ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیفون ۱۳ پرو مکس
تکنولوژی

بررسی آیفون ۱۳ از نگاه سایت‌های معتبر حوزه فناوری

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، سری آیفون ۱۳ در سایت‌های معتبر خارجی بررسی شده است. پیش از این که این گوشی به دست دیجیاتو برسد قصد داریم نگاهی به نکات کلیدی بررسی‌های سایت‌های معتبر دیگر ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۱

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، سری آیفون ۱۳ در سایت‌های معتبر خارجی بررسی شده است. پیش از این که این گوشی به دست دیجیاتو برسد قصد داریم نگاهی به نکات کلیدی بررسی‌های سایت‌های معتبر دیگر داشته باشیم و از مزایا و معایب آیفو‌ن‌های جدید از دید آنها بگوییم.

باتری؛ بهتر از قبل

یکی از مهم‌ترین اشتراک‌های بررسی‌های معتبر، بهبود میزان شارژدهی است. وبسایت‌های ورج و انگجت شارژدهی باتری آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را ستایش کرده‌اند. «دیتر بون»، سردبیر اجرایی وبسایت ورج اشاره کرده که هم چیپست A15‌ بایونیک و هم نمایشگر کم مصرف‌تر، در کاهش مصرف باتری موثر بوده‌اند اما به عقیده او بیشترین تاثیر در افزایش شارژدهی را باتری پر ظرفیت‌تر سری آیفون ۱۳ رقم زده است.

به گفته بون، در استفاده یک روزه از آیفون ۱۳ پرو که شامل فیلم‌برداری 4K، عکاسی و اتصال یک گوشی دیگر به وای‌فای آیفون بوده،‌ با ۵ ساعت اسکرین تایم، شارژ باتری به ۲۰ درصد رسیده است. «مارکوس برانلی» که با کانال یوتوب MKBHD مشهور است نیز با ۵ ساعت اسکرین تایم روی آیفون ۱۳ پرو به ۵۰ درصد شارژ باقی مانده باتری رسیده است. البته باید اشاره کنم که برانلی هنوز ویدیوی بررسی کامل خود را منتشر نکرده است. از سوی دیگر «چرلین لا» دبیر بخش بررسی وبسایت انگجت اشاره کرده که آیفون ۱۳ با یک بار شارژ، تا ۲ روز همراتان خواهد بود. البته آیفون ۱۳ مینی با این که از نظر شارژدهی، نسبت به نسل قبل بهبود یافته اما به سختی می‌تواند در یک روز کاری سبک همراهتان باشد و شارژدهی آن کمتر از میانگین سایر گوشی‌های این روزها است.

نمایشگر، روان‌تر از همیشه

تغییر مهم دیگر در نمایشگر رقم خورده که حالا (در دو مدل پرو و پرو مکس) سریع‌تر و روشن‌تر شده است. اپل بالاخره تصمیم گرفته قابلیتی را به آیفون‌ها بیاورد که سال‌ها است به گوشی‌های اندرویدی آمده و حتی بسیاری از میان‌رده‌های این روزها هم از آن بهره می‌برند. آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی مجهز شده‌اند که به گفته ورج عملکردی روان دارد و هنگامی که تصویری ثابت روی صفحه است، نرخ رفرش را تا ۱۰ هرتز پایین می‌آورد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

طراحی؛ سنگین‌تر اما با همان حس آشنا

حس در دست گرفتن آیفون‌های جدید در مقایسه با قبل تفاوت چندانی ندارد. مارکوس برانلی اعتقاد دارد که وزن بالاتر ‌آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو مکس برای کاربرانی که به آیفون ۱۲ عادت کرده‌اند محسوس است اما نیازی نیست نگران این موضوع باشند. از طرف دیگر دیتر بون می‌گوید که افزایش ظرفیت باتری که به قیمت افزایش ابعاد و وزن تمام شده، ارزشش را دارد. اما چرلین لا در مورد آیفون ۱۳ پرو مکس معتقد است که استفاده از آن با یک دست، برای چند دقیقه راحت نیست.

آیفون ۱۳ پرو مکس

ناچ بالای نمایشگر هم با وجود این که از نظر افقی کوچکتر شده اما از نظر عمودی افزایش محسوسی را تجربه کرده. به این ترتیب در دو طرف آن فضای بیشتری برای نمایشگر ایجاد شده که البته به گفته بون، آیفون از این افزایش فضا چندان بهره نبرده و همچنان برای دیدن درصد باتری مجبور به سوایپ کردن به پایین هستید. علاوه بر این ورج و MKBHD اشاره کرده‌اند که ناچ نمایشگر به دلیل تغییر ابعاد، بیش از نسل قبل به چشم می‌آید.

دوربین؛‌ و حالا ماکرو

یکی از مهم‌ترین تغییرات، بهبود دوربین آیفون‌های جدید است. آیفون‌های ۱۳ و ۱۳ مینی دوربین‌های مشابه هم دارند و آیفون‌های ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس دوربین‌های شبیه به هم. سنسور دوربین‌های آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی در مقایسه با نسل قبل بزرگتر شده‌اند. اما «جوانا استرن»،‌ ستون نویس ارشد تکنولوژی‌های شخصی در وال استریت ژورنال می‌گوید با وجود این که این پیشرفت خوشایند است ولی همچنان برای متقاعد کردن کاربران آیفون ۱۲ به خرید مدل جدید، کفایت نمی‌کند.

آیفون ۱۳ پرو مکس

سنسورهای دوربین آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس در مقایسه با قبل بزرگتر شده‌اند و در عین حال کیفیت و سرعت پردازش تصاویر هم به لطف پردازشگر سیگنال دیجیتال در چیپ A15 بایونیک بهبود قابل توجهی داشته است. البته دیتر بون معتقد است که بهبود عکس‌های دو مدل پرو و پرو مکس در مقایسه با آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ پرو مکس در حدی نیست که بسیاری از کاربران متوجه آن شوند؛‌ ولی برای کاربران حرفه‌ای که به جزئیات توجه ویژه‌ای دارند، تفاوت‌ها کاملا به چشم می‌آید.

به گفته ورج،‌ انگجت و MKBHD عکس‌های روز کیفیتی مشابه نسل قبل دارند اما در شب کارایی به میزان محسوسی بهبود یافته است. دیتر بون از ورج معتقد است که دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو، نسبت به نسل قبل به میزان کمتری نیاز به نایت مود پیدا می‌کند و هنگامی که نیاز به این قابلیت دارد،‌ در زمانی دو برابر سریع‌تر و با دقت بیشتر در رنگ‌های تیره و بخش‌های پر نور، عکس‌‌ها ثبت می‌شوند. دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس هم از نظر میزان زوم بهبود یافته و حالا امکان زوم ۳ برابری (در مقابل ۲.۵ برابر در نسل قبل) را دارد. با این حال زوم بیشتر به قیمت تغییر فاصله کانونی از از f2.2 به f2.8 تمام شده و به همین دلیل کارایی این دوربین در نور ضعیف، کمی تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.

اما یکی از مواردی که از دید ورج و MKBHD قابل توجه بوده به دوربین اولترا واید مربوط است که حالا در بیشتر شرایط عکس‌هایی بهتر از قبل می‌گیرد. این دوربین همچنین به لطف فوکوس خودکار امکان ثبت عکس‌های ماکرو از فاصله ۲ سانتیمتری را دارد و به گفته چرلین لا در نور خوب عکس‌های بسیار با کیفیتی می‌گیرد اما در نور ضعیف با مشکلات تاریکی در بخش‌های کم‌نورتر مواجه می‌شود. زمانی که با دوربین اصلی در حال عکاسی هستید و ۱۰ سانتیمتر به سوژه نزدیک می‌شوید، اپلیکیشن دوربین به طور خودکار به دوربین فوق عریض سوییچ می‌کند تا عکس ماکرو ثبت شود. البته این موضوع به دل بسیاری از کاربران از جمله مارکوس برانلی خوش نیامده و به گفته او بهتر بود اپل گزینه‌ای برای غیر فعال کردن سوییچ خودکار را در نظر می‌گرفت. اپل نیز چند روز قبل اعلام کرده که متوجه این موضوع شده و به زودی با ارائه یک آپدیت،‌ چنین گزینه‌ای را به اپلیکیشن دوربین اضافه می‌کند تا مشکلاتی از قبلی سوییچ اشتباه حل شود و کاربران بتوانند به صورت دستی حالت ماکرو را فعال کنند.

آیفون ۱۳ پرو مکس

یکی از قابلیت‌های دیگر که اپل روی آن مانور زیادی می‌دهد حالت سینماتیک یا (Cinematic Mode) است. اگر تبلیغات اپل را دیده باشید حتما متوجه شده‌اید که این قابلیت مشابه حالت پرتره عکاسی اما در ویدیوها عمل می‌کند و با کمک آن می‌توانید سوژه اصلی را کاملا در فوکوس نگه دارید و سایر بخش‌های تصویر بوکه شوند. همچنین می‌توانید به سادگی، منطقه فوکوس را بین دو چهره تغییر دهید.

این قابلیت در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می‌رسد. به گفته وبسایت ورج، با وجود این که این ویژگی عملکردی بهتر از قابلیت مشابه در گوشی‌های سامسونگ (Portrait Video) دارند اما بدون خطا نیستند. به عنوان مثال مشابه عکس‌های پرتره، گاه تفکیک سوژه از پس زمینه به درستی انجام نمی‌شود و مثلا بخشی از موی سر فرد محو می‌شود یا بر خلاف گفته اپل، در نور کم به طور کل عملکرد درستی ندارد البته خطاهایی از این قبیل،‌ در ویدیو کمتر به چشم می‌آیند. در نهایت دیتر بون و مارکوس برانلی معتقدند که این ویژگی هنوز جای پیشرفت دارد و حتی بون در این باره می‌گوید:

«در عملکرد فعلی سینماتیک مود، بر خلاف تبلیغات اپل، به سختی می‌توان باور کرد که فیلم‌های واقعی با این قابلیت ساخته شوند.»

سخن پایانی

از دید وبسایت ورج، سیستم دوربین فوق‌العاده،‌ شارژدهی باتری عالی و نرخ رفرش نمایشگر بالا از مزایای این گوشی هستند و دوربین سلفی معمولی، قابلیت نه چندان حرفه‌ای Cinematic Mode و استفاده از درگاه لایتنینگ به جای USB-C از معایب این گوشی به حساب می‌آیند. در نهایت دیتر بون معتقد است ماجرای آیفون ۱۳ پرو،‌ «تکرار است» و بر همین اساس می‌تواند کاربران آیفون‌های قبلی را به خرید آن ترغیب یا از آن منصرف کند:

«داستان آیفون ۱۳ پرو داستان تکرار است و البته همین تکرار مهم است. کاربران آیفون ۱۲ پرو برای این که متوجه برخی از تغییرات شوند باید توجه زیادی به خرج دهند و احتمالا ارتقا از آیفون ۱۲ پرو به آیفون ۱۳ پرو چندان منطقی نخواهد بود. ولی اگر از گوشی‌های قدیمی‌تر آیفون استفاده می‌کنید تمام این تکرارها در نهایت در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو برای شما بهبودهای بزرگی محسوب می‌شوند و ارتقا قابل توجهی را تجربه خواهید کرد.»

آیفون ۱۳ پرو مکس

چرلین لا هم موافق است که اگر گوشی شما قدیمی‌تر از آیفون ۱۲ پرو است، حتی فقط به خاطر نمایشگر جدید پرو موشن می‌توانید به فکر خرید آیفون ۱۳ پرو (یا پرو مکس) باشید. او مهمترین مزایای آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس را نمایشگر پروموشن با نرخ رفرش بالا، کارایی قدرتمند گوشی، تصاویر ماکرو با وضوح بالا، مجموعه دوربین‌های عالی و شارژدهی باتری طولانی می‌داند و از مشکل سوییچ خودکار به حالت ماکرو به عنوان یکی از اشکالات یاد می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی