ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف بخار آب در قمر اروپای مشتری؛ این بخار تنها در یک نیمکره وجود دارد

یکی از مکان‌هایی در منظومه شمسی که محققان امید دارند حیات روی آن وجود داشته باشد، قمرهای سیارات مخصوصا قمر اروپای مشتری است. حالا شواهد جدید از تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد که در اتمسفر ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

یکی از مکان‌هایی در منظومه شمسی که محققان امید دارند حیات روی آن وجود داشته باشد، قمرهای سیارات مخصوصا قمر اروپای مشتری است. حالا شواهد جدید از تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد که در اتمسفر اروپا بخار آب پایدار وجود دارد که از تصعید یخ‌های سطح این کره به وجود می‌آید. اما بخار آب تنها در یک نیمکره اروپا وجود دارد و هنوز علت این اتفاق مشخص نیست.

احتمال می‌رود که در زیر سطح یخی اروپا اقیانوس مایعی وجود داشته باشد و شامل حیات میکروبی باشد. کشف اخیر نشان می‌دهد که حالا برای وجود حیات دو منبع وجود دارد که احتمال وجود آن را بالاتر می‌برد. محققان در مطالعه اخیر، داده‌های هابل از قمر اروپا را از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ میلادی بررسی کردند و متوجه حضور پایدار بخار آب در بخش بزرگی از این قمر شدند.

این بخار تنها در نیمکره عقبی اروپا وجود دارد، نیمکره‌ای که در خلاف جهت حرکت اروپا به دور مشتری است. محققان از روش مشابهی برای پیدا کردن بخار آب در قمر گانیمد مشتری نیز استفاده کردند. شواهد وجود بخار آب در گانیمد و نیمکره عقبی اروپا دانش ما را درباره اتمسفر قمرهای یخی ارتقا می‌دهد. با این حال، وجود بخار آب در اروپا هیجان‌انگیزتر از کشف آن روی گانیمد بود، چرا که دمای سطحی اروپا پایین‌تر از گانیمد است و تصعید آب در چنین کره‌ای عجیب به نظر می‌رسد.

محققان متوجه شدند که حتی در دمای منفی ۱۶۲ درجه سانتی‌گراد در اروپا، یخ‌ها همچنان در معرض نور خورشید تصعید می‌شوند. با این حال، وجود بخار آب تنها در نیمکره عقبی اروپا عجیب‌ترین بخش این اتفاق است و همچنان جوابی برای آن وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی