ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عضو هیئت مدیره پست: به دنبال افزایش سه برابری ظرفیت‌ها با هوشمندسازی هستیم

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه در قالب پروژه ستاپ (سکوی تجارت الکترونیک پست) در حال هوشمندسازی بسترهای ارائه خدمات پستی هستند، ابراز امیدواری کرد در قالب این هوشمندسازی بتوانند ظرفیت ارائه ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۹

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه در قالب پروژه ستاپ (سکوی تجارت الکترونیک پست) در حال هوشمندسازی بسترهای ارائه خدمات پستی هستند، ابراز امیدواری کرد در قالب این هوشمندسازی بتوانند ظرفیت ارائه خدمات را تا سه برابر افزایش دهند.

به گزارش دیجیاتو؛ پست را می‌توان موتور حرکت اقتصاد دیجیتال کشور دانست که تنها در صورت هوشمندسازی می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد. از همین روی شرکت پست از اواسط سال 97 تمرکز خود را روی طرح تحول دیجیتال این مجموعه قرار داده و با کمک متخصصین این حوزه و همراهی اعضای هیئت مدیره در حال پیشبرد این سند هستند.

«بهزاد اقبال خواه»، عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست در گفتگو با دیجیاتو به طرح تحول دیجیتال شرکت ملی پست اشاره کرد و گفت:

«این طرح چهار ساله بوده و در قالب پروژه ستاپ (سکوی تجارت الکترونیک پست) با محوریت تجارت الکترونیک، حمل مرسولات و بسته برای فروشگاه‌های اینترنتی تدوین شده است که هوشمندسازی بسترهای ارائه خدمات پستی، یکی از بخش‌های این سند تحول دیجیتال است.»

به گفته وی طی دو سال گذشته پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های پرسنل، تبلیغات، روابط عمومی و … در راستای این طرح انجام شده‌ است که در اکثر موارد طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده در حال پیاده‌سازی و اجرا هستند.

نقش پررنگ بخش خصوصی در هوشمندسازی پست

اقبال خواه در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های ارائه خدمات پستی هوشمند در دسترس است، به دیجیاتو گفت: «در گذشته تجهیزات سخت‌افزاری لازم در مرکز تجزیه و مبادلات شرکت پست وجود داشته، اما اکنون به علت قدیمی بودن تکنولوژی این دستگاه‌ها و عدم پاسخگویی مناسب به نیازهای فعلی قرار است از سخت‌افزارهای جدید بهره ببریم.»

آنطور که عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست می‌گوید دستگاه سورتینگ مکانیزه کارآمدی با همکاری شرکت دانش بنیان داخلی در حال ساخت و آماده سازی است که در کمتر از 2 ماه دیگر آماده نصب و بهره‌برداری است.

به گفته وی تجهیزات و زیرساخت نرم افزاری نیز در حال توسعه بوده تا در کنار تجهیزات سخت‌افزاری به کار گرفته شده و بستر هوشمند برای خدمات پستی راه‌اندازی شود.

اقبال خواه با تاکید بر اینکه توسعه و هوشمندسازی پست در دو بخش سخت‌افرازی و نرم‌افزاری با کمک بخش خصوصی انجام می‌گیرد به دیجیاتو گفت: «ما با توجه به تجربیات و چابکی بخش خصوصی در انجام پروژه‌ها از آن‌ها کمک گرفته‌ایم و عمده طرح‌های توسعه نرم‌افزاری از طریق برون سپاری پرو‌ژه‌ها به بخش‌های خصوصی صورت می‌گیرد.»

به دنبال پیاده‌سازی تمام مولفه‌های پست هوشمند

اما با توجه به اقدامات انجام شده، در حال حاضر چند درصد از خدمات پست براساس مبانی هوشمندسازی ارائه می‌شوند؟ عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست در پاسخ به این سوال دیجیاتو، تفکیک کارهای انجام شده و بیان آن براساس درصد را دشوار می‌داند و می‌گوید با تکمیل زیرساخت‌های نرم‌افزاری، بهینه‌سازی و تکمیل سخت‌افزاری تجهیزات، هوشمندی خدمات ارائه شده، روز به روز افزایش می‌یابد:

«هوشمندسازی مولفه‌های مختلفی دارد چه در حوزه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری. در حال حاضر برخی از این مولفه‌ها را داریم و برخی نیز در حال توسعه و راه‌اندازی هستند. به طور مثال برای چند مرکز استان و تهران، سورتینگ هوشمند را خریداری کرد‌ه‌ایم، همچنین یک دستگاه با ظرفیت پایین‌تر را در مرکز خلیج فارس تهران قرار داده‌ایم.»

او با بیان اینکه دستگاه سورتینگ مکانیزه، نقطه اتصال مرسولات فیزیکی به فضای IT است، گفت: «با ورود اطلاعات و مرسولات به سیستم‌های IT، الگوریتم‌های بهینه سازی و هوش مصنوعی به کار گرفته می‌شوند.»

اقبال خواه با بیان اینکه حرکت به سمت هوشمندسازی کامل به تدریج در حال انجام است، اعتقاد دارد تا زمانی که تمام مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شکل نگیرد، نمی‌توان گفت که یک پست هوشمند به طور کامل در دسترس است.

افزایش سه برابری ظرفیت‌ها با هوشمندسازی

او با تاکید بر اینکه هوشمندسازی و استفاده از بسترهای نوین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای افزایش بهره‌وری است به دیجیاتو می‌گوید انتظار می‌رود با به کارگیری این بسترهای نوین در شبکه ملی پست، بتوان بهره‌وری و کیفیت خدمات ارائه شده را افزایش داد:

«طبق تحلیل‌ها انتظار داریم تا در بعضی از گلوگاه‌ها، با هوشمندسازی ظرفیت را تا 3 برابر افزایش دهیم. در گلوگاه تجزیه و مبادله و رهسپاری نیز سعی ما بر این است با افزایش بهره‌وری در قالب هوشمندسازی، بتوانیم ظرفیت را تا دو برابر افزایش دهیم.»

شیوع کرونا در کشور و قرنطینه‌های خانگی منجر به افزایش خرید آنلاین شد که پست در این زمینه نقش قابل مهمی را ایفا کرد. اقبال خواه با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا تعداد و حجم درخواست‌های پستی افزایش چشمگیری داشت به دیجیاتو گفت:

«در روزهای ابتدایی شیوع کرونا که کشور در شوک مواجهه این بیماری بود و زمانی که هیچ شرکتی زیر بار تحویل بسته‌های گروه‌های جهادی برای بیمارستان‌ها، بیماران و مراکز خاص نمی‌رفت، شبکه پست کشور با تمام ظرفیت خود به مردم خدمت‌رسانی کرد.»

او معتقد است اگر زیرساخت‌های پست هوشمند در این مدت تکمیل شده بود، آن‌ها قادر به ارائه خدمات بهتر با ظرفیت بیشتری بودند. اگرچه در همین ایام نیز ترافیک و درآمد شبکه پستی به طرز قابل توجهی افزایش یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی