسفانه حس لمس آن برای من هیچ وقت طبیعی نشد.

مورد دیگری که تجربه کار با نمایشگر اصلی را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد به سوایپ از لبه‌های چپ و راست نمایشگر، یعنی دقیقا در دو طرف خط تا خوردگی مرتبط است. سامسونگ در این لبه‌ها قطعات محافظ نمایشگر تیزی را تعبیه کرده که موجب می‌شود سوایپ از لبه‌‌ها حس خوشایندی نداشته باشد.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

از نظر کیفیت رنگ، نمایشگر داخلی عملکرد بسیار خوبی دارد و رنگ‌ها بسیار زنده و شاداب هستند. روشنایی نمایشگر هم حالا در مقایسه با قبل حدود ۳۰ درصد بهبود یافته و حتی در زیر نور خورشید هم محتوا به راحتی دیده می‌شود. حداکثر روشنایی این نمایشگر در حالت دستی به حدود ۴۹۰ نیت می‌رسد و زمانی که روشنایی خودکار را انتخاب کنید، در زیر نور شدید به مقدار بسیار عالی بیش از ۹۲۰ نیت افزایش می‌یابد. ولی هنگامی که حتی کمی با زاویه به نمایشگر نگاه می‌کنید روشنایی به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند و رنگ‌ها هم کمی به هم می‌ریزد. این موضوع به خصوص در زمان که نمایشگر را کمی خم کرده‌‌اید و روی میز گذاشته‌اید کاملا به چشم می‌آید.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

نمایشگر بیرونی یا به قول سامسونگ کاور دیسپلی در مقایسه با نسل قبل کمی بلند‌تر شده و رزولوشن کمی متفاوتی دارد. اما مهم‌ترین تفاوت، این است که حالا مشابه نمایشگر داخلی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و از نظر روان بودن رابط کاربری، تجربه‌ای مشابه نمایشگر داخلی را برایتان رقم می‌زند. روشنایی این نمایشگر در مقایسه با نسل قبل کمی بهبود یافته و بسیار بالا است. میزان روشنایی در حالت دستی به حدود ۴۸۰ و در حالت خودکار به میزان عالی ۱۰۰۰ نیت می‌رسد. از دیگر مزایای گلکسی زد فولد ۳ باید به هماهنگی بسیار خوب روشنایی هر دو نمایشگر اشاره کرد که در حالت خودکار، در تمامی شرایط نوری بسیار نزدیک به هم تنظیم می‌شوند.

اما بلندی بیش از حد کاور دیسپلی (با نسبت بسیار کشیده ۲۴.۵ به ۹) و باریکی بیش از حد آن موجب شده کار با آن چندان راحت نباشد. به عنوان مثال کلیدهای کیبورد روی نمایشگر بسیار کوچک هستند و به همین دلیل تایپ با آن چندان ساده نیست. علاوه بر این دسترسی به گوشه‌های بالای نمایشگر چندان راحت نیست و از تماشای ویدیو روی آن هم نمی‌توان لذت برد.

گلکسی زد فولد ۳ برای تنظیم رنگ‌های نمایشگر در مقایسه با برخی از پرچمداران دیگر از جمله شیائومی می ۱۱ (بررسی دیجیاتو) گزینه‌های چندانی در اختیارتان قرار نمی‌دهد و تنها می‌توانید ۲ گزینه کلی Vivid برای نمایش رنگ‌ها با اشباع بیشتر و Natural را انتخاب کنید. تنها تنظیمات کمی پیشرفته‌تر با انتخاب گزینه Vivid در دسترس هستند که تنظیم ساده وایت بالانس یا تنظیم بر اساس رنگ‌های قرمز و سبز و آبی را شامل می‌شوند. با این حال کیفیت رنگ‌های هر دو نمایشگر بسیار بالا و حتی بسیار نزدیک به هم است و در حالت Natural فضای رنگی sRGB را در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای تنظیم نرخ رفرش دو گزینه قابل انتخاب است. یک گزینه «Standard» است که نرخ رفرش را به ۶۰ هرتز محدود می‌کند. اگر گزینه دیگر یعنی حالت «Adaptive‌» را انتخاب کنید، بسته به شرایط، نرخ رفرش بین ۶۰، ۹۶، ۱۲۰ و گاه ۴۸ هرتز تنظیم می‌شود. مثلا زمانی که در رابط کاربری جابجا می‌شوید یا بازی‌ها را اجرا می‌کنید، نرخ رفرش روی ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌شود ولی هنگامی که هیچ کاری در رابط کاربری گوشی انجام نمی‌دهید، به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. در برخی شرایط معدود از جمله در بخش‌هایی از لاک اسکرین هم نرخ روی ۹۶ هرتز تنظیم می‌شود.

گلکسی زد فولد ۳ برای تنظیم خودکار نرخ رفرش، در برخی شرایط از جمله تماشای ویدیو،‌ بسیار باهوش و پیشرفته عمل می‌کند. مثلا زمانی که در یوتوب یک ویدیو با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه را تماشا می‌کنید،‌ نرخ رفرش روی ۶۰ هرتز تنظیم می‌شود. ولی اگر سرعت پخش یک ویدیوی ۶۰ فریم بر ثانیه را روی دو برابر (یعنی ۱۲۰ فریم بر ثانیه) تنظیم کنید، به طور خودکار به ۱۲۰ هرتز سوییچ‌ می‌شود. حتی اگر نرخ فریم یک ویدیو، ۲۴ یا ۲۵ فریم بر ثانیه باشد، نرخ رفرش به ۴۸ هرتز کاهش می‌یابد.

در مجموع در مورد نمایشگر باید گفت که کیفیت هر دو عالی است و به ویژه از نظر کیفیت رنگ و میزان روشنایی، هر دو بسیار نزدیک به هم هستند.

رابط کاربری

بررسی گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ با اندروید ۱۱ و پوسته One UI 3.1.1 همراه شده است. این پوسته تفاوت چندانی با نسخه قبلی یعنی ۳.۱ ندارد اما سامسونگ بخش‌هایی از رابط کاربری را به طور خاص برای جدیدترین گوشی‌های تاشو خود یعنی گلکسی زد فلیپ ۳ و گلکسی زد فولد ۳ بهینه کرده و حتی برخی از تنظیمات اندروید،‌ برای دو نمایشگر متفاوت است. به عنوان مثال گزینه‌های چینش اپ‌ها،‌ تصاویر پس زمینه و حتی میان‌برهای اپ‌ها،‌ به طور جداگانه برای هر نمایشگر قابل تنظیم هستند.

در کنار تمامی این تغییرات مفید، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های رابط کاربری گلکسی زد فولد ۳ به بخش مالتی تسکینگ برای اجرای چندین برنامه در کنار هم در نمایشگر داخلی مرتبط است. گوشی تاشو سامسونگ همچنین به اج پنل مجهز شده که مشابه دیگر پرچمداران سامسونگ،‌ با سوایپ کردن آن از گوشه نمایشگر،‌ امکان دسترسی سریع به اپ‌ها،‌ لیست مخاطبین،‌ ویجت‌ها و بسیاری از قابلیت‌های دیگر را فراهم می‌کند. اما حالا اج پنل یک ویژگی دیگر هم دارد. اگر اج پنل را فعال کرده باشید، زمانی که از نمایشگر داخلی استفاده می‌کنید، می‌توانید به سادگی اپلیکیشن‌‌های مورد نیاز خود را از این بخش به سمت وسط نمایشگر بکشید تا در کنار دیگر اپ‌ها اجرا شود.

در تصاویر بالا، رابط کاربری و برخی از تنظیمات خاص گلکسی زد فولد ۳ را می‌بینید. در تصویر سوم که برنامه‌‌های در حال اجرا را نشان می‌دهد، مشاهده می‌کنید که اپلیکیشن دیجیاتو با ۹۰ درجه چرخش بین برنامه‌ها قرار گرفته، چون پیش از این اپ را در نمایشگر بیرونی اجرا کرده بودم و سپس با باز کردن نمایشگر و رفتن به صفحه اپ‌های در حال اجرا این مشکل پیش آمد. این مشکل برای بسیاری از اپلیکیشن‌ها پیش می‌آید و احتمالا می‌رود با ارائه یک آپدیت نرم‌افزاری از طرف سامسونگ قابل رفع باشد.

همچنین می‌توانید چیدمان پنجره‌های اپ‌های مورد علاقه خود را ذخیره کنید و برای دسترسی سریع‌تر به اج پنل انتقال دهید و مشابه تصویر بالا، ماشین حساب و گالری را در یک چهارم صفحه و اپلیکیشن دیجیاتو را در نیمه سمت چپ اجرا کنید. رابط کاربری همچنین امکان تغییر ابعاد هر پنجره اپلیکیشن را می‌دهد و در عین حال می‌توانید با لمس یک گزینه در وسط تصویر، مکان پنجره‌ها را با هم عوض کنید.

قابلیت‌ چند وظیفه‌گی گلکسی زد فولد ۳ بسیار مفید و جذاب است و بدون هیچ‌گونه مشکل یا لگ اجرا می‌شود. بزرگ بودن نمایشگر داخلی موجب شده این قابلیت بسیار کاربردی‌تر از ویژگی مشابه در گوشی‌های دیگر سامسونگ باشد. همچنین باید اشاره کنم که مشابه این قابلیت قرار است با آیپد او اس ۱۵ به آیپد هم بیاید.

به نظر می‌رسد بسیاری از توسعه دهندگان،‌ اپلیکیشن‌های خود را برای اجرا در حالت چند پنجره‌ای و با امکان تغییر سایز پنجره‌ها بهینه نکرده‌اند. اما سامسونگ فکر این موضوع را هم کرده و در تنظیمات،‌ در قسمت Labs، گزینه‌ای به نام «Multi window for all app» را در نظر گرفته تا تمامی اپلیکیشن‌ها امکان اجرا در این حالت را داشته باشند. در چند هفته‌ای که با گوشی کار کردم، تمامی اپلیکیشن‌ها به درستی و بدون مشکل در حالت چند پنجره اجرا شدند اما احتمال می‌رود برخی از اپ‌ها از جمله برای پخش ویدیو برای اجرای صحیح در این شرایط بهینه نشده باشند. با این حال تلاش سامسونگ برای اجرای اپ‌های مختلف در چند پنجره ستودنی است.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

از آنجایی که برخی از اپلیکیشن‌ها از جمله اینستاگرام و توییتر، در حالت عمودی نمایشگر داخلی به طور تمام صفحه اجرا نمی‌شوند،‌ در تنظیمات Labs‌ همچینین گزینه‌ای به نام «Customize app aspect ratios» برای تنظیم اجرا در نسبت نمایشگر خاص این گوشی در نظر گرفته شده است تا چنین مشکلاتی را رفع کند.

امکانات مالتی تسکینگ گلکسی زد فلیپ ۳ به همین موارد محدود نمی‌شود. با قابلیت «Pop-up view» می‌توانید حتی روی ۳ اپلیکیشن که در حالت چند پنجره‌ای اجرا شده‌اند، تا ۵ اپلیکیشن دیگر را در پنجره‌‌های کوچکتر شناور روی صفحه به طور همزمان اجرا کنید. به عبارت دیگر، گلکسی زد فولد ۳،‌ به طور همزمان امکان اجرای مجموعا ۸ پنجره در کنار یا روی هم را دارد. این پنجره‌های شناور هم امکان بزرگ و کوچک شدن و جابجایی در صفحه را دارند. گلکسی زد فولد ۳ همچنین از سامسونگ DeX برای اتصال بیسیم یا باسیم به مانیتور یا تلویزیون پشتیبانی می‌کند تا بتوانید تجربه‌ای مشابه یک سیستم دسکتاپ را داشته باشید.

یکی از قابلیت‌‌‌‌های جالب دیگر «Flex Mode» است که امکان بهره بردن اپلیکیشن‌ها از حالت نیمه باز نمایشگر داخلی را فراهم می‌کند. البته متاسفانه فعلا اپلیکیشن‌های سازگار با این قابلیت تنها محدود به تعدادی انگشت شمار از جمله یوتوب،‌ گوگل Duo و نیز اپ‌های ویژه خود سامسونگ از جمله گالری، ویدیو پلیر، ماشین حساب و دوربین هستند و امیدوارم در آینده سامسونگ و توسعه‌دهندگان ثالث، تلاش بیشتری برای سازگار کردن اپ‌های متنوع با این ویژگی داشته باشند. با اجرای هر یک از این اپلیکیشن‌ها، نمایشگر اصلی به دو بخش تقسیم می‌شود و برخی از کنترل‌ها در نیمه پایینی قرار می‌گیرند. این قابلیت به ویژه در زمانی به کار می‌آید که گوشی را روی میز قرار داده‌اید و می‌خواهید فیلم ببینید، عکس بگیرید یا در گالری به گشت و گذار مشغول شوید. به عنوان مثال در اپلیکشین گالری، در نیمه بالایی، عکس‌ها و ویدیوها نمایش داده می‌شوند و از نیمه پایینی می‌توانید به سادگی روی عکس‌ها زوم کنید یا بین آنها جابجا شوید. عکس‌های بالا، اجرای دو اپلیکیشن دوربین و گالری را در حالت فلکس مود نمایش می‌دهند.

به طور پیش فرض اگر یک اپلیکیشن را روی نمایشگر داخلی اجرا کرده باشید و سپس با بستن گوشی به سراغ کاور اسکرین بروید، دیگر شاهد ادامه اجرای آن اپلیکیشن نیستید و به صفحه هوم هدایت می‌شوید. برای رفع این مشکل،‌ در تنظیمات،‌ گزینه‌ای به نام «Continue apps on cover screen» در نظر گرفته شده که امکان ادامه اجرای یک اپلیکیشن از نمایشگر داخلی به کاور اسکرین را فراهم می‌کند و می‌توانید انتخاب کنید که کدام اپلیکیشن‌ها با بستن نمایشگر، روی کاور اسکرین ادامه پیدا کنند. البته اگر از ابتدا اپلیکیشن را روی نمایشگر خارجی اجرا کرده باشید،‌ با باز کردن نمایشگر اصلی، مجددا اپلیکیشن نمایش داده می‌شود و نیاز به لمس کردن دوباره آیکون آن نیست.

در مجموع در مورد رابط کاربری گلکسی زد فولد ۳ باید گفت که تا جای ممکن برای اجرا روی دو نمایشگر بهینه شده و همچنین سامسونگ به خوبی از پتانسیل نمایشگر بزرگ داخلی بهره برده است. برخی کمبودها یا نقص‌هایی هم که در رابط کاربری به چشم می‌خورد، عمدتا مربوط به سازگار نبودن اپلیکیشن‌ها برای اجرا روی این ابعاد نمایشگرها، یا عدم سازگاری با امکانات مالتی تسکینگ است.

سخت‌افزار

بررسی گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ به لطف چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ یک پرچمدار به روز و قدرتمند است. سامسونگ همچنین ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی را برای این مدل در نظر گرفته است. گوشی تاشو سامسونگ در هر شرایطی تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌‌ها را بسیار روان و بدون هر گونه لگ اجرا می‌کند.

ترکیب هسته‌های پردازشی اسنپدارگون ۸۸۸ شامل ۳ خوشه و در مجموع ۸ هسته با ترکیب زیر هستند:

  • یک هسته Kryo 680 Prime بر اساس طراحی کورتکس X1 با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز برای وظایف سنگین
  • ۳ هسته Kryo 680 Gold بر اساس طراحی کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز برای وظایف متوسط
  • ۴ هسته Kryo 680 Silver بر اساس طراحی کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز برای وظایف سبک‌تر

هسته‌های پردزاشی چیپست نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ تا ۲۵ درصد قوی‌تر عمل می‌کنند و از نظر مصرف انرژی بهینه شده‌اند. پردازش‌های گرافیکی هم بر عهده پردازشگر آدرنو ۶۶۰ است که در مقایسه با نسل قبل (آدرنو ۶۵۰) تا ۳۵ درصد عملکرد بهتری دارد. از دیگر قابلیت‌‌های اسنپدراگون ۸۸۸ باید به مجهز شدن به موتور هوش مصنوعی جدید هگزاگون ۷۸۰، پردازشگر تصویر جدید و مودم X60 با پشتیبانی از ۵G و LTE و پشتیبانی از وای‌فای ۶ اشاره کرد.

مطابق روال معمول دیجیاتو برای سنجش کارایی چیپست، بنچمارک‌های آنتوتو ۸ و ۹، پی‌سی‌مارک، گیک‌بنچ و تری‌دی‌مارک را اجرا کردم. در ادامه نتیجه بنچمارک‌ها را مشاهده می‌کنید:

همان طور که از بنچمارک‌ها مشخص است گلکسی زد فولد ۳ با این که قدرتی در حد یک پرچمدار دارد اما به طور محسوسی ضعیف‌تر از سایر گوشی‌ها با چیپست مشابه عمل می‌کند. به عنوان مثال شیائومی می ۱۱ (بررسی دیجیاتو) تقریبا در همه بخش‌ها از زد فولد ۳ قوی‌تر ظاهر شده. البته کارایی ضعیف‌تر، بی دلیل هم نیست. پیش از این در بررسی شیائومی می ۱۱ گفته بودیم که این گوشی حین اجرای بنچمارک‌ها و برخی از بازی‌ها آنقدر داغ می‌شود که عملا استفاده از آن در این شرایط مشکل است.

اما سامسونگ تصمیم گرفته با کاهش کارایی چیپست از چنین مشکلی جلوگیری کند و به عقیده من این کار تصمیم درستی بوده؛ چون در عمل تفاوت کارایی در بازی‌‌ها و اپلیکیشن‌‌ها چندان محسوس نیست و این موضوع تنها در بنچمارک‌‌ها خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این حین اجرای بازی‌ها و بنچمارک‌ها،‌ گلکسی زد فولد ۳ به میزان کمی گرم می‌شود؛ نه در حدی که آزار دهنده باشد یا کار با گوشی را برایتان سخت کند.

برای این که کارایی گوشی را بیشتر محک بزنم بازی‌‌های مختلف را با بالاترین رزولوشن و بالاترین تنظیمات گرافیکی و در نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز اجرا کردم.

  • کال آو دوتی موبایل با بالاترین کیفیت گرافیک یعنی Very High و نیز انتخاب روشن کردن تمامی تنظیمات دیگر از جمله Anti-Aliasing و تنظیم بالاترین نرخ فریم در بازی (Max) تنها روی نرخ ۶۰ هرتز قفل است اما با کیفیت بسیار بالا و بدون کوچکترین لگ اجرا می‌شود.
  • پابجی موبایل را در دو حالت اجرا کردم؛‌ در حالت HDR و تنظیم بالاترین نرخ فریم (اکستریم) و نیز حالت گرافیک بالاتر (اولترا اچ‌دی) اما با نرخ فریم یک پله پایین‌تر از قبل (اولترا). در هر دو حالت بازی روان و بدون لگ اجرا می‌شود و نرخ رفرش روی ۱۲۰ هرتز است. ولی بازی با نرخی کمتر از ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. نکته جالب این که به علت ابعاد بزرگ نمایشگر داخلی و در عین حال خوش دست بودن گوشی، از این بازی در گلکسی زد فولد ۳ لذت بسیاری بردم که قابل مقایسه با هیچ یک از گوشی‌‌های دیگری که تاکنون با آنها کار کرده‌ام نیست. البته برخی از تبلت‌های قدرتمند هم تجربه مشابهی را در اختیارتان می‌گذارند.
  • بازی شدو فایت آرنا با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و روان و بدون لگ اجرا می‌شود اما نرخ فریم بر ثانیه کمتر از ۱۲۰ و در حدود ۶۰ است.
  • ریل ریسینگ ۳ هم با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و بسیار روان و بدون لگ اجرا می‌شود ولی نرخ فریم بر ثانیه از ۶۰ فراتر نمی‌رود.
  • گنشین ایمپکت که یک بازی با گرافیک سنگین است تنها روی حالت ۶۰ هرتز و البته روان و بدون لگ اجرا می‌شود.
  • دد تریگر ۲ که از بازی‌هایی است که به طور رسمی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و پیش از این روی گلکسی زد فلیپ ۳ با چیپست مشابه هم با همین نرخ و نیز میزان فریم بر ثانیه بسیار بالا اجرا شده بود، روی این گوشی به ۶۰ هرتز محدود است و البته بسیار روان اجرا می‌شود. در کمال تعجب در تنظیمات این بازی در زد فولد ۳ امکان انتخاب ۱۲۰ هرتز وجود ندارد. احتمالا می‌رود این موضوع به بازی مرتبط باشد و در آینده با ارائه یک آپدیت از سوی توسعه‌دهنده رفع شود.
  • آسفالت ۹ با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز اجرا شد اما نرخ فریم در حدود ۶۰ بود. با این حال هیچ‌گونه لگ یا کندی یا افت فریم را شاهد نبودم.

در گلکسی زد فولد ۳،‌ به ویژه حین بازی یا تماشای ویدیو، نحوه در دست گرفتن گوشی مهم است. با نمایشگر داخلی و در حالت افقی، در دو جهت می‌توانید گوشی را در دستتان نگه دارید. یک حالت این است که بخشی که کاور اسکرین در آن قرار گرفته را در دست بگیرید. در این حالت، تعادل گوشی بسیار خوب است چون قسمت سنگین‌تر گوشی در دستتان قرار گرفته؛‌ اما در عوض معمولا دست‌ها جلوی اسپیکرهای استریو را می‌گیرند و کیفیت و حجم صدا به میزان محسوسی کاهش می‌یابد. حالت دیگر این است که بخشی که دوربین‌‌های پشتی در آن قرار گرفته‌اند را در دست بگیرید. در این صورت چند دقیقه طول می‌کشد تا بتوانید به کمی سنگین‌تر بودن بخش بالایی عادت کنید اما در عوض اسپیکرها به هیچ وجه مسدود نمی‌شوند و بازی کردن برایتان لذت‌بخش‌تر می‌شود. در کل پیشنهاد می‌کنم در صورتی که حین بازی از هدفون استفاده نمی‌کنید، حالت دوم را انتخاب نمایید.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

نکته مثبت دیگر گلکسی زد فولد ۳ اسپیکرهای بسیار با کیفیت استریو آن است که در بین بهترین گوشی‌های این روزهای بازار قرار می‌گیرد. اسپیکرها شفافیت بسیار خوبی دارند و حجم صدای آنها بسیار بلند است. البته همان طور که انتظار می‌رود صدای بیس چندان قوی نیست. صدای هر دو اسپیکر بالانس است و از نظر حجم و توان پخش فرکانس‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارد. همین موضوع موجب می‌شود در بازی‌هایی از جمله کال آو دوتی موبایل و پابجی موبایل، حتی جهت قدم‌های سایرین یا جهت شلیکی از دور دست را به خوبی تشخیص دهید.

دوربین

بررسی گلکسی زد فولد ۳

روی کاغذ دوربین‌های پشتی گلکسی زد فولد ۳ مشابه نسل قبل هستند. این مجموعه،‌ دوربین‌‌های عریض، فوق عریض و تله‌فوتو را شامل می‌شوند و به این ترتیب می‌توان گفت با یک گوشی همه کاره برای عکاسی طرف هستیم. با این حال گلکسی زد فولد ۳ از نظر دوربین‌ها در جایگاهی پایین‌تر از دیگر پرچمداران سامسونگ با دوربین‌های پیشرفته‌تر قرار می‌گیرد. در ادامه مشخصات دوربین‌های پشتی به همراه ۲ دوربین سلفی را مشاهده می‌کنید.

  • دوربین اصلی عریض ۱۲ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f1.8، حسگر ۱ به ۱.۷۶ اینچ، فاصله کانونی معادل با ۲۶ میلی‌متر،‌ لرزشگیر تصویر اپتیکال
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۲ برابری، گشودگی دیافراگم f2.4، حسگر ۱ به ۳.۶ اینچ، فاصله کانونی معادل با ۵۲ میلی‌متر،‌ لرزشگیر تصویر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f2.2، فاصله کانونی معادل با ۱۲ میلی‌متر
  • دوربین سلفی زیر نمایشگر داخلی با رزولوشن ۴ مگاپیکسل،‌ گشودگی دیافراگم f1.8
  • دوربین سلفی کاور دیسپلی با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f2.2، فاصله کانونی معادل با ۲۶ میلی‌متر

در بین مجموعه دوربین‌‌ها، تنها دوربین اصلی و دوربین تله‌فوتو امکان فوکوس خودکار را دارند و دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی با وجود اینکه روی سنسور از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند،‌ اما در این گوشی فاقد چنین قابلیتی است. البته فوکوس خودکار برای دوربین سلفی گلکسی زد فولد ۳ اهمیت چندانی هم ندارد، چون فاصله فوکوس ثابت آن به حدی مناسب تعیین شده که می‌تواند عکس‌های سلفی با کیفیت قابل قبول بگیرد.

دوربین‌های پشتی گوشی همچنین در مقایسه با نسل قبل بیرون زدگی کمتری دارند اما به دلیل وزن بالای گوشی، زمانی که گلکسی زد فولد ۳ را به صورت باز شده روی سطح صاف قرار می‌دهید یکی از گوشه‌های آن با کوچکترین ضربه لق می‌‌خورد. این لقی در زمان بسته بودن گوشی بسیار بیشتر است؛ به گونه‌ای کار با گوشی را مشکل می‌کند.

طراحی رابط کاربری دوربین گلکسی زد فولد ۳ به طور کلی مشابه دیگر گوشی‌های پرچمدار سامسونگ است. در پایین، گزینه‌های عکاسی و فیلمبرداری قرار گرفته‌اند. گزینه‌های کم مصرف از جمله پانوراما و عکاسی فوق آهسته به بخش More منتقل شده‌اند و البته اگر مایل باشید می‌توانید برخی از این موارد را به گزینه‌های اصلی پایین اپ اضافه کنید. در بالاترین بخش رابط کاربری مواردی اصلی از جمله تایمر، فلش و تنظیمات اضافه‌تر در دسترس هستند. ۳ علامت درخت هم برای انتخاب زوم بین دوربین‌های پشتی در نظر گرفته شده‌اند و اگر انگشت خود را روی آنها نگه دارید می‌توانید به میزان دلخواه بین ۰.۵ تا ۱۰ برابر زوم کنید.

هنگام استفاده از کاور دیسپلی برای عکاسی، در بالای سمت راست صفحه، گزینه‌ای به چشم می‌خورد که با لمس کردن آن، کاور دیسپلی نمای دوربین اصلی را نشان می‌دهد تا راحت‌تر بتوانید از خود سلفی بگیرید. این قابلیت خاص موجب شده گلکسی زد فولد ۳ امکان عکاسی سلفی با کیفیت‌تری نسبت به دوربین سلفی بیشتر گوشی‌های دیگر داشته باشد.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

یکی از قابلیت‌های خاص، امکان اجرای اپلیکیشن دوربین در حالت Flex Mode‌ است. به لطف این ویژگی، هنگامی که گوشی را تا حدود ۱۲۰ درجه یا بسته‌تر قرار می‌دهید،‌ در نیمه بالایی نمایشگر اصلی، نمای دوربین و در نیمه پایین تنظیمات و گزینه‌های مختلف عکاسی یا فیلم‌برداری نمایش داده می‌شود. Flex Mode در اپلیکیشن دوربین به ویژه در زمانی به کار می‌آید که می‌خواهید گوشی را روی یک سطح صاف قرار دهید و راحت‌تر عکاسی کنید.

رابط کاربری گلکسی زد فولد ۳ مشابه دیگر پرچمداران سال‌‌های اخیر سامسونگ فاقد حالت عکاسی جداگانه HDR است و در عوض در تنظیمات دوربین امکان روشن کردن گزینه‌ای برای فعال شدن خودکار HDR را دارید. HDR خودکار این موبایل عملکرد بسیار خوبی دارد و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم همیشه آن را روشن نگه دارید. از گزینه‌های دیگر در تنظیمات،‌ «Scene Optimizer» برای تشخیص خودکار صحنه توسط هوش مصنوعی و بهبود خودکار عکس‌ها است. این گزینه نیز عملکرد دقیقی دارد و در نور ضعیف، نایت مود را به طور خودکار فعال می‌کند. تمامی نمونه عکس‌هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید با فعال بودن هر دو گزینه HDR خودکار و Scene Optimizer ثبت شده‌اند.

بر خلاف زد فلیپ ۳، عکس‌های گلکسی زد فولد ۳ در مجموع کیفیتی در حد یک گوشی پرچمدار دارند و البته کمی پایین‌تر از برترین‌ها از جمله سری گلکسی اس قرار می‌گیرند. در ادامه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز را می‌بینید.

عکس‌‌های دوربین اصلی در نور روز بسیار با کیفیت هستند و با رنگ‌های زنده و شاداب ثبت می‌شوند. همچنین به لطف قابلیت HDR‌ خودکار، در بیشتر شرایط، تعادل نوری در تمام بخش‌های عکس به خوبی برقرار می‌شود. با این حال در آسمان گاه کمی نویز بیشتر است و در مجموع در رنگ آبی به میزان کمی اغراق می‌شود. عکس‌های زیر با دوربین فوق عریض و در نور مناسب گرفته شده‌اند.

کیفیت عکس‌های دوربین فوق عریض در روز قابل قبول است اما در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار این روزهای بازار شاهد کیفیت بالاتر هستیم. عکس‌های این دوربین در مقایسه با دوربین اصلی کمی سافت‌تر هستند و گستره دینامیکی و جزئیات کمتری دارند. با این حال در مجموع کیفیت خوبی دارند و کاملا قابل استفاده‌اند. اعوجاج عکس‌‌ها هم به میزان مناسبی تصحیح می‌شوند؛ یعنی با این که امکان اصلاح کامل آنها هم وجود دارد ولی به دلیل جلوگیری از کاهش بیش از حد کیفیت در گوشه‌های تصویر، سامسونگ به درستی تصمیم گرفته بخشی از اعوجاج را همچنان حفظ نماید.

دوربین تله‌فوتو مشابه دو دوربین پشتی دیگر امکان ثبت عکس‌های سلفی را دارد اما در عمل به دلیل فاصله کانونی بالاتر، چندان برای سلفی گرفتن مناسب نیست و در نهایت معمولا تنها بخشی از سرتان در کادر قرار می‌گیرد. در زیر عکس‌های ثبت شده با دوربین تله‌فوتو را می‌بینید.

عکس‌های این دوربین در روز رنگ‌ها و گستره دینامیکی خوبی دارند و نویز هم به خوبی کنترل می‌شود. در مجموع اگر نور مناسب باشد این دوربین کیفیتی بسیار نزدیک به دوربین اصلی دارد.

گلکسی زد فولد ۳ امکان زوم دیجیتال بین ۰.۶ تا ۰.۹ از طریق دوربین اولترا واید، ۱.۱ تا ۱.۹ برابر از طریق دوربین اصلی و ۲.۱ تا ۱۰ برابر از طریق دوربین تله‌فوتو را هم در اختیارتان می‌گذارد. در زیر زوم‌های نیم، یک و ۲ و ۴ و ۱۰ برابر را مشاهده می‌کنید.

دو زوم سمت راست یعنی ۴ و ۱۰ برابر با این که دیجیتال هستند اما در نور روز کیفیتی فراتر از انتظار دارند و نویز آنها هم به خوبی کنترل شده است. ولی در نور کم روی هیچ کدام از زوم‌های دیجیتال نمی‌توان حساب کرد.

به سراغ عکس‌های دوربین‌‌های پشتی در شب می‌رویم. عکس‌های زیر با دوربین اصلی گرفته شده‌اند. همان طور که اشاره کردم در تمامی شرایط، گزینه Scene Optimizer روشن است و به همین دلیل نایت مود در برخی از عکس‌‌ها به طور خودکار فعال شده است.

عکس‌‌های دوربین اصلی در نور کم همان طوری است که از یک پرچمدار انتظار می‌رود. جزئیات و شفافیت بالا است و نویز هم به خوبی کنترل می‌شود. همچنین نایت مود به موقع فعال می‌شود تا تعادل نوری عکس‌ها را برقرار کند. عکس‌های سلفی این دوربین هم کیفیتی به مراتب بالاتر از بیشتر دوربین‌های سلفی گوشی‌های دیگر دارد. عکس‌های زیر با دوربین فوق عریض گرفته شده‌اند.

دوربین فوق عریض در بین تمامی دوریبن‌‌های پشتی گلکسی زد فولد ۳ تنها دوربینی است که در نور ضعیف کیفیتی به مراتب پایین‌تر از بیشتر پرچمداران بازار دارد. عکس‌های این دوربین در نور کم، تاریک و معمولا سافت هستند و منابع نوری هم بیش از حد پر نور ثبت می‌شوند. در مجموع بهتر است روی ثبت عکس‌های شبانه با این دوربین در حالت فوتو چندان حساب نکنید.

تقریبا تمامی گوشی‌های بازار که دوربین تله‌فوتو دارند در نور بسیار ضعیف به دوربین اصلی سوییچ می‌کنند تا با کراپ کردن عکس‌‌های آن، تصاویر با کیفیت‌تری در نور کم ثبت شود. در گلکسی زد فولد ۳ نیز همین اتفاق می‌افتد و البته در مقایسه با برخی از رقبا، بسیار بیشتر به دوربین اصلی سوییچ می‌شود. عکس‌های زیر از معدود مواردی هستند که با همین دوربین ثبت شده‌اند:

دوربین تله‌فوتو در بسیاری از شرایط در شب با مشکل فوکوس مواجه می‌شود و چند ثانیه‌ای طول می‌کشد تا بتواند به فوکوس صحیح برسد. در مجموع عکس‌‌های این دوربین در شب تعریف چندانی ندارند و معمولا تاریک و با نویز زیاد ثبت می‌شوند. سایه‌ها هم کیفیت پایینی دارند ولی در عوض منابع نوری به خوبی کنترل می‌شوند. البته در آن شرایطی که گوشی به طور خودکار به دوربین اصلی سوییچ می‌شود، تصویر خروجی معمولا کیفیت بالاتری دارد.

همان طور که گفتم با فعال کردن Scene Optimizer، در حالت فوتو، نایت مود به موقع فعال می‌شود و به ویژه در دوربین اصلی، عملکرد خوبی دارد. اما در بیشتر شرایط به خصوص برای دوربین‌های فوق عریض و تله‌فوتو، گزینه عکاسی نایت مود که از بین حالت‌های اصلی عکاسی قابل انتخاب است،‌ بهتر جواب می‌دهد و پیشنهاد می‌کنم در نور ضعیف برای این دو دوربین تا جای ممکن از این حالت عکاسی استفاده کنید. در ادامه مقایسه‌ای بین یک عکس حالت فوتو دوربین اصلی (با فعال بودن Scene Optimizer) و یک عکس گزینه نایت مود را مشاهده می‌کنید:

با این که در نایت مود، رنگ عکس کمی به گرمی متمایل شده اما تعادل نوری بسیار بهبود یافته است. البته باید اشاره کنم که مشکل تمایل به گرمی تنها گاهی اوقات در گزینه نایت مود‌ دوربین اصلی پیش می‌آید. در ادامه، سایر عکس‌های گزینه نایت مود دوربین اصلی را مشاهده می‌کنید:

گزینه نایت مود در دوربین فوق عریض تفاوت‌های چشم‌گیری را رقم می‌زند. عکس‌های زیر به ترتیب با حالت فوتو و سپس با نایت مود گرفته شده‌اند:

همان طور که در عکس‌‌های بالا هم مشخص است، سایه‌ها به خوبی در عکس دوم بهبود داده شده‌اند و البته این بار هم رنگ‌ها کمی به گرمی متمایل شده‌اند. عکس‌‌‌های زیر هم در حالت نایت مود با دوربین فوق عریض گرفته شده‌اند.

در عکس‌‌های بالا هم مشابه عکس‌های حالت فوتو در دوربین فوق عریض همچنان خطاهای نوری به چشم می‌خورد ولی در مجموع این عکس‌ها در مقایسه با حالت فوتو بهبود قابل توجهی دارند و حتی بر خلاف حالت فوتو، حالا کاملا قابل استفاده هستند.

در زیر مقایسه‌ای بین عکس حالت فوتو و نایت مود توسط دوربین تله‌فوتو را مشاهده می‌کنید:

همان طور که در این تصویر هم مشخص است، گزینه نایت مود به خوبی سایه‌ها و بخش‌های پر نور را متعادل کرده است. عکس‌های زیر هم با دوربین تله‌فوتو و در حالت نایت مود ثبت شده‌اند:

اما به سراغ ۲ دوربین سلفی برویم. دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی (روی کاور اسکرین) در نور روز کیفیت خوبی دارد و عکس‌ها شارپ هستند. در شب، منابع نوری به طور قابل قبولی کنترل می‌شوند و جزئیات مناسب است ولی عکس‌ها در مجموع سافت‌تر می‌شوند. عکس‌های زیر با دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی گرفته شده‌اند.

دوربین سلفی کاور اسکرین همچنین امکان ثبت عکس‌های نایت مود را دارد. عکس‌های زیر در این حالت گرفته شده‌اند

عکس‌های نایت مود این دوربین بیشتر تمرکز خود را روی بهبود نور چهره می‌گذارند و عملکرد خوبی دارند. در مجموع برای این دوربین نیز استفاده از حالت عکاسی نایت مود را پیشنهاد می‌کنم.

بررسی گلکسی زد فولد ۳

دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر در نور روز کیفیت قابل قبولی دارد و در شب هر چیزی به جز چهره، به شدت سافت می‌شود. همچنین در عکس‌ها، منابع نوری هم بیش از حد پر نور و بسیار پر خطا هستند. از آنجایی که کیفیت این دوربین نسبت به دوربین سلفی کاور اسکرین و دوربین‌‌های پشتی بسیار پایین‌تر است بهتر است تا جای ممکن به سراغ استفاده از آن نروید و تنها برای تماس تصویری به آن دلخوش باشید. این دوربین همچنین امکان استفاده از نایت مود و ثبت عکس‌های پرتره را ندارد. عکس‌‌‌های زیر با دوربین سلفی زیر نمایشگر ثبت شده‌اند.

همان طور که در بسیاری از این عکس‌ها هم مشخص است پیکسل‌های LED نمایشگر، بخشی از نور دریافت شده از سوژه‌ها را منحرف می‌کنند و به همین دلیل شکل مربعی یا دایره‌ای پیکسل‌ها در بخش‌های پر نور عکس به راحتی به چشم می‌آید.

در مجموع بهترین دوربین برای گرفتن سلفی، دوربین اصلی پشتی است و پیشنهاد می‌کنم به ویژه در نور کم تا حد امکان از این دوربین برای ثبت سلفی استفاده کنید.

گلکسی زد فولد ۳ همچنین می‌تواند با دوربین اصلی و سلفی کاور اسکرین عکس‌‌های پرتره بگیرد. در ادامه عکس‌های پرتره دوربین اصلی را می‌بینید.

عکس‌‌های پرتره زیر هم با دوربین سلفی کاور اسکرین گرفته شده‌اند:

پرتره‌های هر دو دوربین کیفیت بسیار خوب و در حد پرچمداران دارند ولی اگر تلاش کنید گوشی را به چالش بکشید، موفق می‌شوید و گاه گلکسی زد فولد ۳ در تشخیص مرزها یا عمق‌ها با خطا مواجه می‌شود.

گلکسی زد فولد ۳ امکان فیلم‌برداری 8K را ندارد اما می‌تواند با دوربین اصلی با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند یا ویدیوهای فوق آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه و با رزولوشن 720p بگیرد. علاوه بر این لرزشگیر تصویر اپتیکال امکان فعال شدن در ویدیوهای صحنه آهسته و نیز 1080p را دارد.

در مجموع در مورد کیفیت عکاسی گلکسی زد فولد ۳ باید گفت که بسیار خوب و در حد بسیاری از پرچمداران این روزهای بازار است ولی در مقایسه با مد‌ل‌‌هایی از جمله سری گلکسی اس سامسونگ،‌ سری پیکسل گوگل یا آیفون ۱۲ کارایی به مراتب پایین‌تری دارد.

باتری و شارژ

بررسی گلکسی زد فولد ۳

باتری گلکسی زد فولد ۳ در مقایسه با نسل قبل کاهشی ۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را تجربه کرده و حالا به ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسیده است. در این روزها که گوشی‌هایی با نمایشگرهای کوچکتر از نمایشگر اصلی گلکسی زد فولد ۳،‌ باتری پر ظرفیت‌تری دارند، این ظرفیت ناامید کننده است. در تست سنگین پی‌سی‌مارک با روشنایی نمایشگر ۵۰ درصدی، وای‌فای روشن، استفاده از نمایشگر اصلی و تنظیم نمایشگر روی ۱۲۰ هرتز، گلکسی زد فولد ۳ تنها ۷ ساعت و ۱۳ دقیقه دوام آورد که رقم بالایی به حساب نمی‌آید.

ولی با استفاده از کاور اسکرین و با همین تنظیمات، شارژدهی به ۱۰ ساعت و ۳۸ دقیقه افرایش می‌یابد که رقم خوبی است. البته شارژدهی کاور اسکرین اهمیتی ندارد؛ چون قطعا کاربری که این گوشی را انتخاب می‌کند بیش از هر چیز به فکر استفاده از نمایشگر اصلی است. بر اساس تجربه من، در صورتی که استفاده از نمایشگر داخلی در اولویت باشد، روی شارژدهی گلکسی زد فولد ۳ برای یک روز استفاده سنگین نمی‌‌توان حساب کرد و در اواسط روز نیاز به شارژر پیدا می‌کنید. اما در کارهای معمول و سبک و استفاده کمتر از نمایشگر داخلی، به راحتی می‌تواند تا یک روز کاری همراهتان باشد و حتی اگر تنها به نمایشگر بیرونی قناعت کنید (که البته در واقعیت بعید است) می‌تواند تا ابتدای روز دوم هم از شارژر بی‌نیازتان کند.

گلکسی زد فولد ۳ از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند که اگرچه در بین سریع‌ترین‌های بازار نیست اما سرعت شارژ قابل قبولی دارد. شارژ صفر تا ۵۰ درصد در حدود ۴۰ دقیقه زمان می‌برد و برای شارژ کامل هم به یک ساعت و نیم زمان نیاز است.

سخن پایانی

بررسی گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ در مقایسه با نسل قبل پیشرفت‌های متعددی داشته و حالا گوشی بهتری از قبل است و در بین رقبای تاشوی دیگر یکی از بهترین‌ها و کامل‌ترین‌ها محسوب می‌شود، اما هنوز هم تا پختگی‌کامل فاصله دارد.

گلکسی زد فولد ۳ در مقابل نفوذ آب مقاومت می‌کند، بدنه محکم‌تری از نسل قبل دارد،‌ کیفیت نمایشگرها و اسپیکرهای آن بسیار بالا است و دوربین‌‌های آن با وجود این که در حد پرچمداران ۲۰۲۱ نیست اما عملکرد خوبی دارد. با این حال شارژدهی چندان بالایی ندارد و همچنان در مقابل نفوذ خاک آسیب پذیر است. در مورد قلم اس‌پن هم باید گفت با این که پشتیبانی نمایشگر داخلی از آن مزیت مهمی محسوب می‌شود اما پیاده‌سازی نصفه و نیمه آن موجب شده زد فولد ۳ در بحران هویت گرفتار شود. در نتیجه هنوز نمی‌تواند جایگزین کاملی برای سری دوست داشتنی گلکسی نوت باشد، چون جایی برای نگه‌داری قلم ندارد و همراه نشدن اس‌پن در جعبه زد فولد ۳ نشان می‌دهد که حتی خود سامسونگ هم هنوز پشتیبانی از قلم در این گوشی را جدی نگرفته است.

گلکسی زد فولد ۳ اما با وجود تمام نقص‌ها، یک گوشی موبایل عالی برای تماشای فیلم یا بازی کردن است. همچنین به لطف نمایشگر تاشو می‌توانید کارهایی مثل عکاسی در حالت Flex Mode‌ یا اجرای چندین پنجره بزرگ از اپ‌ها به طور همزمان را با آن انجام دهید و از این نظر هیچ گوشی دیگری با این کیفیت و راحتی امکان اجرای آن را ندارد.

اگر به هر دلیلی نیاز دارید که همیشه یک تبلت همراهتان باشد و تمایلی هم به همراه داشتن یک گوشی اضافه ندارید گلکسی زد فولد ۳ می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد؛ البته به شرطی که با قیمت بسیار بالای ۱۸۰۰ دلاری آن مشکلی نداشته باشید. سامسونگ با گلکسی زد فولد ۳ شما را از تجربه بهترین دوربین، بهترین باتری و البته مهم‌تر از همه ارگونومی مناسب دستگاه محروم می‌کند اما در عوض بزرگترین نمایشگری که در جیبتان جا می‌شود را به شما ارائه می‌کند و تجربه‌ای عالی از مالتی تسکینگ را در اختیارتان می‌گذارد.

نکات مثبت
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • کیفیت خوب نمایشگرها
  • بدنه محکم
  • پشتیبانی از قلم اس‌پن
  • پشتیبانی هر دو نمایشگر از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز
  • کیفیت عالی اسپیکرها
  • قابلیت‌‌‌های نرم‌فزاری پیشرفته مالتی تسکینگ
  • کیفیت مناسب مجموعه دوربین‌ها
نکات منفی
  • کیفیت پایین دوربین سلفی زیر نمایشگر
  • آسیب‌پذیر در برابر گرد و غبار
  • وزن بالا
  • قیمت بالا
  • آسیب پذیری نمایشگر داخلی در برابر ضربه
  • فقدان شارژر و اس‌پن در جعبه
  • کارایی پایین‌تر چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ در این گوشی
  • ابعاد بزرگ و دست و پاگیر
  • ابعاد نامناسب کاور اسکرین
  • شارژدهی پایین
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی